Annons

Albino rådjur?

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Var en sväng bort mot Marvikarna idag i Sörmland och såg något på andra sidan gärdet när jag kom körandes. Se själva på den bifogade bildenDet var något som inte stämnde, först trodde jag det var ett får eller en get. Avskrev raskt de förklaringarna beroende på avsaknad av stängsel och att djuret var skyggt och sprang till skogs. Lutar mer åt att det är ett albino rådjur.

Har panelen uppfattningen att detta är ett rådjur eller finns det andra djur som bättre motsvarar den bifogade bilden?
 

Bilagor

Dadigan

Avslutat medlemskap
det ser ut som ett rådjur enligt mig. Synd bara att den håller huvudet så långt ner, det hade varit lättare att identifiera den annars
 

Orelle EFS

Aktiv medlem
rådjur

tycker också att det ser ut som rådjur.
Här i skåne vid Övedskloster finns vita hjortar kan jag upplysa om sådär i all välmening

live well and prosper!
 

RolandM

Aktiv medlem
Ber att få tacka panelen för identifieringen. Om det är hyfsat väder i morgon så kan det bli en tur til det området för att plåta på. Inbillar mig att det ska vara ganska lätt att få syn på den, i alla fall på andra årstider än vintern. Vitt kontrasterar bättre än brunt mot skogen. Bilden ja la med är i 1:1 ur kameran Minoltan Di7 med 200mm läget. Jag var många meter ifrån. Jo det finns fler bilder men de är ännu sämre en denna.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Eva, i Häckeberga finns några vita dovhjortar, dock ej vita rådjur. De är ej albino fast de är vita. Som albino betecknas endast djur med vit päls som dessutom har röda ögon. Det är inte säkert att detta är en albino, men ett rådjur är det i alla fall, eftersom det inte har svans. Rådjur har ingen svans utan endast en vit "spegel", däremot har dovhjortar en kort svans, som de håller högt, när de springer iväg.
 
Senast ändrad:

Pongu

Aktiv medlem
Visst är det ett rådjur! Om det är en sann albino eller en vit färgvariant är svårare att avgöra, men albino-rådjur är ovanliga. Vita älgar finns det en hel del av, och de brukar inte vara albino, de har t ex inte röda ögon.

/Pontus
 

Liza

Aktiv medlem
Wolfgang skrev:
Eva, i Häckeberga finns några vita dovhjortar, dock ej vita rådjur....
Tack Wolfgang, det är nog dovhjortar jag har på mina bilder då för där finns en svans längst bak tycker jag det ser ut som.
Missade att Roland trodde det var en albino men hoppas han läste din förklaring på skillnaden.
MVH Eva
 

RolandM

Aktiv medlem
Oj, Här lär jag mig mycket, som att det finns vita varianter som nödvändigtvis inte är albino. Hade inte möjlighet att se om det fanns pigment i ögonen. Med risk för att få pisk på fingrarna så är väl definitionen på albino avsaknad av pigment i behåring, skinn, ögon etc och att cellerna finns där men är färglösa?

Jag får ägna mig åt uppsökande verksamhet för att få en bild av djuret på nära håll så att ögonen kan analyseras.

Läste nånstans att jägarna inte skjuter de vita älgarna. Jag antar att naturens rovdjur lättare kan finna de vita djuren om sommaren och därmed förhindra deras reproduktion. På vintern är det bra att vara vit. Hade det varit en framgångsfaktor att vara vit hade nog djuren varit det redan. Fast idag är ju det stora hotet mot älgar, hjortar och rådjur människan och då är det bra att vara vit, för jägarna jagar dem inte och de är lättare att upptäcka i skogsbrynet intill vägarna och slipper då bli överkörda. Det moderna samhället får djuren att sakta anpassa sig till människans värld för sin överlevnad. Darwin var nog inte så fel ute i alla fall
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Du har alldeles rätt, Roland

Albinism är en sjukdom och det är alltså pigmentbrist i hud och hår. I ögat döljs inte blodkärlens röda färg av mörkt pigment, varför pupillen ser röd ut.
Dovhjortar kan däremot ha vit päls utan att vara albinos, men de brukar inte bli gamla, eftersom avsaknad av kamouflagefärg gör att de med lätthet spåras upp av rovdjuren innan de når vuxen ålder.
 

Pongu

Aktiv medlem
Som påpekades tidigare blir jägare ofta lite ställda när de träffar på en vit älg i skogen, och skjuter inte alltid. På vissa håll anser man att de vita älgarna är spännande och värda att bevara, och sparar dem därför medvetet. Bästa landskapet för ett se vit älg i Sverige är Värmland, främst västra delen, där det finns ca 30-50 st (enl. Gunnar Glöersen, jaktvårdskonsulent, Sv.Jäg.förb. Värmland). Dessa betecknas dock inte som klassiska albino.

Då albinism inte är en dominant genetisk sjukdom utan recessiv, får albino-kor ofta normalfärgade kalvar. Dessutom kan albino-anlaget genom olika penetrans (olika uttryck av den defekta genen) ge partiella albinismer, alltså ljus päls med normal ögonfärg.

Wolfgang skrev att pupillen lyser röd, men vad som gör att det är lätt att känna igen en äkta albino är att hela irisen, dvs Bambis bruna ögon (det vita runtom syns sällan på djur) lyser rött pga bristen på melanin (pigment). Wolfgang menade nog irisen och han har helt rätt i att det är blodkärlen som ger den röda färgen.

Jag är ingen expert på ämnet, men jägare och läkarstudent, så diskussionen intresserar mig!

/Pontus
 

Efwa

Aktiv medlem
Inom hästvärlden har man numer accepterat fakta(dock finns det sortfarande dom som inte vill acceptera) att albinos är rödögda.

Blå ögon och vit päls är alltså INTE albino, men har felaktigt blivit kallade det i många herrans år, dom bär blekanlag eller ett anlag som späder ut grundfärgen. Dom skiftar oftast i brunt och kan få lite "gräddfärg".
Det finns en ö någonstans i världen som har brunbjörn och varg. Dom har levt isolerade i många århundraden och har inga naturliga fienden.

Där är vargarna i det närmaste svarta och björnarna vita. Där har alltså färgen inte spelat någon roll för aveln, utan annat har premierats.

Intresanta bilder och mycket roligt att ni fått fram kameran i tid!
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Pontus, det stämmer vad Du säger, att det finns partiell albinism, dvs vit päls och blåa ögon. Den varianten kände jag inte till. Nu har jag hämtat och kollat i Nationalencyklopedin, som också bekräfta detta, men där står även att albinism är pigmentbrist i hud och hår (om den är fullständig), vilket gör att ögats pupill inte har en mörk färg utan blir genomskinlig och då syns de röda blodkärlen på insidan av ögat som gör att ögat ser röd ut. Det är alltså inte iris som är röd.
För EFWA vill jag passa på att citera ur NE:
"Fullständig albinism med total avsaknad av färgpigment och med röda ögon är känd hos många djurslag men inte hos t ex häst, där det dock förekommer partiell albinism, som ger ljus eller vit hårrem och blå ögon."
Det var intressant, det hade jag ingen aning om....
 

Pongu

Aktiv medlem
Jag trodde att irisens röda färg var det mest framträdande, men precis som du säger är pupillen minst lika inblandad, fast den bara är ett hål och inte innehåller pigment. Det var ett tag sedan jag gick min ögonplacering, så jag var tvungen att läsa på lite...

Pigmentbristen är generell och visar sig därför i alla vävnader som innehåller pigment (melanin). Två vävnader är intressanta i diskussionen om röda ögon:
1) Åderhinnan (choroidea) är det mittersta av de lager som omger ögat. Den innehåller mestadels blodkärl, men också pigment.
2) Irisen, som syns mellan ögonvitan och pupillen innehåller pigment, vilket ger oss olika ögonfärg.

Pigmentbristen i åderhinnan gör att blodkärlen längst bak i ögat syns bättre än vanligt, precis som när man lyser upp dem med en fotoblixt placerad för nära objektivet. Den röda åderhinnan syns därför genom öppningen i ögat, pupillen, vilket gör att den ser röd ut. Då pigment saknas i irisen kan blodkärlens röda färg lysa igenom denna, och färga också irisen röd.

Om NE hävdar att pupillen blir genomskinlig bara vid albinism är författaren ute och cyklar rejält. Om det varit så hade vi inte kunnat se!

/Pontus
 

Efwa

Aktiv medlem
Wolfgang skrev:
För EFWA vill jag passa på att citera ur NE:
"Fullständig albinism med total avsaknad av färgpigment och med röda ögon är känd hos många djurslag men inte hos t ex häst, där det dock förekommer partiell albinism, som ger ljus eller vit hårrem och blå ögon."
Det var intressant, det hade jag ingen aning om....
Det är mycket riktigt att många fortfarande tror att det handlar om albinism. Det är ett blekanlag, inte partiel albinism. MEN det är så "nytt". Kolla när NE är uppdaterad. Jag har en bok av Bo Furugren där just blekanlag tas upp. Den är i det närmaste "rykande" färsk.

Blekanlag kan ju fortfarande kallas partiel albinism, men sakna rätt betydelse. Albinism ÄR och förblir ett genetiskt fel där all pigment saknas.
Man tror sig ha hittat någon häst i Peru för 50 år sedan som ev. var albino, men det är inte verifierat. Troligen så har man av förklarliga skäl tagit bort dessa ev. hästar tidigt. Men det föds också leathal white, som ev. skulle kunna vara albinos. Dom dör inom några timmar från födseln.

Det finns älgar som är vita och har blå ögon också (har jag för mig), men det är då inte heller albinism utan mer utspädd bara än dom med bruna ögon.

/Efwa (som har blivit uppläxad av en genetiker)
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Kommentar till Pontus och Efwa

Pontus, det är jag som har tolkat NE fel.
NE säger bl.a. följande:
"Albinism ger synnedsättning, som sammanhänger med sjukligt förändrade synnervsbanor och pigmentbrist i ögat; blodkärlens röda färg döljs inte på normalt sätt av mörk pigment, och pupiller förefaller röd. Det finns många former av albinism, och enbart ögat och synen kan vara drabbade."
Därefter informerar NE om albinism hos människa och djur.
EFWA, min NE är från 1989 (suck!), men jag har ett supplementband från år 2000. Det bandet har dock ingen ändring.
Forskningen går ju framåt, så vi får tro "Din" genetiker.
 

Pongu

Aktiv medlem
Japp, det är svårt att förenkla komplicerade sammanhang med en kort förklaring i ett lexikon, utan att det lätt missförstås. Det borde finnas albino-hästar. Men det verkar vara extremt ovanligt eftersom man inte funnit något bra exempel ännu!

/Pontus
 
ANNONS