Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Valborg!

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Idag är det valborg! Tänkte ta med kameran och ta lite bilder. Men för att inte bilderna ska bli helt fel, så tänkte jag fråga lite om exponeringen på brasan. Ska jag mäta den med den centrumvägda mätningen i elden, och låsa värdena. Eller ska jag låta automatiken sköta det hela och kanske exponeringskompensera?

Om jag skulle göra efter mina erfarenheter skulle jag ta värdet mellan "publiken" och elden. Stämmer det?

Ha en bra valborg alla!
/Marcus
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Det är helt och hållet en fråga om vilka effekter du vill uppnå. Mäter du mot övre delen av elden i övergången gult->rött -med en dragning mera åt det röda - får du troligast en helt riktig bild av själva brasan men personer framför brasan blir siluetter och de bakom blir ganska mörka i plåten. Med automatiken får du troligen en ganska blaskig brasa men folk blir litet bättre exponerade. Använder du blixt gör den varken till eller från beträffande brasan - den reflekterar ju inget ljus, folk blir bättre utlysta men ljuset blir med största sannolikhet väldigt konstlat och besynnerligt - men du kan förbättra läget med ett varmt filter framför blixten, förslagsvis något i gulorange, en plastpåse går bra om du har en kraftig blixt . Du får fundera på vilken effekt som är bäst för dina ändamål.
Lycka till
Us
 

pul

Aktiv medlem
Jag fick ett tips en gång om att tänka i tider... 1/60 eller 1/30 del ger en fyllig och stor brasa...elden hinner "rita" mer på filmen...

om man hamnar på snabbare tider så blir brasan lite ynkligare...sen håller jag med föregående talare. Jag mätte ljuset nära på brasan och gick sen bak några steg och då hade jag en mäktig eld som såg ut att vara på natten.

När jag istället tog en bild med de värden som jag fick på avstånd så blev det ju rätt tråkig bild om jag får säga det själv.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Ja, tiden kan vara viktig, precis som sägs ovan.
Bara ett litet tillägg till vad jag sa tidigare för att undvika missförstånd. Blixten spelar ingen roll på en valborgseldsbild. Dels för att elden inte reflekterar blixtljuset men givetvis också för att det är utomhus där himmel inte heller reflekterar ljuset och för att brasan är så ljusintensiv även i jämförelse med blixten. Jämför med ett stearinljus i ett vitt rum, där blir inte mycket kvar av ljuslågan på bilden.........
Us
 

Guffa

Aktiv medlem
En variant kan ju vara att mäta på omgivningen och underexponera ett par steg, så att du får med känslan av mörkret. Brasan får väl bli som den blir, du kan ju ändå inte få bra exponering både på brasan och omgivningen.
 

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Inga bilder :(

Tyvärr blev det inga bilder. Inte på grund av att jag inte hade möjlighet, utan att det REGNAR ute! Jag vill helst inte fuktskada kameran, då risken är stor när jag själv blev helt dyngsur!

Var det några andra som tog några bilder på valborg?
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Nä,inte i år. Har 8 - 10 diabilderi mina gömmor någonstans. De är vad som återstår efter kraftig sållning från olika år. Skillnaden mellan åren är omärklig, ta det nästa år istället, det räcker med några få. Hoppas du får bättre tur med vädret en annan gång.
Us
 

Linmajon

Aktiv medlem
I Linköping var vädret OK men brasan var genomsur av regnet innan.
HÄR är en bild. Evaluerande mätning och tidsautomatik, F1.8 ISO800. Man får se upp med överexponering. Bilden SKA vara mörk och med färgstick från eldens ljus.
 

KGS

Aktiv medlem
http://w1.220.telia.com/~u22010522/valborg/

hittade inget riktigt bra ställe att placera kameran på... o stativet, well... det är säkert bra, men hur ofta släpar man med sej det egentligen. Borde bli bättre på det. O skaffa en trådutlösare också... ingen bild som är värd att lägga ut på fotosidan i varje fall, men inspirerad av Stefans bild ska jag försöka igen nästa år!
 

realeye

Aktiv medlem
Men för att kunna ta stora och mäktiga eldar, måste man inte ha stativ för att få bort skakningsoskärpan?
 
ANNONS