Annons

Riktigt billigt hemmastudio?

Produkter
(logga in för att koppla)

CandemirX

Ny medlem
Jag tänker en bygga en billig hemmastudio.. eller rättare sagt en amatör studio
Finns det några tips om hur och vart jag kan få det? Har ni några tips? Som ett jag såg förut på produkt fotografering som bara kostade 150 kr men såg hur professionell som helst. Han använde bara någon bucket, två 75 kronors lampor och typ ett vitt underlag?


Grejen är den att jag tänker ta bilder på personer, jag hade sett exempel om en snubbe som hade gjort väldigt fina bilder med bara några lysrör.

Det börjar krångla till sig, jag frågar bara frågorna.

Lysrör hittar man antagligen på biltema men vart hittar jag stativ till den eller ska jag använda stolen eller något?
Har ni några tips som kan göra bilden finare, ljus positionering, bakgrund m.m. Utan de riktiga Professionella, oerhört dyra verktygen?
Den här snubben som tog bilder med lysrören lyckades också göra den lite blåaktig, är det något retouched eller en inställning i kameran? Hur kan jag få den där professionella looken på bilden? Ska jag leka med bilden i photoshop för det(Vilket jag kan använda ganska bra)?


Förlåt för den krångliga posten. Jag är inte proffesionell, jag vill bara ta dessa bilder som fritids hobby. Senare om jag börjar gilla det, verkligen satsa.

Jag skulle vart hjärtligt tacksamt om ni kunde svara på någon fråga, en eller allihopa.

Tack i Förhand och ännu en gång, förlåt för den krångliga posten.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag tror att du ska undvika lysrör, det är en del problem med färgåtergivning, samt att exponeringen kan komma att bli knepig pga att ljusintensiteten varierar med nätfrekvensen.

Prova i stället med någon skrivbordslampa och/eller golvlampa och en reflexskärm. Vanlig glödlampa eller halogen spelar ingen roll så länge det är samma sort. Vitbalansera i ljuset eller ställ in kameran på glödljus eller ta bilderna i raw och justera i datorn. Om du tänker sila ljuset genom något måste du tänka på brandfaran. Det här duger till ansiktsporträtt. Klarar du av att ljussätta ansikten har du kommit långt och då är det kanske intressant att skaffa andra grejer. Det kan bli lite långa exponeringstider, men en tålig modell och lite stöd för kameran (eller stativ) överbryggar det.

Ett annat alternativ som ibland glöms bort i dessa teknikstinna tider är fönsterljuset. Det är gratis och har den fördelen som andra ljuskällor saknar: Storleken på den lysande ytan. Storleken har helt klart betydelse i det här sammanhanget. Kombinera med reflexskärm av en vit pappskiva eller vanligt vitt papper uppklistrat på en stor kartong. Gardiner kan användas för att mjuka upp ljuset ytterligare och styra det en smula. Genom fotohistorien har det tagits många fina porträtt i dagsljus, i nästan 100 år var det enda ljuskällan för porträttfotografer. Vitbalansera som ovan, särskilt om du använder ljus från norr som är lite blått och lätt ger en sjuklig ton åt ansiktet.
 

CandemirX

Ny medlem
Tackar

Tackar för svaret

Jag har bara en fråga till passar objektivet 14-42/3,5-5,6 till detta ändamål



Och en sido fråga passar detta objektivt för en normal kamera objektiv som kan ta gruppfoton? (ska just köpa den)
 

bildsten

Aktiv medlem
Om du har en Olympus eller annan systemkamera med samma storlek på sensorn (4/3 systemet) så är svaret ja på båda frågorna. Vid nära porträtt av en person bör du hålla dej i teleändan på zoomen eller i varje fall över 30 mm. Det kan bli lite konstiga proportioner på näsor mm annars. Det föreslagna objektivet motsvarar då 28 - 84 mm på en småbildskamera och då kallas objektivet normalzoom.

Om du har en annan kamera, Canon, Nikon, Pentax m.fl. så är det föreslagna objektivet lite för kort i brännvidden för att passa som porträttglugg.
 
ANNONS