Annons

'Brända hörn' i PS eller GIMP

Produkter
(logga in för att koppla)

sebdah

Ny medlem
Hej!
Jag skulle vilja lägga på lite brända hörn (mörkare kanter än centrum) på ett par svartvita bilder som jag har. Hur gör man detta i Photoshop alternativt i GIMP?

Tack på förhand!
 

Roq

Aktiv medlem
PS: Filter > Lens correction > Vignetting

eller gör ett lager till och ställ blandningen till "multiply/multiplicera". Sätt en svart mask och måla sen fram mörka hörn med vit pensel

eller

använd "burn"-verktyget på hörnen

några exempel....
 

Dykbjörnen

Aktiv medlem
Sättet jag gjorde det innan jag började använda det inbygda sättet i Lightroom, var att göra först markera var den inre gränsen på vinjeteringen skall gå. Sedan köra en feather (typ 80, beror på storlek på bilden) på markeringen, sedan invertera markeringen, och till sist göra en kurvjusteringslager och dra ner högersidan av kurvan så det blir lagom mörkt.

/Björn
 

DavidG

Aktiv medlem
Finns mängder av sätt att mörka ner kanterna på sitt fotografi i photoshop.

Förutom de förslag du redan fått så kan du även prova att skapa ett nytt lager med blandningsläge soft light. Måla med svart färg med en stor mjuk pensel på de områden du vill mörka ner.

Vill du däremot att det ska vara jämnare än vad du själv klarar att måla så kan du göra en oval/rund/fyrkantig/what ever markering på det nya lagret, invertera markeringen via select>inverse, fylla markeringen med svart via edit>fill>välj svart färg och sedan välja lagom mängd oskärpa via filter>blur>gaussian blur.

Som sagt, det finns mängder av olika sätt.
För att vara icke-destruktiv så kan du även göra det med justeringslager och lagermasker om du skulle vilja justera det senare.

Om du får problem så får du gärna kontakta mig så ska jag försöka hjälpa dig vidare.
//D
 
ANNONS