Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Hjälp! Ljus inomhus?

Hej!
Jag undrar om någon har ågot tips på vad man kan använda om man inte har studioblixtar. Macro inomhus: går det med vanliga lampor? Har ingen extern blixt. Tänkte till blommor och kanske något porträtt. Finns det något billigt man kan skaffa för att få lite bättre ljus?

Har en gammal blixt som jag kan utlösa när jag vill, men som inte passar på kameran. FÖr att det inte ska bli så starkt så kanske man kan utlösa den bakom ett papper. Men då kommer det svåra att träffa rätt när tidern är nere i 1/30 sek.

Jag är i behov av tips. Och dem finns, det vet jag!

/Marcus
 
Senast ändrad:

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det går med 'vanliga' lampor om filmen är avsedd för det, annars kommer nog färgerna att bli lite underliga. Om du itne kör svartvitt förståss, då blir resultatet fortfarande svartvitt...
En möjlig lösning för dig är att använda din gamla blixt. Sätt kameran på stativ i ett helt mörkt rum (du får kanske ha lite belysning medan du förbereder). När du sedan skall ta bilden ställer du in en passande bländare (lite experimenterande lär hjälpa att hitta rätt), öppnar slutaren och trycker av blixten. Sedan kan du stänga kamerans slutare igen.
Beroende på hur litet utrymme du använder kan du behöva rikta blixten bort från motivet eller hålla blixten en bra bit bort. När jag lekte med liknande arrangemeng i mitt badrum blev alla bilder överexponerade även om jag riktade blixten bort från motivet.
 

fotojohan

Aktiv medlem
Angående porträtt använder jag mig av 1-4 st 500w bygg halogen lampor. Två st på stativ, och två st utan stativ. Dom på stativ slår jag oftast i två transparenta paraplyer, och jag finner detta fullt funktionellt.

Mvh Johan F
 
ANNONS