Annons

Canon EF 24/2,8 vs Sigma EX 24/1,8 DG

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
Ni är säkert trötta på den här typen av frågor så därför frågar jag en :)

Har en Canon EOS-30 med Canon EF 85/1,8 USM på ingående och tänkte väl inom en snar framtid (typ strax) komplettera med en 24 mm vidvinkel för att ha en lagom komplett uppsättning objektiv så när som på ett långt tele.

Jag har surfat runt lite och det verkar som om Canons EF 24/2,8 och Sigmas EX 24/1,8 DG är två intressanta alternativ. Den förra har ju samma filterstorlek som EF85:an och väger mindre, men jag har fått intrycket att Sigma:t är strået vassare optiskt. Någon som har jämfört?

Jag är inte vidare insatt i vidvinklar och vet inte riktigt om det något ljusstarkare Sigma:t har någon praktisk betydelse.

Filter jag kan komma på på rak arm som är aktuella är antagligen polfilter och avtonat gråfilter.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Skulle tro att sigmat är inte sådär jättbra på 1.8. Men det är en gissning från min sida. Svårt att säga.. Jag har provat Sigmas EX-serie och den duger gott. Dock är jag all-canon nu (fast det var nära med ett EX 15-30, nyligen) ;)

Klart poitivt är att du har samma filtergänga på de två, men om du inte har filter sedan innan så är det inget problem med olika gängor, bara att använda ett filtersystem typ Cokin eller Hi-tech och ha anpassningsringar.

/Jeppe - med ryggan full med anpassningsringar ;)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon-gluggen är en gammal konstruktion från 80-talet med en ljudlig och omodern AFD-motor. Den är visserligen bra optiskt och kompakt, men nån jättehit är den inte heller. Jag skulle valt Sigmat. Ljusstyrkan är det sällan du har någon nytta av.

Ännu hellre hade jag valt en 28:a. 24 mm är ganska vidvinkligt och blir därför lätt lite svåranvänt. 28 mm räcker till till det mesta oh är mer användbar i mitt tycke. Jag är själv frälst på 28mm och har haft ett dussintal olika 28:eek:r.

Canon har två olika 28:eek:r, en 28/2,8 som är lika gammal och tråkig som 24:an och en trevlig 28/1,8 som både är kompakt, ljudlös och ljusstark. Dessutom har den väldigt låg distortion (vilket inget av de andra objektiven har) vilket ger raka linjer

Jag bytte en gång från 28 till 24 - det ångrade jag mycket.
 

Roinew

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av Sigma objektivet, men har ett Canon EF 24/2,8 som jag nog aldrig kommer att göra mej av med. Jag har under en tid haft det som enda objektiv till min EOS30 vilket fungerade utmärkt. Jag väljer hellre 24 än 28 mm.
 

JohanF

Aktiv medlem
Intressanta åsikter! Jag siktade på 24 mm eftersom jag tycker mig läst att folk tycker att 28 mm inte "räcker till" (har ingen referens till påståendet).

Vad jag ska ha det till? Tja, det vet jag inte riktigt :) Jag köpte 85an eftersom jag vill fotografera porträtt (mode/bröllop etc) samt få lite tajtare inramning än vad jag får med ett 50 mm. En vidvinkelglugg kändes som ett naturligt komplement, men är svårt att veta vad som är mest användbart av 24 och 28.

Delge gärna mer av era erfarenheter. Efter dessa inlägg blev det ju helt plötsligt tre kandidater, 28/USM den tredje :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har du inte ett 35 mm att komplettera med så röstar jag definitivt på ett 28 mm. Jag upplever det som mycket mer allround än 24 mm som är rätt extremt.

Skulle jag tvingas välja en enda brännvidd att klara mig med skulle det vara 28 mm.
 

Linkeboda

Aktiv medlem
annat alternativ

Köp ett sigma 24mm 2.8 istället. Det är väldigt billigt och har juste skärpa. Då har du ju råd med ett EF 50 1.8 också, så blir utrustningen än mer komplett :)
 
ANNONS