Annons

Pris på fototavlor

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Hej!

Har börjat få en del förfrågningar på bilder som jag tagit. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med lämpligt pris på bilder som är inramade och färdiga i tex A4-format? Utöver vad det kostar för mig att rama in dem naturligtvis. Vad kan vara skäligt pris för en okänd amatörfotograf?

//Stefan
http://w1.322.telia.com/~u32209168
 

Miramax

Aktiv medlem
Om det är fråga att bara hänga på väggen och titta på och inte publicera så kan du ha en prislista för privatpersoner och en för företag och institutioner( större köpkraft och massor av folk som tittar). Jag har tittat på dina bilder. De bör upp i större format än A4.
Detär också bra att ge två alternativa inramningar samt ett alternativ utan ram för egen inramning.
A4 utan inramning till privatperson,600kr.
Dito företag,1500kr.

AO
 

Sumpen

Aktiv medlem
Det är högst olika, samtidigt kan det vara en strategiskt val för dig. Vill du vara billig eller dyr? Hur mycket värderar du din tid som du har lagt ner på varje fotografi? Samtidigt har det givetvis att göra med bildkvaliten, eller vilken uppfattning andra har om dina bilder.

Fine Print Artists har börjat ta ut vad jag tycker är skäliga priser för bra bilder. Kika gärna på Pauls website och foton, både för deras skönhets skull som för hans prislista som är i Euro.

/Erik
 

Merlin

Aktiv medlem
Hej igen!

Tack för svaren! Jag tycker det är väldigt svårt att sätta ett bra pris. Sätter jag ett högt pris är det ju risk att folk tycker det är för dyrt och det är ju bättre att sälja billigt än att inte sälja alls. Samtidigt som man ju tycker att det man gör ändå är värt en del pengar, det är ju inte direkt gratis...

Sen är det ju också så om folk börjar intressera sig mer och det är många som vill köpa, så kan det ju vara läge att höja priset och då får ju inte prishöjningen vara för stor. 600:- låter ju ganska rimligt och 1500:- för företag. Miramax, vad menar du med att mina bilder bör upp i större format än A4?

/Stefan
 

Merlin

Aktiv medlem
Nystar upp den här gamla tråden... Jag har tänkt att dra igång lite mer på allvar nu och undrar över följande:

Jag har tänkt att sälja mina bilder på Giclee Fine Art (akvarellpapper) och första kopian i storleken 18x24cm kostar mig ca 800:- att framställa. Nästföljande kopia (då scanningskostnaden försvinner) kostar ca 350:-. Jag hade funderingar på att ta 1100:- för den storleken (utan ram). En A4-bild skulle hamna på 1225:-. Tar jag de här priserna så tjänar jag ca 300-400:- på 1:a kopian, med scanning. På nästföljande kopia tjänar jag i så fall ca 750-800:-

Min enkla? fråga är nu, ligger jag för högt eller för lågt, eller är det lagom?

Om man tittar i tex Naturbilds prislista, så finns ett avsnitt som heter "Information/Affischer, butiksskyltar etc." där kostar ett A4 1470:-, men kan man jämföra det med en tavla för utställning?

/Stefan
 

mipert

Aktiv medlem
Merlin skrev:
...och det är ju bättre att sälja billigt än att inte sälja alls...
Jag förstår förstås tanken men, varför är det egenligen bättre att sälja billigt, kanske utan vinst?

Om det är uppmärksamhet man söker är det bara att lägga ut bilderna på fotosidan. det är ju gratis.

Om det är för att ”få in en fot” och skaffa nya kunder, hur motiverar man då att priset plötsligt blivit högre?
Poängen är att när en privatperson upptäcker dina bilder genom tidigare sålda så tar de nog reda på priset. Förr eller senare.

Ta reda på vad folk i din omgivning skulle vilja betala för en akvarell eller olja.
Sätt ditt pris efter det. Fråga inte vad de skulle vilja betala för ett fotografi ;-)
 

johanh

Aktiv medlem
Hej Stefan
Jag tycker själv detta är svårt, hade en utställning i Umeå i våras på ett café. Min tanke var att sälja bilderna inramade för 1500 per styck, ca 800 mer än vad materialkostnaden var. Några intresserade hörde av sig, men när de fick reda på priset lät det som om de tyckte det var för högt. Nå, det innebar ju bara att jag fick ha kvar bilderna.
Som Wolfgang G. skrev i en tidigare tråd borde priset vara beroende på hur arkivbeständig kopieringstekniken är, hur många kopior som är gjorda. Eftersom detta handlar om att köpa konst borde man kunna lägg till; hur välkänd du är. Som diskussionen hitills varit (i denna och andra trådar) är det standardprissättning som gäller oavsett fotografens kändhet och bildkvalitet. Eftersom foto är konst, tror jag att försäljningen måste ske på samma sätt som en oljemålning skulle säljas. Ett foto av J. Hansson går för 1500, A. Adams kostar 500000 (figurerat).
Testa ta det pris du tänkt, det är inget problem att priset stiger senare i takt med efterfrågan.

Johan
 

Merlin

Aktiv medlem
Tack för hjälpen.

Jo en mer känd person tycker jag ska ta ut mer än en okänd.

Jag testar de priser jag tänkt, så får vi se hur det slutar. Arkivbeständigheten med den här tekniken är ju 100år, så med tanke på det är det ju inte dyrt.

Ska testa det där med att fråga vad folk skulle betala för en akvarell... En smart idé :)

/Stefan
 

ekfeldt

Aktiv medlem
*-Snackar vi ren print levererad i kuvert/rör eller nå't inramat?
Jag behöver sätta ihop en prislista nu.
*-Skall man tänka print så att kunden får rama själv?
Det verkar lättast. Mer som kan gå fel om man börjar ta i grejerna.
Typ: ramutseende, färg, passepartout, osv.
 

Kalejdokom

Aktiv medlem
Problemet, nu för tiden, är ju att alla människor kan beställa en proffsig A4-utskrift på nätet för 15 spänn. Svårt då att hävda så mycket högre priser för rena kopior/förstoringar.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Eger galleri

Jag har ett galleri här på Österlen med egna foton, har även haft en del andra utställningar. Har tills nu satsat på från 50x50 till 120x80, bara motiv på kor, fotade här i trakten. Jag har tagit 3900:- för en bild i max 10 st, men det har gått trögt trots en hel del besökare. Grannen är en känd reklamare var tveksam när jag började och föreslog att satsa mer på ett lågt pris och sälja många - med motivering att jag inte är känd hos allmänheten som fotograf. Och, nu kommer jag att mer försöka sälja posters istället.
Jag har anlitat ett proffslabb för att printa och och applicera bilden på ett lämplig underlag.
Forex smart, en skiva som är stabil och ganska tålig men bilden riskerar att släppa från underlaget, vilket har hänt, inte kul.
Kapaskiva om normalt skall vara säker från att släppa har jag oxå haft problem med och den kräver att du använder ram för att skydda kanterna.
MBF, tung men enligt labbet mycket bra att fästa bilder på. Men nu har troligen lim trängt igenom så att fotona blivit kletiga (säkert kommer damm att fastna).
Jag har inte testat aluminium för det lär vara mycket dyrt.

Fördelar med poeters är att de är lätta att skicka, behöver ingen koll numrering, men inte lika kul som riktiga bilder
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Svårt det här.
Gällde 3900.- en fine art print eller en monterad bild?
Sedan vet jag inte hur jag skall ställa mig till att begränsa antalet printar.
Är inte det något folk tittar på först när man är lite känd? :)

Låter nedanstående billigt, lagom eller dyrt?
2900.- för en omonterad ren fine art på bästa papper i ~50x70Cm.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Svårt det här.
Gällde 3900.- en fine art print eller en monterad bild?
Sedan vet jag inte hur jag skall ställa mig till att begränsa antalet printar.
Är inte det något folk tittar på först när man är lite känd? :)

Låter nedanstående billigt, lagom eller dyrt?
2900.- för en omonterad ren fine art på bästa papper i ~50x70Cm.


3900 var monterat på Forext Smart, oramad. Det är svårt med ramar. Jag ställde ut målningar under "Vattenfestivalen" på deras "Kreativa Kilometer", massor med folk. En stor olja med motiv från småland. med guldram. När tre personer varit framme och berömt tavlan men sagt att ramen var gräslig, brukar jag på målningarna bara ha en tunn skyddsram. På foton har jag mer eller mindre tvingats till ram pga att Kapaskivorna är så känsliga.


2900:- är nog ett bra pris om du har ett känt namn.

Numrering, jag har pratat med ett auktionsverk och deras uppfattning var att upplagans storlek inte är lika viktig för foton som litografier, men inge massupplagor.

Jag började med max tre ex av varje men har höjt till max 10. Tror att det ger ett mer seriöst intryck med numrering och signatur
 

Grimmer

Aktiv medlem
Ursäkta inhoppet!
Har många gånger funderat över uttrycket "fine art". Vad står det egentligen för? Är det motivets klass eller papperets? Räcker en matt normal förstoring från Crimson eller betecknar "fine art" ett papper utöver det vanliga?
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Jag vet inte heller men första träffen på google leder till en förklaring på wikipedia.

Jag har/är inget känt namn.
Kanske 2900.- för en upplimmad och enkelt ramad print i 60x40 är mer rimligt då.
 
ANNONS