Annons

HJÄLP! Foto till skyltfönster

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilic

Avslutat medlemskap
Hej!

Det är för första gången jag skall hantera en hel studio.
Behöver tips på hur man skall bära sig åt för att ta godkända bilder på kläder till en butik.
Kläderna kommer sitta på en oerfaren modell, och kläderna skall även fotas frilagda.

Vad jag behöver hjälp med är:
1. Ljussättning med 2 blixtar på modell (Bakgrunden skall vara vit, frågan är om det går med enbart två 260ws blixtar?)
2. Hur skall modellen posera så att kläderna syns bäst? (Eftersom hon är helt oerfaren så är det jag som måste tala om för henne hur det skall gå till. Jag kan inte mer än att hitta inspiration från andra bilder, kan du ge mig något tips?)
3. Ljussättning med 2 blixtar på frilagda plagg. Plaggen kommer ligga platt på marken som bilden på t-shirten nedan. (Hur frilägger jag plaggen som på bilden nedan? Kan du ge mig tips eller en bra länk på hur jag skall gå tillväga?)

UTRUSTNING:
Canon 40D
Tamron 17-50mm 2.8
Canon 50mm 1.4
2 st 260ws blixtar, med tillhörande softboxar och paraplyer (silver och guld).

Känn dig inte tvungen att svara på Alla mina frågor. Vart enda tips kommer hjälpa mig i denna situationen.

Med många förhoppningsvisa hälsningar!
 

Bilagor

Ilic

Avslutat medlemskap
tips för poser är ju tex modellbilder.se, kika runt där...
har du en vit bakgrund så ser jag inte varför det inte skulle gå att få den vit med den utrustning som du har...

/Tobias
www.tobiasguldstrand.com
Okej, najs. Behöver man inte vara medlem på modellbilder.se?
Hur tycker du jag ska placera blixtarna i sådanafall? Jag är helt ny så jag hoppar rakt in i något jag inte behärskar. Men någon gång måste man ju utvecklas :)
 
Senast ändrad:

FrePe

Aktiv medlem
Ok, ljussättning & posering av modellen tycker jag du ska disskutera fram med "kunden" det finns rätt sätt är ju det som kunden vill (med viss välledning ifrån fotografen förståss) be dom kika runt bland andra butikers bilder så kanske dom hittar en stil dom gillar. gällande ljuset så går en blixt till bakgrunden om du vill ha den helt vit (jämn vit) sedan skulle jag köra på softbox alt. silverparaply snett framifrån på modellen (vänster sida) köp en vit foamboard på ex. gallerix för ca 200kr, så stor som möjligt, den kan du också klistra fast aluminiumfolie på för att ha en vit och en silvrig sida på din reflektor. Placera den stora refflektorn på modellens andra sida (höger) så att den studsar blixtljuset och jämnar ut ljuset.

Frilägga kan man göra på många sätt men utgår jag ifrån din exempelbild med svart bakgrund så skulle jag i PS skulle jag göra ett nytt lager av hela bilden > Gör det nya bildlagrt s/v i blandningläget & sikta på att få bakgrunden så svart som möjligt & plagget så ljus som möjligt > gå n på image\ apply image (eng. version av PS) välj multiply ca 50% tryck ok, samma sak igen men välj overlay ca 75% tryck ok & en sista gång multiply 75%. Värdena är ungerfärliga beoende på bilden det handlar om men det är bara att prova sig fram, målet är att bilden ska närma sig en silluett av det du vill frilägga. > nu väljer du penseln och vit färg opacitet ca 40% & blandningsläge overlay & målar insidan (t-shirten) tillsdet inte finns några rester av grått/svart inuti, gör det samma med utsidan & svart färg > gå till channels dra din svart/vita t-shirt siluett till "skapa markering" en knapp nere i kanten av channels paletten. Nu ska du ha en markering av området utanför t-shirten invertera merkeringen vid behov. > högerklicka & spara markeringen > gå till channels klicka på pilen uppe till höger i panelen välj "skapa bana / make path" > samma igen välj "sava path" > igen "make clipping path / urklippsbana". Spara filen som TIFF eller PSD beroende på vad kunden föredrar.


Du få ursäkta mitt skrivslarv & jag sitter inte vid en dator med PS just nu så det kan brista lite i beskrivningarna på vart du hittar vad, jag försöker kolla efter imorgon & revidera min guide.

Lycka till!


http://www.soderbild.se / http://www.frepe.se
 

Ilic

Avslutat medlemskap
Ok, ljussättning & posering av modellen tycker jag du ska disskutera fram med "kunden" det finns rätt sätt är ju det som kunden vill (med viss välledning ifrån fotografen förståss) be dom kika runt bland andra butikers bilder så kanske dom hittar en stil dom gillar. gällande ljuset så går en blixt till bakgrunden om du vill ha den helt vit (jämn vit) sedan skulle jag köra på softbox alt. silverparaply snett framifrån på modellen (vänster sida) köp en vit foamboard på ex. gallerix för ca 200kr, så stor som möjligt, den kan du också klistra fast aluminiumfolie på för att ha en vit och en silvrig sida på din reflektor. Placera den stora refflektorn på modellens andra sida (höger) så att den studsar blixtljuset och jämnar ut ljuset.
Köpte precis en foamboard. Ska bli intressant å se hur det blir.
Hur skall jag placera blixten mot bakgrunden för att få den helvit? Blir det inte en mörk vinjettering om man bara har 1 blixt?
Det skall ju vara ett helkroppsfoto. Skulle du kunna rita en enkel illustrerad bild?
Frilägga kan man göra på många sätt...............
Jag ska fota kläderna på måndag nästa vecka så jag återkommer med slutresultatet och eventuella frågor. För de lär komma :)

Jag oroar mig säker mer än vad jag behöver, men man vill ju att det skall sitta rätt redan från början.

I vilket fall som helst, Tack för tipsen! Det gav mig svar på en del frågor och jag kommer längre fram i min studioinlärning.
 

FrePe

Aktiv medlem
Har inte hunnit rätta min guide, sorry. Nja en blixt skall med lite trixande räcka, ju längre ifrån bakgrunden du placerar den ju större yta lyser den upp. Sedan behöver du ju egentligen bara få bakgrunden helt vit just kring modellen resten kan du ju lätt göra vitt i efterhand. Hardu takhöjd & stativ så det räcker så skulle jag först prova med att ställa blixten på stativ bakom bakgrunden så att den kikar ner över kanten & lyser rakt ner, med släpande ljus på bakgrunden.
 

Ilic

Avslutat medlemskap
okej, tycker du att jag ska köra en softbox på den eller helt vanligt?
Jag har gott om utrymme, nu har jag inte mätt men med ögonmått ca 4-5m djup, 5m bred och 3.5m hög. Bakgrunden ser ut som en ramp man lagt på sned. men man kanske kan komma från sidan eller något.
Ska kolla nu på söndag om det går bra, annars får jag köpa en till blixt.

Tack för att du svarat på mina frågor! Nu är det väl bara själva jobbet med modellen som kommer bli knepigt. Får hitta inspiration från någon gammal vogue tidning eller liknande.
 

ChiPs

Aktiv medlem
okej, tycker du att jag ska köra en softbox på den eller helt vanligt?
Jag har gott om utrymme, nu har jag inte mätt men med ögonmått ca 4-5m djup, 5m bred och 3.5m hög. Bakgrunden ser ut som en ramp man lagt på sned. men man kanske kan komma från sidan eller något.
Ska kolla nu på söndag om det går bra, annars får jag köpa en till blixt.

Tack för att du svarat på mina frågor! Nu är det väl bara själva jobbet med modellen som kommer bli knepigt. Får hitta inspiration från någon gammal vogue tidning eller liknande.
De räcker med 2 blixtar. Om bakgrunden ska vara HELT vit kommer du få Photoshopa oavsett.
 

Ilic

Avslutat medlemskap
De räcker med 2 blixtar. Om bakgrunden ska vara HELT vit kommer du få Photoshopa oavsett.
Med andra ord behöver jag inte dra mig i håret om det inte stämmer första, andra eller tredje gången? :)
Hade dock vart skönt att få bilden bra redan från början.
 

ChiPs

Aktiv medlem
Det går ju visst att få den helt vit från början?
De klart att det går men det beror på mycket mer än antalet blixtar och deras effekt.

Jag menar inte att man ska behöva frilägga bilderna men om inte hela bakgrunden blir helt vit är de ju absolut inte svårt o fixa i PS

Naturligtvis ska man sikta efter o få ett så bra resultat som möjligt från början
 

iBoat

Aktiv medlem
För mig som kommer från grafiska världen är det helt omöjligt att kläderna ska kunna "fotas frilagda". En frilagd bild kan bara åstadkommas i Photoshop eller annat bildprogram. En vit bakgrund är vit - inte frilagd. En vit bakgrund vid fototillfället är ett bra utgångsläge för friläggning, men datorjobbet kan man inte komma ifrån.
 

Ilic

Avslutat medlemskap
Hur gick det för dig?
Skyltfönster-plåtningen sker på onsdag nästa vecka. Men de frilaggda plaggen och webbilderna har jag gjort.
Fick ingen ordning på den vita bakgrunden (som ni ser på första bilden) så körde på en grå bakgrund istället. Själv tycker jag det är snyggare men det kanske bara är jag.

För mig som kommer från grafiska världen är det helt omöjligt att kläderna ska kunna "fotas frilagda". En frilagd bild kan bara åstadkommas i Photoshop eller annat bildprogram. En vit bakgrund är vit - inte frilagd. En vit bakgrund vid fototillfället är ett bra utgångsläge för friläggning, men datorjobbet kan man inte komma ifrån.
Okej, det har iaf jag förstått nu. Jag är nöjd med mitt resultat, men det fanns andra plagg där det var riktigt svårt att göra "plaggen" snygga. Speciellt skjortor. Några tips?

Jag tycker det var rätt lätt att frilägga bilderna efteråt. Tar lite tid om det är många bilder men inte svårt.
Har inte testat din metod FrePe utan körde bara wand tool. För att få den mörka bakgrunden så skulle jag kunna tänka mig utan att vara så haj på photoshop, att ändra lagerinställningarna?

Men jag skall testa din metod FrePe och se om det blir något bättre!


Kom på några frågor.
Hur går det att blanda blixtar med lampor? Hur blir det med vitbalansen? exponering?

På de gråa bilderna så får jag ett rödstick, vad kan det beror det på?

kommentera gärna vad ni tycker. Hårdkritik!
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS