Annons

"Sigma EF-500 DG Super" AF-hjälpljus med Dimage 7i?

Produkter
(logga in för att koppla)

jnse

Aktiv medlem
Har suttit och tittat lite på nätet efter en blixt till min D7i..
Hittade "Sigma EF-500 DG Super" hos cyberphoto Länk till blixten

Enligt den listan dom har där så ska AF-hjälpljuset i blixten funka ihop med Dimagen, är det nån som har testat?

Är det annars en bra blixt? (jämfört med Minolta 5600HS D
Prisskillnaden är ju inte direkt liten.. 4094:- för Minoltas blixt och 2855:- för Sigmas blixt..
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ännu större skillnad blir det hos björns foto o video i Varberg som tag 2095:- för den blixten.

Om cyberphoto anger att den ska funka med D7i så gör den väl det? Annars är det lite falsk marknadsföring ju.
 

janc

Aktiv medlem
Jag tittade på den test i FOTO som refereras till och vad gäller funktionalitet ser blixtarna ut att vara väldigt likvärdiga.

Funktioner som enligt Sigma inte fungerar är "Rear Curtain Synchro Flash", "Red Eye Reduction" och "Exposure Compensation Function". Manuell styrning vid trådlös blixt fungerar inte. Jag förutsätter att dessa fungerar med Minoltas egna blixtar ??


En annan skillnad när man tittar på cyberphoto är att det finns ett antal tillbehör till Minoltan som bouncer, extern strömförsörjning mm men inga alls till Sigma. Finns inte heller på tillverkarens länk: http://www.sigma-photo.com/html/news/500dg_super.htm

Minolta klassas av FOTO som "professionell" - oklart på vilka grunder den får detta omdöme men inte Sigman.

Men visst verkar det vara ett mycket attraktivt val förutsatt att det inte saknas funktioner man tycker är nödvändiga... Eftesom även jag håller på att leta blixt är jag mycket intresserad av erfarenheter.
 

janc

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Om cyberphoto anger att den ska funka med D7i så gör den väl det? Annars är det lite falsk marknadsföring ju.
Det här är alltid lite luddigt. Man säger att den fungerar men lägger till en tabell som säger vad som inte fungerar... Fungerar tolkar jag i sammanhang som detta som att det är fullt möjligt att få korrekt exponerade blixtbilder med kombinationen kamera + blixt. Resten få man läsa sig till. Men detsamma gäller för Minoltas egna blixtar, det är inte 100% kompabilitet mellan 5600HS(D) och 7i/Hi heller !
 

Jeppe

Aktiv medlem
Att skilja på här är att FOTO testade den gamla versionen, dvs den som bara heter EF-500 Super..

Den som nu efterfrågas är EF-500 DG Super..
Den ska vara anpassade även till digitala kameror.

Det finns säkert bouncer även till Sigman.. det finns unversalmodeller som passar de flesta blixtar.
 

janc

Aktiv medlem
Helst sant - och FOTO´s test var ju väldigt positiv. Men tabellen hos Cyberphoto och Sigma gäller EF-500 DG Super.

Det är säkert en alldeles utmärkt blixt, finns knappast någon orsak att tvivla på det... Men det är inte samma för 1500 spänn mindre...
 

jnse

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ännu större skillnad blir det hos björns foto o video i Varberg som tag 2095:- för den blixten.

Om cyberphoto anger att den ska funka med D7i så gör den väl det? Annars är det lite falsk marknadsföring ju.
Grejen är väl den att hos Björns foto o Video så säljer dom blixten under namnet Sigma EF-500 Super vilket inte är samma som Sigma EF-500 DG Super.

EF-500 Super kostar 1369:- hos Cyberphoto...

Sen att blixten funkar med D7i kan ju vara, men funkar ALLT?
inte ens allt hos Minoltas 5600HS(D) funkar ju med D7i (AF-hjälpbelysningen)..
Köper jag en blixt så vill jag gärna att AF_hjälpbelysningen ska fungera,
eftersom det blir STOR skillnad att få AF att lyckas ställa in skärpan i dålig belysning.
(åtminstone på de analoga systemkameror jag har haft)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Dålig uppdatering av sidan och bristfällig information från mig :)

JAG har bestället en EF-500 DG Super till canon för 2095:-

Hursomhelst..Det verkar ju på tabellen hos cyberphoto som om hjälpbelysningen fungerar..
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag köpte en Minolta 5600 till min 7i i förrgår & skulle bli mäkta förvånad om Sigma fått hjälpbelysningen att fungera tillsammans med 7i.

Jag har fått det förklarat för mig att hjälpbelysningen på 5600 inte funkar pga att 7i av förklarliga skäl inte har någon styrning för detta eftersom den inte har någon inbyggd belysning.

Någon skrev här uppe att "exposure compensation function" inte fungerar med sigman, om det är blixtexpokompensationen som avses så faller ju sigman direkt. Jag köpte min Minolta mycket för att använda som upplättning ute & då är ju den kompensationen ett måste, även inomhus kompenserar jag ibland.

Om detta med kompensationen inte stämmer & sigman har samma funktioner tillsammans med 7i som Minoltan så kan den ju annars vara ett bra köp. Minoltan är annars en dröm i styrka, vad har sigman för ledtal?

Larsa
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det uppgivna ledtaledt är 50, men FOTO uppmätte det till 42. Minoltas 5600 uppger 56 och FOTO mätte det till 49..
 

.Z.

Aktiv medlem
Ok, tittade in på cyberphoto & det såg ju bra ut bortsett från att expokompensation inte skulle fungera, är som jag tidigare skrev också mkt skeptisk till AF-belysningen. För övrigt så verkar det mesta vara likt som på Minoltablixten.

Om man kan leva utan expokompensationen så verkar den ju vara fin, men kan man verkligen det? Inte jag i alla fall.

Jag föreslår att Johan slår en signal till Cyberphoto & frågar om det verkligen stämmer med expokompensationen som är livsviktig, AF-belysningen är bra men går att leva utan.
Larsa
 

jnse

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Ok, tittade in på cyberphoto & det såg ju bra ut bortsett från att expokompensation inte skulle fungera, är som jag tidigare skrev också mkt skeptisk till AF-belysningen. För övrigt så verkar det mesta vara likt som på Minoltablixten.

Om man kan leva utan expokompensationen så verkar den ju vara fin, men kan man verkligen det? Inte jag i alla fall.

Jag föreslår att Johan slår en signal till Cyberphoto & frågar om det verkligen stämmer med expokompensationen som är livsviktig, AF-belysningen är bra men går att leva utan.
Larsa
Ehh vad är expokompensation för nånting? :)
Är det det som är "Exposure Compensation Function" ?

AF-belysning vill jag ha! :)

Jag får väl ringa och höra med dom angåenda AF-belysning och expokompensation...
men det blir först på måndag isåfall..
 

.Z.

Aktiv medlem
Exponeringskompensation ska de va ("Exposure Compensation Function").

Du kan på 7i göra exponeringskompensation på både befintligt ljus & blixtljus var för sig. Vad Sigman enligt cyberphoto inte grejar är just kompensationen för blixt.

Om du ska använda upplättningsblixt utomhus så är det ett måste att kunna sänka blixtexponeringen 0,3-1 steg för att slippa få blixtkaraktär på bilderna.

Även inomhus så kan det ibland vara önskvärt att sänka blixtexponeringen något för att bibehålla det befintliga ljusets karaktär.

Jag sänker i princip alltid blixtexponeringen 0,3 steg inomhus samt 0,7 steg utomhus & anser därför att funktionen är ett måste på en modern blixt.


AF-belysning skulle jag också vilja ha men skulle aldrig byta bort exponeringskompensationen mot denna.
Larsa
 

jnse

Aktiv medlem
Istället för att ringa så mailade jag Cyberphoto (jag hade inte tid å sitta i telefon idag) :)

Och tyvär så var det väl inte så positivt svar...

Jag frågade om AF-belysning och exponeringskompensation.. här är svaret:

"Hej!

För att få full funktionalitet mellan blixt och kamera bör du gå på
Minoltas egna blixtar, 3600 och 5600. Fortfarande fungerar dock inte
hjälpbelysningen på en Dimage 7i och det stämmer att det beror på att
kameran inte har någon egen belysning.

Om blixtkompensation fungerar med Minoltan eller ej med 500 DG törs jag
inte svara på då vi inte har testat. Sigma själva säger då att det inte
fungerar och det är väl säkrast att lita på dem.

Metz har en riktigt bra blixt, 54 MZ-3, och en sådan kör jag själv till en
EOS 10D via SCA 3102-adaptern. Den är klart att rekommendera i alla fall
till Canon, Olympus och Nikon men vi har inte testat den till Minolta."


Så det blir väl att köpa Minoltas egen blixt då, om ingen annan vet
nån bättre blixt än Sigman? (nån som testat Metz blixten?)
Metz 54 MZ-3
En bra grej med Metz blixten är ju det att man kan
använda den till olika kameramärken, bara man köper
en adapter för det märket.

Måste säga att Cyberphoto har bra service!
tog inte lång tid att få mailet.. + att det var ivägskickat klockan 17:25, då de flesta andra gått hem för länge sen!
 

.Z.

Aktiv medlem
Metzen är säkert förbaskat fin men det är nog säkrast att lägga upp en tusing till & köpa Minoltan. Jag höll på som dig & försökte kolla upp kompatibiliteten mellan andra blixtar & 7i men gav upp eftersom det var svårt att få reda på hur det förhöll sig med det. Om du köper Minoltan så kan du ju trösta dig med det att den förmodligen är strået vassare än dom båda andra alternativen.

Innan jag köpte min så funderade jag på Minoltas 3600 men den föll pga att jag vill kunna rikta blixten åt alla håll, inte bara uppåt. Dessutom så har jag i efterhand märkt att 5600:s kraft ofta behövs när man använder indirekt blixtljus.

Mvh, Larsa
 

jnse

Aktiv medlem
Jo, men det är ju det också att jag vet ju inte hur länge jag kommer att ha min Dimage, nu när EOS 10D har kommit ut så är man ju "lite" sugen på en sån.. objektiv och grejer har jag redan som skulle passa..
Så fixar man en blixt för 4000:- och har kvar kameran några månader.. (och köper en beggad/ny 10D när dom gått ner lite) så lär man ju inte få så mycket för grejerna och blixten kan man ju inte "återanvända" till Canon modellerna :)
 

.Z.

Aktiv medlem
Självfallet så är det en aspekt att beakta, kolla bara upp så att kompatibiliteten med 7i är som du vill ha den.

Om du köper Minoltan så kan man ju i och för sig anta att den är ganska så lättsåld om du vill sälja den, det finns ju några 7, 7i & 7hi användare här i landet.

En viss förlust blir det ju i & för sig men som det ser ut just nu så tror jag att man ledigt skulle kunna få 3000 för en beg. Minolta 5600 (grov gissning).

Larsa
 

janc

Aktiv medlem
Efter att ha läst här, kollar runt en del och funderat så blir det nog en 5600 i alla fall. Ser man över tiden och hur mycket pengar man lägger mer på detta med fotografi och bilder totalt känns inte dom 1500 man sparar som en speciellt bra affär - egentligen... Dessutom räknar jag med att behålla min 7Hi ett tag framöver.
 
ANNONS