Annons

Dålig AF på Dimage 7i ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jnse

Aktiv medlem
Börjar bli mer å mer irriterad på autofocusen på min Dimage 7i...

Det är OFTA den inte hittar skärpan (fastän den indikerar att den har det), när man tittar på bilden sen så är det man har "siktat" på oskarpt, vette fan vars skärpan har hamnat..

Jag brukar använda "Stora" AF "siktet".. har testat ibland med det lilla krysset också..

Har lagt upp en exempelbild..
Exempelbild
(har inte gjort nåt med bilderna bara satt ihop dom)

Av 8 bilder så blev 3 med bra skärpa!
Är autofocusen så kass på dimage eller? jag kan bara jämföra med min EOS 1 och med den blir det i princip aldrig oskarpt..
 

.Z.

Aktiv medlem
Det är nog tyvärr inte bättre, jag slåss med min också. Den är väl i & för sig inte sämre än nån annan digital, tom bättre än dom flesta men man kan tydligen aldrig jämföra med SLR-AF:kameror.

I dåligt ljus så drar jag mig för att använda brännvidder över 50mm, jag använder för övrigt aldrig nåt annat än krysset.

Larsa
 

jnse

Aktiv medlem
Ok, men med krysset så har den ju nästan större problem att hitta skärpa...
man får inte skaka det minsta lilla, då hittar den inte...
 

.Z.

Aktiv medlem
Ja men det beror ju på att skärpan mäts på ett mindre område. Använder du tele så är det ju viktigt att skärpan ställs på ögonen, då är det breda mätfältet förkastligt eftersom skärpan då kan hamna lite hur som helst.

Jag kan tänka mig att jag kan komma att använda det breda fältet vid "festfotografering" med kortare brännvidder, för det är som du säger lite svårt att träffa rätt med krysset vid tele (mest på fester kanske?).

Jag irriterar mig på att den har så svårt att fokusera så fort motivet rör sig det minsta, även i dagsljus. Men det har i och för sig att göra med att AF-en är för långsam.

Har inte testat kontinuerlig AF nåt nämnvärt, har bara haft kameran i knappt en vecka, har du några erfarenheter av den i dagsljus (nåt annat än dagsljus är väl inte att tänka på).
 

jnse

Aktiv medlem
Det var med det breda fältet jag hade tagit korten jag la ut länk till...

Jag har i princip inte testat kontinuerlig nånting... så om den kan jag inte säga nånting..

Kameran giller inte heller att fokusera på nåt i motljus verkar det som..
Jag skulle fota en liten bro som går över en bäck, med motljus, då hade den också stora problem med att hitta skärpan (fastän den indikerade i displayen att den hade hittat skärpa).
 

.Z.

Aktiv medlem
Den jobbigaste biten är ju när den indikerar att den hittat skärpa men ändå inte gjort det. Pga det usla vädret som varit sedan jag köpte kameran så har jag mestadels fotat inomhus, därför så måste jag testa mer utomhus än vad jag gjort hitills.

Idag hade vi dock soligt så jag fotograferade mina höns på förmiddagen, vad jag upptäckte var just oförmågan hos AF att hantera att dom rörde sig. Stod dom still så gick det bra men genom att kameran behöver nån knapp sekund på sig att ställa skärpa så räckte det med att dom rörde sig lite så blev det rött, eller så konfimerade den skärpa men det var skit när jag tittade på det.

Jag måste testa mer för att göra en riktig bedömning men kan redan nu säga att om man bortser från 2 äldre kompaktdigitaler så har jag aldrig haft en AF-kamera som varit sämre i det här fallet. Mina 2 tidigare AF-kameror har varit EOS-600 & EOS-10 som har ca 12-15 år på nacken.

Trots allt så är 7i ungefär som jag hade förväntat mig i AF, något sämre på rörliga objekt dock. Har nämligen läst spaltmetrar ang. detta i amerikanska forum så det var ingen överraskning. Detta verkar tydligen vara nåt man måste offra för att vara med i den digitala världen, om man inte har råd med en D-SLR förstås. Sonys 707 ska enligt uppgift vara super på denna bit, den passar mig dock ej av andra anledningar.

Larsa
 

jnse

Aktiv medlem
Mmm håller med om att det är störande att den indikerar att den hittat skärpa
fastän den inte har det..
Det är ju skitsvårt att se på LCD:n om det är skarpt eller inte så man måste
ju lita på vad kameran "säger"..

Bra bild på tuppen, fast han måste ha stått blickstilla när du fotade? :)
 

.Z.

Aktiv medlem
Ja i det närmaste, dessutom så använde jag förmodligen uppemot 200mm brännvidd.

Ang. tråden om blixtar till 7i som vi varit inne på så kan jag även nämna att jag här använt Minolta 5600 som upplättning. Ljuset var skoningslöst hårt med hårda skuggor så en upplättning var nödvändig, blixten är kompenserad -0,7 steg.

Larsa
 

RolandM

Aktiv medlem
Jag kan inte annat än hålla med om att aouofokusen inte är att lita på. Jag har svårt att begripa varför Minolta byggde kameran som en videokamera ochh jobba med fokus genom att jobba med den inlästa bilden från CCD:n. Bättre hade varit att sätta CCD och elektronk i en befintlig analog kamera och montera en bildskärm på baksidan av den istället, behålla hela det analoga sökar och autofukspaketet som finns i Dynax-serien. Samtidigt hade fått en digital systemkamera med god tillgång på objektiv. Även en lösning med fast objekt som idag hade säkert gått att konstruera.

Jag får känslan av att det är videokamera avdelningen som byggt en stillbildskamera i form av Dimage 5, 7, 7i och 7h. Fokuseringsfelet försvinner, d v s blir mindre störande i takt med att bildstoleken minskas. Vid 640x480 vilket motsvarar bildskärmen på en amerikansk och japansk teve funkar det rätt hyfsat. Det är jag dock inte hjälpt av, för jag vill använda alla pixlarna....
 

jnse

Aktiv medlem
Jo, nu har jag blivit nog irriterad på min Dimage 7i, så jag köpte en Canon EOS 10D... DÄR kan man snacka om skillnad på autofocus! 10D har än inte missat skärpan (fick den visserligen på fredag, så jag har inte hunnit testa så mycket)
 

KGS

Aktiv medlem
Läste annorstädes att just Canon 10D har problem med fokuseringen, kan det vara så att Minoltas Dimage 7 har nåt liknande problem? Jag kör just nu på en lånad D7 och jag tycker att jag får fler bilder med dålig fokus än jag får med min egen kamera... Antar att det kan skilja mellan olika exemplar. Jag ska försöka jämföra de båda kamerorna innan jag lämnar tillbaka låneexet, om jag nu får tillbaka min kamera nångång... tredje veckan nu...

Är det nån som har liknande problem med sin 7Hi, eller är den bättre i det här avseendet?
 

jnse

Aktiv medlem
10D har inget problem med fokuseringen.. åtminstona kan man inte dra alla kameror över en kam..
_några_ kameror har haft problem med att skärpan har hamnat framför eller bakom det man har ställt in skärpan på..

Dimage 7 har jag inte läst nånstans att någon har haft nåt sånt problem, åtminstone hade inte jag det på min Dimage 7i.
 

KGS

Aktiv medlem
det var det jag menade... om det kan vara fokuseringsfel då (är inte det ett problem?) på olika exemplar, eftersom jag tycker mej märka skillnad mellan min egen och den lånade...
 

jnse

Aktiv medlem
Men man kan inte bara säga "Canon 10D har problem med fokuseringen", det betyder ju att ALLA 10D har strul med fokuseringen, vilket ju inte stämmer..

Har du testat kolla på www.dpreview.com ifall nån annan med Dimage har nåt strul med skärpan?

Annars är det ju bara att du gör ett test med kameran, nu kommer jag inte ihåg länken till "testbilden", men den ska finnas i nåt av forumen här på sidan..
Det var ett A4 papper man skrev ut och satte i 45 graders vinkel mot kameran, så ser man ju om det är back/fram fokusering, eller "rakt på" :)
 

KGS

Aktiv medlem
nä, så menade jag inte, själv har jag inte ens sett en 10D i verkligheten, men jag läste i nån tråd att det tydligen var ganska vanligt förekommande och för de som drabbas är det nog trist värre... är inte alls främmande för en 10D eller D100 en vacker dag, om nu inte Minolta överraskar, har ju skaffat en del tillbehör numera...
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag har gjort den berömda testen med min D7i & den klarade det godkänt, kunde inte se någon fokusförskjutning.

För övrigt så är det inte samma problem vi pratar om vad det gäller 10D & D7, D7 har problem med hastigheten & känsligheten. Som jag uppfattat det så är 10D:s problem mer ett kalibreringsfel & ett ganska så försumbart sådant i jämförelse med det vi diskuterar om på D7.

D7:s Af:s prestanda skulle jag vilja jämföra med en 15 år gammal SLR:kameras, min 13 år gamla EOS-10 (utan D) var klart bättre. Detta tycker jag är lite beklämmande men har godtagit det & trivs för övrigt bra med min D7i.

Larsa
 

janc

Aktiv medlem
Hmmm.. undrar om det skiljer mellan i & Hi eftersom jag inte tycker jag upplever det på samma sätt som det beskrivs här. Men det kan ju också bero på olika motivval, sätt att fotografera och förväntningar.
 

.Z.

Aktiv medlem
Tror inte att det skiljer mellan 7i & Hi i det fallet (har testat båda). 7i:s AF är ungefär som jag förväntade mig efter att ha läst tester & testat i butik, dvs den är bra mkt sämre än en billig SLR. Har dock insett att den enda digikameran i klassen som är bättre i detta avseende är Sonys, jag valde dock 7i pga att den tilltalar mig mer på andra punkter.

Detta är enligt min mening det pris man idag får betala när man går över från SLR till digital, om man inte köper en D-SLR förstås...

Larsa
 
ANNONS