Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550EX vs. 420EX vs Sigma EF-500 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag undrar vad de stora skillnaderna är mellan blixtarna i rubriken till denna tråd? Även praktiska skillnader.

Jag har huvudsakligen pendlat mellan 550EX och 420EX till min EOS 30. Det som gör att jag nu funderar en extra gång är att t.ex. Magnus Frödenberg på fotosidan säger att han ofta lämnar sina 550EX hemma och istället tar med sig 420EX. Är det så att 550EX är otympliga? Använder ni aldrig de manuella inställningarna på blixten?

Jag är inte blixtproffs på något sätt, men vill förstås ha en blixt som jag även kan använda när jag blir duktigare.

Är det en begränsning att 420EX inte har några manuella inställningar? Är det en begränsning att 420EX inte klarar av vidvinkligare än 24 mm?

Såg att Jesper Ekvall skrev att Sigmas EF-500 DG Super har alla finesser som 550EX... Kanske kan vara något? Men för att vara "framtidssäker" så bör jag kanske satsa på Canon? Nästan säker på att det blir en Canon...

Skriv gärna era erfarenheter (helst om ni använt mer än en blixt). Skriv av er! :) (jag ska beställa blixt nästa vecka...)
 
Senast ändrad:

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag köpte först en Sigma ST-430, den funkade bra till min EOS 300, köte sedan en D30, då fungerade den inte alls. Kompabilitetsproblem som varken Expert eller Canon tog sig an fastän jag köpt båda hos Expert. Garantin hade ju gått ut osv.....
Detta säger inget om Sigma 500, men kan ge en prognos om vad som kan ev ske när du byter kamera.

Sedan köpte jag en 550EX, använde nästan aldrig den, sålde av den här på fotosidan. Den gick inte ner i den LowProryggsäcken jag har på ett bra sätt osv.

Nu har jag en 420EX, den är behändig och enkel att ha med, många av de finesser som finns i 550 finns med eller fixas av kameran. Den går att vrida osv, Blixkompensation kan jag ställa i kameran. Det är det jag använder. Den har två indikeringar, klar och "game over" (om det inte räckte till med blixten)

det som saknas är tex att man kan dela in en blix i flera omgångar för att få stroboskopliknande effekter, nått med master vid flera blixtar i ett trådlöst uppsett.


DVS inget jag idag har sett nån användning för.

Roine
 

ohls

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej

Jag köpte först en Sigma ST-430, den funkade bra till min EOS 300, köte sedan en D30, då fungerade den inte alls. Kompabilitetsproblem som varken Expert eller Canon tog sig an fastän jag köpt båda hos Expert.
Roine
Att ST-430 har väl inte E-TTL? i så fall är det väl inte så konstigt att den inte fungerar efter som inte någon av canons dslr kameror stödjer A-TTL. Den borde i och för sig fungerar manuellt läge?

/tobias
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Den funkade fullt ut på EOS300 vad jag kunde se, aldrig några problem, den löste aldrig ut på D30/D60 oavsett inställningar.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag kan ge er en liten test..när jag får blixten i nästa vecka.. (Sigma EF-500 DG Super)
 

Goldfish

Aktiv medlem
Jessica, jag läste din tråd och tror nästan att det var där jag läste att Magnus ansåg att man skulle spara pengarna och köpa 420EX.

Jessica, du stod alltså också och valde mellan 420 och 550 men valde 420... Är du nöjd med ditt val? Kan du göra det du önskar med 420EX?
 
Ja, jag stod mellan att välja på 420 och 550 till min Canon 10D, och jag valde 420.
Jag tror inte att jag behöver den absolut starkaste blixten och jag såg en bild på 550, den ser ut att vara otymplig och stor.
Jag tror nog att 420 räcker för dig också! De används tydligen på tidningar utan problem.

Jag får min blixt till veckan, så jag kan tyvärr inte ge dig några synpunkter på den.

//Jessica
 

pola

Aktiv medlem
Skaffa de en 420 till min Eos 30 och kan bara säga att jag är nöjd, den passar bra till Eos 30 men var lite "förstor" för min Eos 300.
Har inte saknat några funktioner än så länge...
 

Goldfish

Aktiv medlem
Har massor av kul framöver.

Har bl.a. beställt en 420 EX som borde komma nästa vecka :)
Jag ska bila i USA i sommar, så man vill ha lite tid att hinna lära sig. Hoppas att jag blir nöjd med 420EX, men efter allt jag läst om den så borde jag bli det!
 

pola

Aktiv medlem
Är helt övertygad att du kommer att vara nöjd med blixten.
Jo USA är ett stort land så du borde hinna lära dig blixten...
passa på att handla kamerautrustning när du är där, mycket billigare.
 
550EX är utan tvekan en super blixt. Jag köpte den för alla funktioner och ledtalet, vill aldrig känna mig begränsad av utrustningen. Men så här något år senare så använder jag blixten så pass sällan och nästan aldrig alla specialfunktioner så att en 420EX hade räckt. Jag hade fundering på att skaffa flera 550EX för att kunna sätta upp portabel studio ( t ex vid bröllop) men har inte kommit dit :)

Men den är ett under att jobba med, framför allt med min EOS 3:a.
 
ANNONS