Annons

Råd på bra PC istället för Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Milma

Ny medlem
Har tänkt köpa ny dator och skärm. Det kommer ju kosta en slant så jag funderar på att köpa en PC istället för en MAC os, som jag tänkte först.
Är det någon som kan ge råd på en bra dator för bildbehandling? Skärmen jag funderar på att köpa är en Lacie 324. Någon som har erfarenhet av den?
 

ChiPs

Aktiv medlem
Lite konstig fråga. Det finns rätt många PCs därute o välja på: bärbara, stationära, billiga, dyra, dåliga eller bra men bäst är ju alltid de Apple tillverkar

tillägg: Skärmen e bra dock
 
Senast ändrad:

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av skärmen men Mac är PC. Det är samma hårdvara. Det enda som skiljer är mjukvaran (som man kan köra på annan hårdvara än den från apple om man verkligen vill)
 

Milma

Ny medlem
Men pro n kostar en förmögenhet... ! Det måste finnas bra alternativ! Vad tror du om skärmen då?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men pro n kostar en förmögenhet... ! Det måste finnas bra alternativ! Vad tror du om skärmen då?
Har du funderat på en Imac? 24-tummaren har helt okej skärm och är väldigt mycket dator för pengarna. Funkar fint även för professionellt bruk. Snygg dessutom. Och inte så dyr.

Vill man ha en speciell skärm kan man ju köra på en Macmini. De nya är inte så dumma. Att köpa en Pro är väl otänkbart för de flesta, utom möjligen om man redigerar HD-video hela dagarna.
 

Milma

Ny medlem
Jag är ute efter en stationär dator som fixar mina behov. Den ska klara bildbehandling professionellt utan problem. Utryckte kanske mig lite otydligt förut...
 

Ravestream

Aktiv medlem
kan inte låta bli att sägat ill dig att kolla den prestandan som den mac du är sugenpå har, sök efter liknande på pc-fronten..

Visst mac är bra. men torska inte på det som så många tjatar om att dom på nått sätt skulle vara så mycket bättre.

mac var det man skulle ha 1900 kallt när photoshop inte ens var påtänkt till pc, sen sitter vissa envist kvar att det ska minsan vara mac. men hittar inga argument till varför.

i dagsläget så är det som att köpa en bmw eller merca .. du betalar 30% extra bara för att det är just det märket när du kan få samma sak (kanske annan design) mycket billigare.
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Men pro n kostar en förmögenhet... ! Det måste finnas bra alternativ! Vad tror du om skärmen då?
Erlands tips är bra.
Vill bara tillägga att om du inte ska hålla på med 3D, eller video så är Mac Pro långt kraftigare än vad du behöver.
Samt att utökat minne är ett billigt sätt att få bättre prestanda.

Själv kör jag med en MacBook, näst nyaste versionen med 2,1 Ghz C2D processor och 4 GB minne, funkar utmärkt för mina behov.
 

Arclight

Avslutat medlemskap
Att säga att du ska ha en Mac utan att ens ge en förklaring till bevisar bara hur mycket man kan om ämnet (dessutom bad du om PC köpråd).
Nu kommer säkert inlägg mot mig sen som säger "Jag har suttit med både PC och Mac men Mac förändrade mitt liv och skaffade mig fler flickvänner" osv osv.

Iaf, jag antar att du inte vill bygga din egen dator och då har Dell väldigt bra saker.
De har nu en dator som heter Studio XPS (om jag har rätt för mig).
Tror den går av på 10K som billigast men du får Core i7, DDR3 och kan välja ett bra grafikkort till.
Denna dator är med andra ord väldigt bra för Photoshop arbete och kommer klara sig ett långt tag framöver.
 

paco

Aktiv medlem
Har tänkt köpa ny dator och skärm. Det kommer ju kosta en slant så jag funderar på att köpa en PC istället för en MAC os, som jag tänkte först.
Är det någon som kan ge råd på en bra dator för bildbehandling? Skärmen jag funderar på att köpa är en Lacie 324. Någon som har erfarenhet av den?
Denna köpte jag i december. Lade till 4GB RAM för 8GB totalt (700kr extra). Smidigt är bara förnamnet, även med Vista.

Jag har pillat in två fläktar i fronten för ännu bättre kylning, bara för att det var så enkelt. Det här Antec-tornet är verkligen välplanerat med tanke på kylning.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Camilla efterfrågar tips på en PC, men får en massa övertalnings repliker om hur bra en Mac är... Det var inte det hon efterfrågade och jag är övertygad om att hon är kapabel till att själv kunna avgöra vilen maskin hon vill ha, oavsett anledning...

Mitt tips är kanske inte så konkret men endå ett tips.

Gå till en datorbutik och precisera dina önskemål, jag menar nu inte SIBA, On Off, Elgiganten eller liknande utan en renodlad datorbutik där du kan beställa datorn helt efter dina egna önskemål.

Räkna med runt 12-15 tusen för en bra maskin.

Bildbehandling kräver inte så mycket av ditt grafikkort som man kanske tror, ett hyggligt för runt tusenlappen. Processorn är även den av underordnad betydelse, men köp endå en bra när du endå är igång.

Minnet kan du däremot inte få förmycket av, minimum 4GB, tänk dock på att du då måste köra ett operativsystem med 64 bitar, samt processor.

Jag har en quadprocessor, 8gb RAM, 1TB hårddisk, hyggligt grafikkort, notan hamnade på runt 13 tusen.

jag vet inte var du bor men, i Göteborg finns ett företag som heter Microhard, mycket bra att ha att göra med, seriösa, billiga, snabba och dom skickar över hela landet om då behövs.

www.microhard.se

Edit, såg nu att du bor i Nyqvarn, men som sagt dom kan skicka utan problem, men annars så leta bara reda på någon i din närhet. Då kan du ofta få peka på det du vill ha och sedan titta på medans dom bygger maskinen! Vilka specifika delar du skall ha är en annan fråga som flera säkert kan hjälpa till att speca upp åt dig!

Köper man dator på detta sättet så får man en mer inviduell dator för just dina behov och man får välja allt, tom hur datorlådan skall se ut :)
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Du kan ta i princip vilken windowsmaskin som helst. Jag tycker Dell gör alldeles utmärkta datorer. Har en själv sedan 3½ år tillbaka. Har aldrig haft problem med den. Funkar kanon!

Mac är dyra, som du redan konstaterat, och inte stabilare än en dator med windows. Vi har maccar på jobbet och dom bråkar precis lika mycket som våra pc.

Inte så konkret tips, men det kvittar som sagt, i princip, vilken dator du väljer. Det viktiga är att du petar in mycket internminne.

mvh
cf
 

PMD

Aktiv medlem
Tyvärr så sitter allt inbakat i skärmen, som man pröjsar för vare sig man vill eller inte.
Spelar väl ingen större roll? Poängen är att en iMac är billigare än en Mac Pro. Skärmen för bildbehandling tillkommer i båda fallen, men med iMac så har man dessutom en extra skärm för annat än bilder.

Om en iMac är tillräcklig i övrigt, alltså, och det tror jag att den är för de flesta.

Fast nu var det ju "PC" som efterfrågades, så det här är ett litet sidospår.

(Även Mac är "PC" numera, så antingen är det något från en annan PC-tillverkare än Apple som efterfrågas när man säger "PC istället för Mac" eller också är det en Windows-dator man vill ha. Det senare kan man köra på Mac nuförtiden.)
 

Milma

Ny medlem
Tack för alla inlägg! Jag tror jag har blivit en aningen klokare och vet nu vad jag ska kolla efter. Hälsningar Camilla
 
ANNONS