Annons

Bygga studioblixtar själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

lynxx

Avslutat medlemskap
Jag har en löjlig blixt inbyggt i kameran. den duger i alla fall att trigga de bägge andra blixtarna som är försedda med slavtändare.

Sedan är det bara att experimentera med bouncers och paraplyer och, voíla ... en mycket amatörmässig men ändock en ...studio!!!
 

DeNovo

Avslutat medlemskap
Det går

Men det blir lika dyrt som att köpa tillverkade om inte dyrare. Mycket jobb skulle det bli också, har inte själv byggt men skulle tro det. Alla delar är svåra få tag i och mycket mycket dyra.
Skulle nog bygga själv om inte det vore för prist och mycket arbete.

Hoppas att det hjälpte dig, så boror ju på ekonomin och om man tid.

M.V.H
Sebastian ÅStrand:)
 

Lärfars

Aktiv medlem
Jag har byggt "Studioblixtar"

Har har precis byggt mig ett par "studioblixtar", eller snarare byggt om ett par vanliga blixtar och petat i dom i en handstrålkastare och dragit kablar till en krets som löser ut bägge blixtarna via syncuttaget på min A1:a.

Det funkar bra. Än så länge är dom bara i teststadiet så det är en total härva av massa kablar med mellan 250-350 volt i :)

Spänningen över sync-kontakten på kameran är bara runt 5 volt och A1:an klarar uppemot 400 v så den är lugn, sen har jag inte hunnit testa att fotografera med dessa blixtar än så jag kan inte bedömma kvaliteten.

Jag lät orginallampan sitta kvar så jag har även belysning i dom. Jag satta bara ett A4 papper framför för att "diffusera" ljuset eftersom en ficklampa har en förmåga att "spotta" ljuset.

Blixtarna som jag använde vid ombyggningen har jag fått. Innan hade jag en av dom direkt kopplad till A1:ans syncuttag och det funkade bra, blixtens styrspänning låg bara på ca 250 volt. När jag fick den andra blixten var jag tvungen att bygga en utlösare som kan hantera fler blixtar.

Så mitt svar på orginalfrågan är att det i alla fall går att bygga sig en mindre "studioblixt" hyffsat billigt... :)

...och precis som vanligt så får man precis vad betalar för! :)
 

forry4U

Aktiv medlem
Dr skrev:
Kan man ställa in den så den inte triggar på förblixten? Nå´n som vet?
Troligtvis inte..jag har haft en dröse liknande (märke Morris o Hama) och dom löser ut direkt.

Kan du inte stänga av förblixten?? i så fall är dom bra till en mindre studio..

mvh
Göran
 

Lärfars

Aktiv medlem
forry4U skrev:
Troligtvis inte..jag har haft en dröse liknande (märke Morris o Hama) och dom löser ut direkt.

Kan du inte stänga av förblixten?? i så fall är dom bra till en mindre studio..

mvh
Göran
Jag vet pinsamt nog inte, jag har en Minolta A1. Nå´n som vet om man kan det?

/Johan som inte orkar läsa manualen :)
 

Lärfars

Aktiv medlem
Re: ?

walter-g skrev:
Varför det, det finns ju enorm begagnad marknad med fina blixtar o priser.
Vad menar du med fina priser? Eftersom jag inte fotar särskilt mycket i studio så vill jag ju inte heller lägga ut just några pengar alls på belysning/blixtar.

Då tycker jag mina hembyggda för under 200 kr duger bra åt mig.

/Johan
 
ANNONS