Annons

Ef 70/80-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansson

Aktiv medlem
Hallå på er alla hjälpsamma människor.
Har tänkt köpa mej en ny optik till kameran.
Funderar på Ef 80-200 L 2,8 eller det nyare 70-200.
Undrar vad som skilljer dom åt i kvalite och sånt.
Ska ha det till porträtt och blandat och vill inte lägga ut 10000 kr precis. Max 7000-8000.
Vad ska man köpa?
Vad får jag lov att betala?
 

Linmajon

Aktiv medlem
De du föreslår är suveräna för porträtt och blandat, om du har råd. EF70-200/4L är också super om du kan avstå från det där extra bländarsteget. Det är lättare och kostar runt 8-9000 nytt.
Jag har ett. Bilder jag tagit med det finns HÄR och HÄR
 

matnyttige

Aktiv medlem
Du kan få ett EF 80-200/2.8 till ett bra pris. Det är skarpare tom än de andra 70-200 optiken. (Kolla WWW.PHOTODO.SE).

Nackdelarna är:
-Autofokusen är något långsammare men den duger gott i 9 av 10 fall.
-Du kan ej använda någon av Canons egna teleconverters.
-Någon mer vinjettering jämfört med 70-200/2.8
 

Hansson

Aktiv medlem
Tack för alla tips.
Behöver nog det där extra steget som gör 2.8 när man vill fota konserter och andra mörka ställen.

Kan man alltså säga att det gammla 80-200 räcker för det mästa? Inga problem med af i mörker å så? Vinjeteringen, är de stor skillnad mellan dom två på den pungten?
 

Jeppe

Aktiv medlem
AF'en har ingenting med optiken att göra, utan beror på vilket hus du använder (om man nu förutsätter att du jämför 2.8-modellerna).

Vinjettering brukar vara minimal på telezoomar i denna klass.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jerklaren skrev:
Vad menar du Jeppe, är de båda 2.8 lika snabba? (sett till AF)
Var kanske lite otydlig där när jag svarade på frågan om AF i mörker..

Det har alltså ingen betydelse hur mörkt det är för AF'en eftersom den sköts från kameran..

F.ö är det ganska stor skillnad i AF-hastighet på 70-200/2.8L och 80-200/2.8L.

Men som sagt.. båda gluggarna fokuserar bra i mörker med ex en EOS 30
 

Ingo

Aktiv medlem
Är inte säker, men finns det stativfäste till 80-200:an? Jag tror inte det, och det kan vara en nog så viktig faktor om du vill vara ute i mörkret...

/Ingo
 

steinick

Aktiv medlem
Ingo skrev:
Är inte säker, men finns det stativfäste till 80-200:an? Jag tror inte det, och det kan vara en nog så viktig faktor om du vill vara ute i mörkret...

/Ingo
Den såldes med stativfäste (samma som till EF 300 f/4L, fast svart).
 

Jeppe

Aktiv medlem
...och EF 70-200/4L (om man nu inte bryr sig om att ha ett vitt fäste på ett svart objektiv) ;)

Är inte riktigt säker, men jag "tror" att det är samma fäste som till EF 200/2.8 (svart)
 

Hansson

Aktiv medlem
Ok. Då förstår nog jag också.

Tyvär dog min ekonomiska plan igår så jag får visst lov att vänta en månad till innan det blir nogot köp verkar de som. Men sånt är ju livet.

tack för alla hjälp.
 

Andreas Paulsson

Aktiv medlem
Jag hade ett 70-200/2.8L till för ungefär två månader sedan då jag bytte den mot en D30. Jag har efter detta införskaffat en 80-200/2.8L för att fylla den saknad 70-200 lämnade efter sig.

Kortfattad subjektiv jämförelse (OBS! jag är bara en halvdan amatör, ta det med en nypa salt):

AF : 70-200:an är snäppet snabbare, men det är knappt märkbart för mig. Båda låter ungefär lika mycket (dvs nästan inget alls).

Skärpa : jag ser ingen skillnad. Båda är fantastiskt skarpa redan på 2.8, vilket jag har mest för att få korta slutartider och litet skärpedjup.

Stativfästena är i stort sett identiska. Se upp eftersom en del begagnade objektiv (både 70-200 och 80-200) säljs utan detta, och det kostar nästan 2000 kr nytt.

Viktmässigt så de lika tunga.

80-200:an är svart, vilket jag tycker om eftersom det väcker något mindre uppmärksamhet (om nu ett jätteobjektiv kan väcka "lite" uppmärksamhet).

80-200 tar 72 mm filter och 70-200 tar 77 mm filter. Vilket som är bäst beror på vad för andra objektiv du har.

Jag har dessutom hört mycket gott om 70-200/4.0L, vilket förmodligen är ett toppenköp (billigare och framför allt lättare) om du inte behöver 2.8

Prismässigt: 70-200/2.8L ligger väl på ungefär 10.000-12.000:- begagnat och 80-200/2.8L på 5.000-6.000:- begagnat (jag köpte mitt utan en repa för 5500:).

/Andreas
 

Richards

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa nytt tele. Önskvärt är hygglig skärpa (skall ha den till en 10D) och ljusstyrka för kort skärpedjup.

- Kan man motivera hålet i plånboken när man jämför prisskillnaden på 70-200/2,8L resp 4.0L?
- Är det värt att lägga till IS på sitt 70-200?
- 1,4 eller 2ggr konverter till 70-200?
- Andra alternativ att beakta, typ 100-400?
 

Puh

Aktiv medlem
Har ett Sigma 70-200/2.8 till min D30 och är jättenöjd med det! Billigt var det också. Även 2x telekonvertor som också var ganska billig, kan kanske vara något?

/Martin
 

Jeppe

Aktiv medlem
Richards skrev:
Funderar på att skaffa nytt tele. Önskvärt är hygglig skärpa (skall ha den till en 10D) och ljusstyrka för kort skärpedjup.

- Kan man motivera hålet i plånboken när man jämför prisskillnaden på 70-200/2,8L resp 4.0L?
- Är det värt att lägga till IS på sitt 70-200?
- 1,4 eller 2ggr konverter till 70-200?
- Andra alternativ att beakta, typ 100-400?
1. Nytt: Nej.. Begagnat 2.8 mot nytt 4..tjaaoonej
2. Japp
3. 1.4x
4. 100-400 kostar typ från 13 kkr negagnat. Det är ett fint objektiv, men jag anser att ett 70-200/2.8L + en 1.4x konverter är en mycket bättre kombination.
 

Hansson

Aktiv medlem
Måste bara acka Andreas Paulsson för dit inlägg. Det tyckte jag va bra. Kändes som man fick större koll på likheter och skillnader.
Är ju själv bara amatör än och då kanske det gott kan räcka med 80-200 (trotts att det inte är lika snyggt i min smak, hehe)

Tack igen
 

matnyttige

Aktiv medlem
Tycker också att Andreas skrev ett vettigt inlägg.

Vinjeteringen som knappt är märkbar med vanlig "film-kamera" och de flesta motiv lär ej synas på en 10D (D30, D60).

Du kan även använda tex Kenkos 1,4X konverter med bra resultat. Denna är skarp i mitten men är sämre i kanterna o har högre vinjetering än Canons egna 1,4X. Men kör man med en liten sensor som 10D (D30, D60) passar den utmärkt. (Ska nämnas att du inte kan använda Canons 1,4X konverter till EF 80-200/2,8 L utan jämförelsen här relaterar bara till Canon 10D och konvertrar).
 
ANNONS