Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad betyder panelerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Hej

Ska införskaffa en ny skärm (till pc) och funderar över vad alla dessa paneler står för, och vilka som är användbara för bildbearbetning.

Jag har hittat följande:
IPS - ska visst vara den bästa för ändamålet?
S-IPS - snabbare och billigare att tillverka, men är den lika bra?
E-IPS - ny bekantskap, någon som vet?
TN - är väl den billigaste och vanligaste, ej kalibreringsbar?
PVA - ingen aning.
VA - samma som nyss, ingen aning.

Någon som kan förklara, eller har en bra länk som beskriver panelerna.

Jag har en Nec Multisync 2090UXi idag, men söker mig uppåt 1 steg i storlek.
Slutligen är ju frågan vilket kalibreringsverktyg ni kan rekommendera.
 

MegaMike

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har flera S-IPS skärmar som iofs har några år på nacken nu men när de var/är nya har de en mycket bra bildkvalité. När jag letar nya skärmar försöker jag hitta nya S-IPS. Jag köpte en Apple cinema display 24" för några veckor sedan "för den skulle ju vara så bra" och den är faktiskt riktigt risig. Köpte också nyligen en Dell 24" 2408WFP och den är helt ok, klart bättre än Apples i alla fall. Dellen är en S-PVA.

En bra site du kan kolla på är http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6 och sen själv jämföra olika skärmars kvalitéer. Jag hade i alla fall aldrig köpt en skärm som inte har 178/178 graders betraktningsvinkel.

//micke

Ah glömde en sak. Jag kalibrerar med Colorvision spyder 3 pro. Den fungerar utmärkt. Finns en elite också men det är som att slänga 500:- till i papperskorgen. Elite har ingen funktion man egentligen behöver.
 
ANNONS