Annons

våld mot fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Fy @#!, detta är så mycket större än bara våld mot en fotograf/journalist!

Om inte detta straffas ordenligt så är det en inskränkning i offentlighetsprincip/grundlag som är enormt stor..

Sverige håller på att gå utför är det enda jag tänker när jag läser om detta.. helt sanslöst.

Inte ens i krig brukar väl fotografer bli angripna, detta visar bara hur extremt usla en del poliser är, att inte kunna behärska en sådan situation är dåligt av svensk polis som ska vara en bra poliskår... ush...
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Jo men i både mitt fall och i det som står i Aftonbladet så störde inte fotografen polisens arbete.
På allmän plats får fotografering ske.
 

SunKi

Aktiv medlem
Roland: man behöver inte lyda en polisman helt oberoende på vad han säger. Polisen är inte gud, dom bara ser till att sveriges lagar uppehålls.


Helt sjukt, när man läser detta mår man fan illa.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
johanfalkman skrev:
Inte ens i krig brukar väl fotografer bli angripna,
I f.d Jugoslavien var det väl ett trettiotal som sköts ihjäl, har jag för mig. Har bland annat sett en filmsekvens när en tv-fotograf blir beskuten.
I Afganistan mördades en TV4-fotograf.
Fotografer är villebråd bland vissa.
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Det som jag tyckte var värst i mitt fall igår var när jag frågade honom vad det var för lag jag bröt mot egentligen genom att stå och fotografera där så svarade han efter några sekunders betänktetid "Vi hittar nog på nåt åt dig..."

Sjukt är det!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
SunKi skrev:
Roland: man behöver inte lyda en polisman helt oberoende på vad han säger. Polisen är inte gud, dom bara ser till att sveriges lagar uppehålls.
Jag har för mig att man måste lyda en polis, hur mycket man än vet att denne agerar fel. Missförhållanden får man ta upp senare.
 

janc

Aktiv medlem
SunKi skrev:
Roland: man behöver inte lyda en polisman helt oberoende på vad han säger. Polisen är inte gud, dom bara ser till att sveriges lagar uppehålls.
Är du verkligen säker på att du har rätt att överpröva en uppmaning, t.ex att utrymma ett område, från polisen - just när det händer ? Självfallet har du rätt att anmäla polisens agerande men det är en anna sak....

Detta utan att ta händelsen ovan som sådan, som den skildras, i försvar ett endaste dugg !
 

janc

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Jag har för mig att man måste lyda en polis, hur mycket man än vet att denne agerar fel. Missförhållanden får man ta upp senare.
Jo - jag delar din uppfattning här. Motsatsen skulle, om man tänker efter, bli helt orimlig.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
popboydeluxe skrev:
Jag vill gärna höra vad folk tycker ang. det polismannen gjorde i min situation.
Det har jag redan skrivit under din bild. Men ok, here it comes again:
Och synd att Pavel råkade ut för en puckosnut, han borde helt klart gå charmkurs.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
popboydeluxe skrev:
Just ja, det gjorde du.
*S* Är så glömsk. Har förresten lagt in en till bild från igår.
Ja, jag såg det. Du har skrivit lite fel, "Förstöra Bilden", gissar att du menar Förstora:)

Nu ska jag ut å ta en drink. Ha en trevlig kväll!
 

RolandM

Aktiv medlem
SunKi skrev:
Roland: man behöver inte lyda en polisman helt oberoende på vad han säger. Polisen är inte gud, dom bara ser till att sveriges lagar uppehålls.


Helt sjukt, när man läser detta mår man fan illa.
Tänk efter. Polisen vill utrymma ett område för att bringa ordning i staden, då gäller det alla även journalister och fotografer. Att du får fotografera hur och var du vill är en sak, ingen kommer att ta bilderna i från dig, men jag lovar dig att du kan räkna med brysk behandling, för det har ordningsmakten skyldighet att använda sig av mot dig för att kunna flytta dig från platsen, alternativt gripa dig för oöhörsamhet eller liknande. Som sagt fotografera får du göra hela tiden.


Funderar på med ditt resonemang hur du gör när polisen dirigerar trafik eller stoppar dig i trafikkontroll? Fast då behöver man väl inte heller ta polismans anvisning på allvar då heller?
 

KGS

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Funderar på med ditt resonemang hur du gör när polisen dirigerar trafik eller stoppar dig i trafikkontroll? Fast då behöver man väl inte heller ta polismans anvisning på allvar då heller?
Helt riktigt, du behöver inte lyda ALLT en polis säger bara för att han är polis... somligt måste en åklagare godkänna och då ska polismannen kunna förete papper som styrker detta. Du är t ex skyldig att stanna om polis stoppar dej men polisen har ingalunda rätt att genomsöka/kliva in i ditt fordon (det är en form av husrannsakan). Min storebror vevade en gång ner rutan precis så mycket att alkotesten gick in o han kunde blåsa, men han vägrade bestämt att öppna dörren eller veva ner mer än så. Mooooaaaahahaha o han hade helt rätt förstås. Polismannen blev mäkta irriterad men sköt inte skarpt.
 

KGS

Aktiv medlem
Hade jag kunnat lagen bättre en gång i tiden hade jag INTE blivit av med körkortet t ex... nu blev jag det... men lärde mej undertiden så den effektiva tiden utan körkort blev EN (1) vecka...
 

KGS

Aktiv medlem
En sak till... om polisen vill "utrymma ett område" så har du oftast rätt att stanna kvar, men då får du förstås ta konsekvenserna också. Man får ju tro/hoppas att de har allvarliga skäl till en sådan åtgärd. Det är myyyycket sällan någon kan tvinga dej, lagligen, att överge ditt hus, fordon, älskade, Kodak Photopoint, husdjur eller vad det vara månne... men går det inte med våld kan man alltid använda mera våld...
 
ANNONS