Annons

Blixtanvändning i kyrka - teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Jag ska fota en vigsel på lördag. Har varit i kyrkan och rekat vid samma tid som för vigseln och insett att jag inte kommmer inte att ta en enda bild utan blixt i kyrkan förutom några få bakifrån med stativ.

Med f2.8/ISO800 utan blixt föreslog kameran typ 1/8 i P-läge, det går ju liksom inte..

Jag måste köra med min 430 EX II framför allt under in- och utmarsch och jag tycker att det är SKITSVÅRT att få vettiga exponeringar utan att tumma på parets skärpa. Jag labbade med olika inställningar när jag var där och testade och fastnade för 1/100, F5, ISO 400, blixten på 45 grader framå/uppåt och -1 på blixten. Ändå blir det ingen drömexponering direkt, man får med lite av det naturliga ljuset och paret blir hyffsat skarpt, men det vill till att jag fyrar av kameran när paret är på rätt avstånd och att vi går lika fort (kommer att gå lite framför paret och backa in i kyrkan).

Är det någon som har något tips eller är detta en av de situationer där man få erkänna sig besegrad av ljusförhållandena? Att öka slutartiden och slå blixten på andra ridån tycker jag inte blir bra när man rör sig MOT kameran..
 

jbygden

Aktiv medlem
På 1/100 får du inte in speciellt mycket befintligt ljus om det är så att din kamera vill använda 1/8 som du beskrev.

Testa lite hemma (om du inte kan åka tillbaka till kyrkan och testa där), men jag tror att du nog kan gå neråt 1/25 och ändå få skarpa bilder med blixten.

Om det är så mörkt kommer blixten i alla fall att frysa motivet.

Utan att ha sett några testbilder så tror jag ändå att du skulle få bäst bilder med lång slutartid och eventuellt synk på andra ridån.

Om du har ett boucecard så kan du ju styra mera ljus mot motivet med blixten riktad rakt upp, och ändå få ljus på omgivningen.
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
På 1/100 får du inte in speciellt mycket befintligt ljus om det är så att din kamera vill använda 1/8 som du beskrev.

Testa lite hemma (om du inte kan åka tillbaka till kyrkan och testa där), men jag tror att du nog kan gå neråt 1/25 och ändå få skarpa bilder med blixten.

Om det är så mörkt kommer blixten i alla fall att frysa motivet.

Utan att ha sett några testbilder så tror jag ändå att du skulle få bäst bilder med lång slutartid och eventuellt synk på andra ridån.

Om du har ett boucecard så kan du ju styra mera ljus mot motivet med blixten riktad rakt upp, och ändå få ljus på omgivningen.
När jag testade med 1/30 till 1/60 så var jag inte nöjd med skärpan. Live kommer både de och jag röra mig så jag kanske måste offra lite befintligt ljus trots allt.. Har inget bouncecard.
 

Maxe

Aktiv medlem
Att använda blixt under bröllop är väl så där måttligt populärt. Hoppas du förankrat detta hos prästen och paret.

Skulle testa att sätta på din 50/1.8 på full glugg samt trycka på ISO till 1600 upp till 3200. Konvertera dessa till svartvitt efteråt så kan resultatet bli anständigt. Det är också viktigt att förklara för paret hur förutsättningarna ser ut så att det inte förväntar sig mirakel.

// Maxe
 

DavidSidén

Aktiv medlem
Vet inte vad du använder för system, men om möjligheten finns skulle du väl kunna köra blixten "off camera". På så vis kan du ju placera den närmare paret och få kraftigare effekt... Bara en tanke.
David
 

BugEyes

Aktiv medlem
Gå upp mer i ISO och miska bländartalet så du får mer naturligt ljus i bilden.

Vet inte vad du har för kamera men du bör kunna gå upp till åtminstone ISO 1000.

Ställ kameran på M, hög ISO, förhållandevis lång slutartid, öppen bländare. Är det vita kyrkväggar så studsa blixten, det funkar bra på hög ISO.

Eftersom blixten bara lyser någon millisekund så klarar du lite längre slutartider än utan blixt.

Du har inte råd att blända ner till 5 i det ljuset som du tänkte, då blir det bara blixtljus i bilden som sopar bort stämningen totalt.

Men jag är förvånad över att du fick 1/8 på 2,8 ISO 800, fullt så mörkt brukar det inte vara i kyrkor, inte ens i mörka kyrkor.
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Gå upp mer i ISO och miska bländartalet så du får mer naturligt ljus i bilden.

Vet inte vad du har för kamera men du bör kunna gå upp till åtminstone ISO 1000.

Ställ kameran på M, hög ISO, förhållandevis lång slutartid, öppen bländare. Är det vita kyrkväggar så studsa blixten, det funkar bra på hög ISO.

Eftersom blixten bara lyser någon millisekund så klarar du lite längre slutartider än utan blixt.

Du har inte råd att blända ner till 5 i det ljuset som du tänkte, då blir det bara blixtljus i bilden som sopar bort stämningen totalt.

Men jag är förvånad över att du fick 1/8 på 2,8 ISO 800, fullt så mörkt brukar det inte vara i kyrkor, inte ens i mörka kyrkor.
Jag har en 40D och jag vill inte ens gå upp till 800, det ser för taskigt ut. 400 är min smärtgräns om man ska använda bilderna till något större än 10x15. Jag blev också förvånad över hur mörk den var, vigseln är ju kl 15 så det är begränsat med ljus kvar, sen är det i princip inga fönster alls på sidorna i kyrkan, bara några i skeppet längst in men det hjälper inte mig under in- och utmarsch. Framme vid altaret bör det gå bra, det är en vit vägg där jag ska stå så där kommer jag att studsa blixten, sen har jag en lånekamera jag monsterar mitt 50/f1.8 på, ska nog bli bra.

Brudparet är ett av våra bästa vänner utan stora förväntningar alls, all oro är för min egen skull, inte för dem. Vi kommer att filma vigseln med två samtidiga videokameror så dokumentationen är inte i farozonen.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har också en 40D som andrahus.
Brukar sätta gränsen på ISO 1000 för vad jag vill använda för bröllop med den kameran, med 5D ISO 1600 och 5D mkII ISO 3200.

Du kan gott gå upp mer i ISO och brusreducera lite i efterbehandlingen, dom bilderna kommer att bli mer uppskattade än bilder där det naturliga ljuset slagits ihjäl helt av blixten.
 

snowbear

Aktiv medlem
sätt ner foten och boka om vigseln !! fotografen vet vad som är bäst !

men som dom säger lär dig studsa ljuset från en blixt, fota massor hemma eller om du har tillgång till kyrkan kolla vad som händer det ska gå.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Använda blixt i kyrkan

Tre grundregler för blixtanvändning i kyrkan vid bröllop, dop mm:

1) Är det tillåtet dvs ger prästen sitt tillåtande till det?

2) Är det lämpligt mao går det att genomföra utan att det blir störande?

3) Är det tekniskt kvalitetshöjande - kort och gott ger det bättre bildkvalitet?

Även om vi ger ett jakande svar på 1) och 2) kan det mycket väl stupa på 3). För bra blixtbilder gäller ju frågan om mängd, balans, riktning och kvalitet på blixtljuset. Går det att ta blixtbilder på olika platser, vid olika tidpunkter i cermonien, med ett bra resultat tex genom bouncning?

Det finns olika syn på etiken och behovet av blixt vid fotografering i kyrka. Själv finner jag fog för att helt avstå då jag finner nyttan för liten i förhållande till risker och störningsfaktorn.

http://www.firstfoto.se/default.asp?id=845&sida=1035

http://74.125.77.132/search?q=cache:KvunzHRZRTwJ:www.tidningenspira.se/artikel.php?id=428+använda+blixt+i+kyrkan&hl=sv&ct=clnk&cd=22&gl=se

http://www.all-things-photography.com/wedding-ceremony-photography.html

http://photo.net/wedding-photography-forum/00Le88

http://photo.net/wedding-photography-forum/00QQ9a

http://photo.net/wedding-photography-forum/008piP

Skall blixt trots allt användas är det bäst och minst störande vid in- och utmarsch. Jag tror grunden för bra fotografering i kyrkan är bra utrustning med ljusstarka objektiv, förberedelser och planering (var kan jag stå?, hur faller ljuset? osv) samt att ta många varierade bilder. Att förlita sig på användning av blixt vid kyrkofotografering anser jag för riskabelt. Dessutom går det helt enkelt inte att ta vissa bilder med blixt (Nikon D300, 200 mm, f2.8, 1/20s, ISO 3200):
 

Bilagor

swanvillage

Avslutat medlemskap
Hur gick det?

/Jonas
Hej Jonas!

Det gick hyffsat bra (inte bara i kyrkan). Ljuset vid altaret räckte precis för att jag skulle kunna fota utan blixt. Vid in och utmarsch körde jag på 1/30, f2.8, ISO400 och blixten på -1 med omnibouncen på (blixten på andra ridån). Det blev hyggliga bilder på väg in men vid utmarschen hade så mycket ljus försvunnit att 1/30 var för lång slutare. Med rejäl kontrast och lite neddragen färgmättnad blev bilderna dock ganska effektfulla och jag tror att brudparet kan gilla dem ändå.

Lägger ev upp ett par bilder här ikväll.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Tre grundregler för blixtanvändning i kyrkan vid bröllop, dop mm:

1) Är det tillåtet dvs ger prästen sitt tillåtande till det?

2) Är det lämpligt mao går det att genomföra utan att det blir störande?

3) Är det tekniskt kvalitetshöjande - kort och gott ger det bättre bildkvalitet?

Min åsikt om dessa frågeställningar...

1) Fråga paret i stället, det är deras bröllop. Jag har alltid frågat om jag får använda blixt om det behövs, men jag frågar paret och inte prästen.

2) Brudparen är så koncentrerade på sitt att dom inte märker ett dugg och ännu mindre bryr sig. Dessutom blixtrar oftast 50-100 IXUS:ar stup i ett i alla fall.

3) I vissa lägen när inget annat hjälper, då är det indirekt blixt på hög ISO med lång slutartid som gäller för att behålla stämningen. Att skicka blixten rätt upp i kyrkkupolen på ISO 1600 och kameran inställd så att den annars skulle underexponera ett par steg, det brukar fylla ut med tillräckligt ljus utan att slå ihjäl det naturliga eller ge hårda blixtskuggor.

Jag undviker blixt så länge det är möjligt men tar till den om jag riskerar att bli utan bra bilder annars.
 

niclaslind

Aktiv medlem
När ni stusdsar blixten i höga tak, kör ni alltid utan omibouncher?
Jag kör med SB 900, går dessutom att ställa spridningen på ljuset med reflektorn på den. Vad tycker ni är mest lämpligt vid studsning av ljuset, centrumvägt, standard eller "wide" spridning av blixtljuset?
 

BugEyes

Aktiv medlem
När ni stusdsar blixten i höga tak, kör ni alltid utan omibouncher?
Jag kör med SB 900, går dessutom att ställa spridningen på ljuset med reflektorn på den. Vad tycker ni är mest lämpligt vid studsning av ljuset, centrumvägt, standard eller "wide" spridning av blixtljuset?
Utan omnibounce, annars går så pass mycket direkt från bouncern att det blir hårda skuggor i alla fall. Min blixt, Canon 580EX kan bara zooma automatiskt i raktfram läget och jag lämnar den default som jag tror är 50 mm när den pekar uppåt.
 

Teodorian

Aktiv medlem
När ni stusdsar blixten i höga tak, kör ni alltid utan omibouncher?
Jag kör med SB 900, går dessutom att ställa spridningen på ljuset med reflektorn på den. Vad tycker ni är mest lämpligt vid studsning av ljuset, centrumvägt, standard eller "wide" spridning av blixtljuset?
Det är totalt betydelselöst vilket läge du använder för ljuskvaliteten vid bouncning. (Se mina testbilder i den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101172) Däremot får du en aning mer ljusstyrka i centrumvägt läge. Självklart är det meningslöst med omnibouncer påsatt vid den typen av fotografering.
 
Senast ändrad:

Teodorian

Aktiv medlem
Min åsikt om dessa frågeställningar...

1) Fråga paret i stället, det är deras bröllop. Jag har alltid frågat om jag får använda blixt om det behövs, men jag frågar paret och inte prästen.

2) Brudparen är så koncentrerade på sitt att dom inte märker ett dugg och ännu mindre bryr sig. Dessutom blixtrar oftast 50-100 IXUS:ar stup i ett i alla fall.

3) I vissa lägen när inget annat hjälper, då är det indirekt blixt på hög ISO med lång slutartid som gäller för att behålla stämningen. Att skicka blixten rätt upp i kyrkkupolen på ISO 1600 och kameran inställd så att den annars skulle underexponera ett par steg, det brukar fylla ut med tillräckligt ljus utan att slå ihjäl det naturliga eller ge hårda blixtskuggor.

Jag undviker blixt så länge det är möjligt men tar till den om jag riskerar att bli utan bra bilder annars.
Då har du och jag varken samma respektfulla hållning till kyrkocermonien eller erfarenhet av vad olika präster tycker om fotografering. Min erfarenhet är att präster har väldigt olika syn på fotografering och vad de tillåter. Det blev särskilt tydligt vid två dop där det första innebar totalt fotoförbud under cermonien och det andra raka motsatsen eftersom prästen uttryckligen uppmuntrade fotografering!

För mig är det självklart att ha en dialog inte enbart med brudparet utan även med prästen innan vigseln för att klargöra förutsättningarna. Det är visserligen brudparets vigsel men ceromonien är kyrkans företrädd av prästen. Att visa respekt för detta är för mig en del av en professionell hållning.

Det vore intressant att se en bild du tagit som visar prov på nödvändigheten av blixtanvändning i kyrkan. Vad var det som gjorde att du var tvungen att använda blixt?
 
ANNONS