Annons

Ljusa upp förlustfritt

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Med anledning till tråden om mörka bilder hos crimson vill jag gärna gå till botten med detta.

Hur ljusar jag upp min bild på ett sätt som inte förstör bilden. Hur talar jag om för crimsons skrivare att jag vill ha bilden tex +1EV ljusare.

Justerar jag detta i PS genom "exposure" eller liknande, slutar det väl med att jag bränner ut detaljer.

Hur gör jag?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det beror på hur kurvan ser ut precis över svartpunkten i skrivaren... - Så det är svårt att svara på.

Men ett "lätt" sätt är väl att lyfta svartpunkten.

-Sätt din bild i 16-bitars läge
-Gör en lagerkopia, sätt den i "Luminosity" blend läge
-Öppna "curves"
-Lyft den vänstra delen av kurvan till kanske 10 (?) - tryck ok.
-Platta ut bilden med "ctrl-shift-E"
-Gå tillbaka till 8-bitars läge
-Spara
 

Bilagor

skogsbaronen

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.

Vad händer då om jag gör detta. Är det bara info om ljusheten som ändras då, dvs inget som förstörs?
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag har nyttjat "Image" "Adjustments" "Levels" och satt mittreglaget på 1,20 på "ett ungefär sådär"
Kanske finns bättre sätt.....
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Tjae, det som händer är precis (eller ja, det är ju PS - så "ungefär" är egentligen ett bättre ord) det du ser på kurvan.

Det som var "helsvart" innan kommer nu bli aningens ljusare, och resten av kontrastomfånget komprimeras lite. Vitt behålls precis där det var. I en normal utskrift kan man väl säga att det är ganska förlustfritt.

Orsaken till "luminosity-blend"-lagret är att man slipper färgtonsvridningar i skuggorna lite bättre än vid en "bara curves" direkt.

Att lyfta mittdelen av kurvan påverkar mellantonerna mer än lågdagrarna - bilden kommer se ljusare ut, men du räddar nästan inget av det som försvann i svart innan.

Bifogar tre exempel med klippt svart.
1 - Lyfta mittdelen av kurvan
2 - Orginal
3 - Lyfta "botten" av kurvan

Stärsta skillnaden finns väl i att ögats iris blev synligt igen... Svårt med exempelbilder när man ska hålla sig till 400x400...
 

Bilagor

The_SuedeII

Aktiv medlem
Detta är ingen "allmän" metod för att ljusa upp bilder, den gäller (och fungerar) egentligen bara optimalt om man har något (en skrivare t.ex) som "klipper" det mörka till svart ända från en bit upp i det mörkgrå...

Mittdelen av kurvan fungerar bättre om man redan får med alla toner i bild>utskrift, men man tycker bilden behöver vara ljusare.

Ska ni "laborera" med Crimson-utskrifter, så se till att det är samma maskintyp ni jobbar med varje gång... :) Annars blir det nog förvirrat väldigt snabbt.

Titta gärna på utskrifterna i någorlunda starkt dagsljus när ni ska bedöma svartpunkter och detaljering runt svartpunkten - ögat fungerar inte riktigt alltid som man förväntar sig. Det är lätt att bli lurad och "ta i för mycket" när man kompenserar för något!
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Tack igen.
Fast jag vill ha mina bilder så ljusa att jag kan se på dem i normal rumsbelysning.

Ska skicka in några testbilder för utskrift och ljusa upp dem olika mycket. Ska anteckna noggrant så jag vet till nästa gång.
 

erro.se

Aktiv medlem
Ett tips vid sånt här bildlabbstestande är ju att i t.ex. Photoshop använda textverktyget och skiva en liten förklarande text på varje bild. Då vet man sen när man tittar på dem vilken som är vilken.
 
ANNONS