Annons

Fota bröllop med 50mm 1,4D

Produkter
(logga in för att koppla)

annagumman

Medlem
Har en fråga till er där ute som fotograferar bröllop:

Ni som använder ett 50mm 1,4 objektiv, vad för inställningar brukar ni köra när ni fotar just bröllop.
Tex om man ska ha ringarna i fokus på ett blomblad i buketten?
Eller en närbild, klassisk kyss.

Sen också, vad kör ni för inställningar på blixten?
Använder en sb800 till min Nikon D80 och är intresserad av konkreta tips och idéer!

Mvh / Anna
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Har en fråga till er där ute som fotograferar bröllop:

Ni som använder ett 50mm 1,4 objektiv, vad för inställningar brukar ni köra när ni fotar just bröllop.
Tex om man ska ha ringarna i fokus på ett blomblad i buketten?
Eller en närbild, klassisk kyss.

Sen också, vad kör ni för inställningar på blixten?
Använder en sb800 till min Nikon D80 och är intresserad av konkreta tips och idéer!

Mvh / Anna
Jag som trodde att man körde en glugg med 1,4 i bländare för att slippa använda blixt? :)
 

Anderzon

Aktiv medlem
Ja, det är så jag uppfattat det med.. men då blir ju slutartiden så lång? Å bilden suddig??!
Slutartiden beror ju på omgivningsljuset (och givetvis vald bländare)... Blixt använder du om just detta ljus är för dåligt. Med dåligt menar jag med när tiden närmar sig 1/50s. Blixt använder jag alltid, som upplättning vid bröllop.

För att svara på ursprungsfrågan, Ja 50/1.4 lämpar sig för de klassiska bilderna. blixten kör jag på automatik och nerställd med 1-1/3steg.

Mvh // Martin
 

annagumman

Medlem
Slutartiden beror ju på omgivningsljuset (och givetvis vald bländare)... Blixt använder du om just detta ljus är för dåligt. Med dåligt menar jag med när tiden närmar sig 1/50s. Blixt använder jag alltid, som upplättning vid bröllop.

För att svara på ursprungsfrågan, Ja 50/1.4 lämpar sig för de klassiska bilderna. blixten kör jag på automatik och nerställd med 1-1/3steg.

Mvh // Martin
okey! tack!
Måste sätta mig in ltie mer i min blixt! Har ju bara kör helauto på dne just nu.. inte läst nåt i just ljussättning :/
 
ANNONS