Annons

Bröllop!

Produkter
(logga in för att koppla)

Serkan Günes

Avslutat medlemskap
Jag ska fotografera ett brudpar i naturen.
Är det något som man bör vara extra uppmärksam??
Hur ska man använda blixten?? Eller ska man alltid använda blixten?
Tack!
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Jag är inget bröllopsfotograf... Även om du ska fotografera dem i naturen, så vågar jag mig inte på några konkreta tips...

Frågan bör nog flyttas till ett annat forum...

fotohälsningar
Terje
 

Jeppe

Aktiv medlem
Flyttad..

Inte för hårt ljus (typ direkt solljus)
Upplättningsblixt kan vara bra för att dämpa skuggor.

Beror lite på vad du har för utrustning..
 

Micke H

Aktiv medlem
Jag plåtar ca 3-4 bröllop per år och en huvudregel: SLÖSA FILM!
Tabbar man sig så kan man inte gärna ringa brudparet veckan efter och fråga om man kan ta om...

En annan liten tanke som jag brukar ta: 36 bilder/film, max 6 olika uppställningar av brudparet. Då har du 6 exponeringar/uppställning och kan ta en med blixt, en utan, en (ca ett steg) överexponerad, räkna med att du får några "blinkbilder" oxå...

Eller som jag hade en gång i en hage, getter som ställde sig framför paret!
Min fru, som brukar assistera, fick vara getvakt!

Lycka till!

Micke
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Småtips

Jag brukar ha med mig en assistent.
Hans jobb är att refletera ljus i ansiktet på Brudparet med en frigolitskiva inköpt på byggmarknad för 35 kr (minst 5 cm tjock)

Brukar ochså placera en slavblixt(vanlig blixt för 400 sek med slavutlösare) bakom brudparet som lyser upp konturerna/siluetten av dem mot bakgrunden.

En blixt med i packningen är oxå ett måste då det inte alltid blir så ljust som man tror det är.

Glöm INTE batterier, ta med mycket. ALDRIG uppladdningsbara och ALLTID alkaliska.

Film. Minst 2 rullar per bröllop.
Kan bara rekommendera en film Fuji Superia 100.
Snuskigt finkornig, och klarar att förstoras 50 X 70 cm utan korn.Använder INTE 400 film.Man vill ha så lite korn som möjligt.Det vill brudparet oxå.Använd hellre 100 Superia + blixt än superia 400 + naturligtljus.

Stativ är ett måste. Gärna trådutlösare/fjärtkontroll oxå.
Med stativ klarar du att ta bilder ned till 1/8 sekund, så slipper du använda Iso 400 film.

Blomsterspruta.
Nä'r du skall ta bild av bröllopsbuketten så
sprutar du lite vatten på den för att få lite friskare blommor.
Och de ser frächare ut.

Ta med en liten pläd. Denna kan bruden sitta på (den döljs av kläningen på bilden) om hon och "gummen" skall sitta i gräset.
Gräsfläckar på vitt är INTE kul ; (
Dessutom är den bra ifall det e vått i gräset.

Liten sminkväska.
Den skall innehålla vit o svart tråd,nålar,sax,säkerhetsnålar,servetter/näsdukar.
Det ser JEVLIGT professionellt ut och dessa grejor kan behövas när du minst anar det.

Extra objektiv och kamera.
Finns inget värre än när kameran eller linsen pajar och man står där som ett FÅN!!!

Motljusskydd till linserna.
Inte skoj att få "solstänk" på bilderna
och visa dem för brudparet.......


När det gäller linser så kan du använda vilken som helst. Själv använder jag nästan ALLTID min 50 mm/1.8 . Det är en lins som är ÄCKLIGT skarp och som kostar under 1500 SEK.Då den klarar ner till 1.8 så är den guld värd i alla situationer.
Har du inte en sådan, skaffa dig en !!!!!
Kan inte klara mig utan den.

Bara lite tips från min sida.
Kom ihåg: Erfarenhet ger säkerhet.

Lycka till och ha en trevlig helg ///


Niklas,fortfarande ogift
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

beklagar, blev lite plumt.. ser jag nu.. Jag har bett Jesper att han tar bort mina inlägg.

Ber om ursäkt.

Mvh
Johan

"Skåningen" skrev:
Skulle mer uppskatta om du skrev ett eget inlägg än en rättelse på mitt .
Dessutom är det ett tecken på respekt.

/// NIKLAS
 

Montenegro

Aktiv medlem
Ger inte en guldtonad reflektor ett orealistiskt ljus? Det är mina upplevelser av den iaf, att om man inte aktar sig när man andvänder den i kombination med färgfilm så ser alla enormt solbrända ut.
 

Lisen

Guest
jag ska fota ett bröllop på lördag. det ska bli utomhusbilder, men jag har ingen resevplan om det skulle regna. Jag har inte tillgång till studio eller utrustning. Börjar bli lite rädd och jag vill absolut inte bara ha bilder från kyrkan. Någon som kan brainstorma lite med mig?
 

pola

Aktiv medlem
Lisen skrev:
Börjar bli lite rädd och jag vill absolut inte bara ha bilder från kyrkan. Någon som kan brainstorma lite med mig?
Bilder när brudparet går ut från kyrkan.
Kanske finns det någon fin park i närheten där porträttkort kan tas?
 

Lisen

Guest
Jo, en park har jag reda bestämt men om det ösregnar går det inte ens med paraply. Kyrkan är Väldigt liten och trång så det kan bli lite problematiskt. Max 15 steg och man är ute ur kyrkan och dessutom så viker "gången" av sista biten. Och så tänkte jag ta lite bilder hos frissan...
 
ANNONS