Annons

Fotta fåglar, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunedan

Aktiv medlem
Jag är medveten om att olika fåglar behöver säkerligen olika tekniker, men rent allmänt har någon några bra tips när det kommer till att fotta fåglar?
Går runt och lurar på dem och sitter stundtals i flera timmar utan att lyckas få någon kanon bild. Ska det vara nödvändigt med ett gömsle? Hur är det med fåglar syn och färger? Jag har bara svartvita kläder i hopp om att det sk hjälpa kamoflera mig lite iaf.
Kajor, kråkor och skator verkar höra till de mest paranoida fåglarna jag stött på, medans suddmesen är modig men så satans liten att det blir svårt att få någon närbild.

Jag har för övrigt en Canon 400d med ett 70-300 IS USM. Vet att det inte är extrem zoom direkt, men det känns som om jag är en fågelskrämma och att de har mig på konstant radar och pyser såfort jag ser dem :)

Lyckas bara fånga denna sortens fågel på bild ibland:
http://iloapp.2dwrap.com/data/_gallery/public/15/1225649548_resized.jpg?width=928&height=640

http://iloapp.2dwrap.com/data/_gallery/public/15/1225650662_resized.jpg?width=920&height=662
 

2L8

Avslutat medlemskap
Jadu, jag är väl inte en av dom mest erfarna inom detta område men jag har hållt på ett litet tag iallfall!
Fåglarna du nämner är extremt skygga så börja med några andra istället:)
Surfa in på den lokala fågelklubbens hemsida! Där brukar dom beskriva olika fågellokaler samt vilka arter som presenteras där! kolla även in www.artportalen.se/birds där kan du se vart olika fåglar har rapporteras!

Jag går också runt mycket med kameran trots att det sällan ger några resultat. Det gäller nog att ha tålamod och undersöka vart fåglarna håller till och sedan sätta sig där och vänta! Eller rättare sagt lägga sig ner och vänta:) Du kan komma fåglarna otroligt nära bara du ligger stilla och väntar vid tex en fågelsjö! Visst hjälper cammonät en del också! Jag har haft fåglar på en armlängds avstånd flera gånger när jag legat under cammonät!

Nåt som jag också har märkt är att det är mycket lättare att komma fåglarna nära inne i stan! Dom är mer vana med människor!

Köp lite fågelfrö och börja mata fåglarna vid något passande ställe! efter några timmar eller någon dag så har du garanterat lite olika sorters småfåglar där.

Det är några tips från mig....

/mvh
magnus
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag är inte heller någon erfaren fågelfotograf, men jag kan ju försöka lite jag också.

Det enklaste är att gömma sig i någon form av gömsle.
Köp en lättviktspressening och spänn upp ordentligt. Det är mindre bra om den flaxar och prasslar, så spänn ganska hårt.
Ett camonät och lite lämplig vegetation över gör det bara bättre.
Det är ju främst rörelser som skrämmer, men i ett gömsle kan du iaf sträcka på dig lite ibland.
För småfåglar räcker det att du sitter någorlunda stilla (behövs inget gömsle alltså), men större fåglar (tex hackspettar och nötskrikor) är skyggare.

Häng upp en fröautomat och spika upp en fläsksvål. Skär bort fläsket och ät själv. Fåglarna är vill bara ha fettet iaf. Skinnet kan med fördel vändas utåt. Då blir det svårare för dem, och då räcker den längre.

Vänta några dagar, och sedan är det full fart.
Se bara till att det alltid finns mat. Tar det slut så tar det ett par dagar innan de kommer tillbaka.

Så gör jag, men det finns många tekniker.
 

ABE

Aktiv medlem
Kartläggning, camo, närhet, väntan - det är egentligen vad som behövs. Har knatat runt mycket med det ger oftast bara utsliten rygg av kånkandet på utrustning.
 

Dunedan

Aktiv medlem
Tack så mycket för tipsen! Har börjat mata dem i en björk nära ladan, sitter i ladan och fottar ut på dem. Kommer bra mycket närmare dem nu iaf, även om utbudet är lite begränsad. Snart blir det en fru som får sy ett mini gömsle :D
 
ANNONS