Annons

Vem säljer billiga minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

jnse

Aktiv medlem
Nån som vet någon webbutik inom EU som säljer billiga minneskort?
Är ute efter ett kort på 1Gb (CompactFlash), ska fungera ihop med EOS 10D.


Sen tänkte jag även höra ifall någon har testat
"Soligor Digital Album DA-30 Vista (30GB) Bärbar hårddisk" eller något liknande?
Hur pass stötkänsliga är dom?
En sån skulle ju varit perfekt att ta med om man ska åka nånstans och inte vill vara begränsad av utrymmet på minneskortet...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Inte speciellt stötkänsliga, vi snackar ju om hårddiskar, som ju har rörliga delar som vi vet..

Vid överföringen krävs det inte mycket rörelse för att överföringen ska pajja. Det är alltså största möjliga stillsamhet vid överföringen.

Det är absolut ett måste när man åker iväg att ha någonstans att göra av sina bildfiler (om man nu inte har en jäkla massa kort.

Digitalnytt som nämdes här, har snabba leveranser och bra priser.

Annars finns det något billigare i Tyskland, t.ex. Technikdirect.
 

jnse

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej

www.digitalnytt.com

Svenskt företag.

Titta på Trippern där, jag gillar den, har två styckken till min D60.

Roine
Ok den såg väl bra ut.. förutom några grejer som jag även skulla vilja ha...

* Video-ut, så man kan kolla på bilderna direkt på TV:n
* Liten LCD-display, så man kan se bilderna direkt på "burken"..

Båda dessa grejer hade Soligors "Digital Album DA-30", som ju verkar vara mer anpassad just för bilder. (Fast då är den ju också dyrare)

Varför har du 2st ? räcker det inte med 1 Tripper med 60Gb hårddisk? då får man ju plats med i allafall ~6000 bilder i RAW-format.

(sen så är det ju en annan sak att ingen av dom där manickerna med inbygd LCD-display ändå klarar av att visa Canons bilder i RAW-format) :)
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

För att börja från slutet. Tror det kommit en ny firmware till nån av burkarna med display som tar Canon raw. (Antar de visar den inbyggda jpg eller THM bilden)

Att jag har två är för att det bara blev så, min Digital Wallet åkte i golvet (Den är fixad nu och utlånad, så jag egentligen tre...) och jag är noga med backuper då jag reser mycket.
Har orignalmediat + minst en backup av det jag fotar. Men på längre resor räcker inte mina microdrivar, då vill jag ha två kopior.

Jag rymmer bara 141 bilder på en 1GB microdrive och brukar byta drive under dagen för att sprida dagens bilder på flera kort om det skulle gå illa. Har de portabla hårddiskarna på hotellet. Har 9st 1GB driver som jag cirkulerar under lika många dagar, sedan måste jag tömma ner dessa och då bler jag försiktig. Reser oftast 14 dagar under semstern för att bara fota, och som ren skär amatör skjuter man ju som Cowboys i gammal västernfilmer, hellre än bra....

Roine
 

jnse

Aktiv medlem
Oki.. du vet inte vilken burk som kan visa Canons RAW-format ?

9st 1Gb microdrivar! Det kostar ju en jävla massa! :)

Jag har hittills bara 1 1Gb CF-kort...

Microdrivarna, funkar dom bra? det är ju också samma sak som en hårddisk, har du råkat ut för att nån bild har blivit förstörd eller att du har fått några andra fel på dom?
Det är just av den orsaken jag inte "vågat" köpa microdrive, jag vet inte hur bra dom håller för stötar/kyla osv..
 
ANNONS