Annons

Hjäääälp!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucca-sara landstedt

Aktiv medlem
Hej!

Det är så att i slutet av denna månad har jag ett fotojobb. Ett bröllop! de vill ha bilder i lite olika miljöer, några vid vatten, några vid nån skogsglänta och några vid kyrkan. Även ett par efter vigseln verkar det som...
iallafall, jag har ingen aaaaaning om vilket pris jag ska sätta. jag är utbildad fotograf, men har inget eget eller så, och jag vet att de anlitar mig främst för att jag är billigare än att gå till "riktig" fotograf.
Så, vad för pris? kan tänka mig att det handlar om minst 10 bilder. Färg vill de ha, jag får göra utskrifter, eller lämna in på labb. Kommer antagligen ta ett par svartvita oxå o handkopiera.
Storlek vet jag inte, men antagligen nåra 30*40 och resten kanske 15*20. (ingen aning om detta än)

Hjälp!!
 

Gowiz10

Aktiv medlem
Bröllop

Tjena

Då det kommer att vara flera olika miljöer och förflyttningar så kostar det minst 3-4000 spänn med fotograf då ingår den vcanliga lilla "fula" boken med 12 små och 2st 24 x 30. Förstoringar tillkommer med vanlig taxa (kolla någon lokal fotograf). Jag tror att du ska kolla pris på önskefoto tex och vara billig på fotona men ta betalt för ditt arbete utan att finta upp dom på läktaren.

//Robban
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Enligt SFF:s Prisguide 2003 (hoppas att det är lagligt att referera):
BRUDPAR
inklusive 8 provbilder, 9x12 cm från 2500 kr
inklusive 16-20 provbilder, 9x12 cm från 3500 kr
inklusive 8 provbiler, 18x18 cm från 4650 kr

Något diffust, men bra att ha som riktlinje kanske?

Lycka till!
 

KGS

Aktiv medlem
Gjorde en liten tripp till din portfölj här på fotosidan och av de bilderna att döma har du ingen anledning att krypa på priset. Ta betalt som en "riktig" fotograf du och ge dem kvalitet o kanske nån bonusbild istället för att dumpa priset. De kommer att bli nöjda och när de gifter sej nästa gång har du två nya "kunder".

En reflektion bara, om jag skulle ansvara för att fota ett helt bröllop skulle jag nog köra med dubbla kameror... vad säger ni andra? Tillfället är unikt och det är svårt att göra om.

PS! Senaste numret av (eh, enda numret av) digital foto har en bröllopsspecial med tips om just bröllopsbilder, om du nu skulle behöva såna tips...
 

KGS

Aktiv medlem
Bröllopsspecialen var i den andra av de två nya tidningarna, Digital Foto För Alla, sorry...
 

KGS

Aktiv medlem
Usch vad virrig jag e... det är Digital Foto som har bröllopstipsen... men det står inte på omslaget så när jag såg tidningen på badrummet o det inte stod nåt på den så trodde jag att det var den andra tidningen. Men nu har jag bläddrat igenom den en gång till och där var det... Alltså Digital Foto har en artikel om att fota bröllop.
 

pola

Aktiv medlem
KGS skrev:


PS! Senaste numret av (eh, enda numret av) digital foto har en bröllopsspecial med tips om just bröllopsbilder, om du nu skulle behöva såna tips...
Var det inte den tidningen som har varit uppe på tapeten här på FS?
 

KGS

Aktiv medlem
Njae, den senaste tidningen som jag häcklade en aning heter Allt om digital foto. Det finns TRE olika fototidningar med inriktning på digitalt alltså!
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Jo, det är bra att köra med dubbla kameror. Gärna med olika typer av film. Då känner man sig också säkrare som fotograf. Men ta betalt som vanligt och skicka inte bilderna till Önskefoto som någon skrev. Låt ett proffslabb ta hand om bilderna, som Proffskopia i Jönköping, Crimson eller något annat sådant ställe. Det lönar sig som sagt med kvalité.
 

KGS

Aktiv medlem
ska man tänka säkerhet så bör man skicka rullarna till olika lab... utifall nån praktikant sköter framkallningen just den dagen...
 
ANNONS