Annons

Pinholepapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag har tänkt prova på pinhole fotografering. Nu undrar jag vilka papper är lämpliga att använda som "film"?
 

Platypus

Aktiv medlem
Jag har använt Agfas blanka multikontrastpapper (helt utan någon speciellt tanke bakom, det var helt enkelt det pappret som fanns i närheten), och det fungerade bra.
Hålkameror är ju så fantastiskt kul! Alla borde bygga sig en egen! Lycka till, och glöm inte att lägga upp resultaten här på sidan.
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
pinholepaper

Vi har på Biskops arnö använt olika plastpapper genom åren - ilford - emaks- kentmere mfl . Det är ju bra om det är papper utan namntryck på baksidan. Eftersom du sen ska kontaktkopiera ditt pappersneg så är det ju bra om du använder blanktpapper för att få bättre anliggning mot positivpapperet som gärna är blankt också. Jag vet att många använder förstoringsapparten som ljuskälla. Prova i stället med att lägga neg + papper i press med en glasskiva och använd en vanlig glödlampa som ljuskälla, med en skrivbordsarmatur eller liknande. Vi har utgått från en länslighetsinställning på 5 asa för plastpaeren och sen varierar det naturligtvis, men inte så mycket.
 
ANNONS