Annons

Mosaic av en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

younso

Aktiv medlem
Jag vill skapa en mosaic av en bild i A2 formatet. Jag har problem att förstå hur stor varje bild ruta skall vara för att bilden skall kunna tolkas men samtidigt vill jag att varje ruta har en upplösning så man kan se på nära håll vad den föreställer. Kan någon hjälpa mig?
 

younso

Aktiv medlem
Jg gjorde en mosaik i format 100x70 cm. Den består av 100x70 bilder, alltså 7000 olika bilder. Upplösningen skulle nog varit högre, så räkna med samma antal på en A2 som jag hade på en 100x70 cm.
Om jag gör en mosaic som har måtten 42x60 cm, 300 dpi och består av 1x1 cm bilder, dvs det blir 42 bilder på bredden och 60 på höjden (dvs 5040x7200 pixels), vad tror ni om det? Eller är det bättre med fler bilder på breddenn och höjden t.ex. 60x90 vid 400 dpi? Jag vill inte att dom individuella cellerna blir för små.
 

tannler

Aktiv medlem
Hur ska Du bygga bilden - som en stenmosaik, eller en bildmosaik, som den som fotosidan.se gjorde till Elmia-mässorna?
 

iBoat

Aktiv medlem
Om jag gör en mosaic som har måtten 42x60 cm, 300 dpi och består av 1x1 cm bilder, dvs det blir 42 bilder på bredden och 60 på höjden (dvs 5040x7200 pixels), vad tror ni om det? Eller är det bättre med fler bilder på breddenn och höjden t.ex. 60x90 vid 400 dpi? Jag vill inte att dom individuella cellerna blir för små.
Det blir ju en kompromiss vad man än väljer. Hög "upplösning" betyder små delbilder och tvärtom. Det bästa resultatet jag har fått är när bilderna passar in optimalt så att grundbilden framträder på ett bra sätt och delbilderna är stora nog att se som enskilda bilder. I programmet jag använder kan man styra hur noga inpassningen ska vara.
 
ANNONS