Annons

Canon EOS 3 vs Vaddå?

Produkter
(logga in för att koppla)

JoCfin

Aktiv medlem
Jag funtar på att köpa en Canon EOS 3 (som jag tycker verkar bra) med booster för snabb AF och filmframmatning. Har dock läst att både den och 1an är lite väl högljudda. Någon som vet om det finns ngn motsvarande modell/märke som är tystare?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är stor skillnad på Eos 3 och 1V i ljud. 3:an är betydlig ljudligare och har en hård metallisk klang. Eos 1V låter behagligt dämpad. Men visst är Eos 5 tystare - övriga modeller känner jag inte till.

Men vad ska du plåta+ Ofta är det mer irriterande med en surrande och skrikande autofokus - det har inte Canon. Slutarljudet spelar sällan någon jätteroll. Filmtillbakaspolningen är väl dämpad på både 3 och 1V.

Det finns mycket annat som spelar in i valet. Det måste vara något väldigt speciellt motivområde där det är helt avgörande hur ljudet är mellan exempelvis 3:an och 5:an. Jag kan inte komma på någon sådan situation.
 

JoCfin

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det är stor skillnad på Eos 3 och 1V i ljud. 3:an är betydlig ljudligare och har en hård metallisk klang. Eos 1V låter behagligt dämpad. Men visst är Eos 5 tystare - övriga modeller känner jag inte till.

Men vad ska du plåta+ Ofta är det mer irriterande med en surrande och skrikande autofokus - det har inte Canon. Slutarljudet spelar sällan någon jätteroll. Filmtillbakaspolningen är väl dämpad på både 3 och 1V.
Hästar... Nerviga tävlingshästar...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
JoCfin skrev:
Hästar... Nerviga tävlingshästar...
Tror ändå inte att det är så stor skillnad. Jag har själv plåtat travhästar i litet stall med den Eos 1v HS. Med booster blir ljudet kortare och mindre störande.

En fördel med att välja Eos 30 eller 5 är att det blir pengar över till objektiv (som är mer avgörande för möjligheterna att ta bra bilder). De modellerna har det mesta som storebröderna har förutom snabbheten och den extrema robustheten.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Magnus har rätt.. EN EOS 30/33 är förmodligen en av de tystaste SLR-kamerorna, sätt ett USM-objektiv på den, så lär hästarna inte märka när du trycker av :)
 

pola

Aktiv medlem
håller med om att en EOS 30/33 förmodligen passar alldeles perfekt. kameran är väldigt tyst , om någon pratar samtidigt som man spolar tillbaks rulle hör man inte ljudet från kameran!
satsa pengarna på gluggar istället...
 

JoCfin

Aktiv medlem
Men jag behöver snabb AF/Filmframmatning...

3an med booster är väl mycket snabbare än 30/33?
 

pola

Aktiv medlem
jo den kan väl ta 7 fps mot 30/33 4 fps
frågan är ju om det behövs, eller om det är värt det dyrar priset...
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Jag använder eos-3 och tycker inte att den låter så mycket,ungefär likvärdigt som den gamla eos-1n.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Men jag behöver snabb AF/Filmframmatning...

JoCfin skrev:
3an med booster är väl mycket snabbare än 30/33?
Då kanske du ska titta på en begagnad Eos 5. Den tar 5bps vid One Shot och 3,5bps vid AI Servo. Det brukar räcka till. Det är många tusenlappar extra för att bli snabbare. En Eos 1n och en Eos med vanliga batterier tar 6bps vid One Shot och 4,5 bps vid AI Servo. Skillnaden är alltså inte så stor.

Själv kör jag Eos 1V HS med accar vilker gör 10bps vid One Shot och 9bps vid AI Servo vid gynsamma förhållande - men det är mycket dyra grejor. Bara laddaren kostar 4000 spänn...
 
Min favorit är nog 30:an isåfall. Den är otroligt tyst, lätt och väldigt bra. Den bara klickar till liksom :)

Har fotat utomhus teater med den när min EOS 3:a störde publiken.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Jesper nämnde EOS 1n RS som alternativ! Jag tycker den låter precis lika mycket som en vanlig 1n!?

Frågan är vad du behöver mest, snabb kamera, ruggig autofokus!?
Jag använder min EOS 1n RS enbart för att jag kan titta i sökaren när jag exponerar.. Jag behöver inte farten på 11b/sek och jag behöver ingen snabb autofokus för jag kör alltid manuell skärpa!

Att fråga sig vad man behöver och varför är viktigast! Det är lätt att känna ett starkt behov av något som sen visar sig vara onödigt!
 

dsmannen

Aktiv medlem
Re: Re: Men jag behöver snabb AF/Filmframmatning...

froderberg skrev:
Själv kör jag Eos 1V HS med accar vilker gör 10bps vid One Shot och 9bps vid AI Servo vid gynsamma förhållande - men det är mycket dyra grejor. Bara laddaren kostar 4000 spänn...
det är just det, för att nå upp till 7 fps med eos 3 så måste man ju köpa en sån laddare + batteripack + booster = priset skenar iväg. Då är det iofs 7fps både vid oneshot och aiservo, men isåfall är det nästan likabra att försöka hitta en begagnad 1V HS direkt.

Med bra vanliga batterier kan man iaf nå upp till 5-6 fps med eos3 och booster, det räcker ganska långt.

Eos3 väsnas rätt ordentligt också. 1V är precis som Magnus säger mycket mer dämpad.

Om du vill köpa Nikon så är ju F5 med 8fps en trevlig bekantskap, hyfsat tyst också =)
 
Senast ändrad:
ANNONS