Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp/förslag på efterbehandling: skidhopp

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaba

Avslutat medlemskap
Hej

Var uppe i riksgränsen i helgen och tyckte jag lyckades fånga ett par bra bilder på en kompis som trixade lite med skidorna. Har suttit hela dagen nu och försökt efterbehandla en av bilderna, men har inte lyckats något bra och blir bara mer och mer frustrerad ju längre jag sitter och försöker.

Bilden känns helt enkel platt.



Vill gärna ha förslag på beskärning, arbetsflöde (vad ni tycker bör göras) och ev. något tips på kompositionen (till nästa gång).

Mitt arbetsflöde just nu ser ut såhär:
Import i lightroom (.raw bild): justering av exponering, vitbalans, och beskärning (samt sätta taggar och annat lagringsarbete).

Photoshop (full kvalitativ .jpg): Justering av kurvor, färger - jobbar med skuggor (dodge/burn verktyget) sedan förminskar jag bilden och efterskärper (unsharp mask).



Oretuscherad bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1653867&target=_blank

Hade gärna laddad upp i fullstort format, men vet inte var man kan göra det.

Tacksam för hjälp!

/Peter
 

MejaCopah

Aktiv medlem
Hej

Var uppe i riksgränsen i helgen och tyckte jag lyckades fånga ett par bra bilder på en kompis som trixade lite med skidorna. Har suttit hela dagen nu och försökt efterbehandla en av bilderna, men har inte lyckats något bra och blir bara mer och mer frustrerad ju längre jag sitter och försöker.

Bilden känns helt enkel platt.



Vill gärna ha förslag på beskärning, arbetsflöde (vad ni tycker bör göras) och ev. något tips på kompositionen (till nästa gång).

Mitt arbetsflöde just nu ser ut såhär:
Import i lightroom (.raw bild): justering av exponering, vitbalans, och beskärning (samt sätta taggar och annat lagringsarbete).

Photoshop (full kvalitativ .jpg): Justering av kurvor, färger - jobbar med skuggor (dodge/burn verktyget) sedan förminskar jag bilden och efterskärper (unsharp mask).



Oretuscherad bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1653867&target=_blank

Hade gärna laddad upp i fullstort format, men vet inte var man kan göra det.

Tacksam för hjälp!

/Peter
Inte så smart att ladda upp här på fotosidan då det inte går spara ner så smart, ladda upp på t ex http://tinypic.com/ så det går att spara bilden i fullformat om någon vill redigera på den .
 

Loke

Aktiv medlem
Alltid kul att leka med skidbilder :D
Beskar för att göra bilden lite mer dynamisk, drog lite i kurvor för att strama till kontrasten i hela bilden och körde ytterligare ett lager kurvor för att lätta upp personen som hänger i luften. Mörkade ner bildkanterna lite för att få bilden att hålla ihop bättre.
Inte sååå bra kanske ser jag nu, är lite för mörk fortfarande. Nåja.
 

Bilagor

Loke

Aktiv medlem
Nytt försök med lite lösare tyglar och bara för att det går. Jag är ju mest för monokroma bilder så den här blir i svartvitt. Ungefär samma koncept som innan vad gäller beskärning, kontrast och upplättning plus "lite" motljusdefekter inkastade, lite löjligt kanske men jag fick ju bort liftpinnen i bakgrunden iaf ;)
 

Bilagor

Shaba

Avslutat medlemskap
PGHO: Vill jättegärna veta lite hur din efterbehandling ser ut, skulle vilja få det att se likadant ut.

Skulle du kunna ladda upp bilden, efterbehandlad, med www.tinypic.com ?

Jättetacksam för svar!



Till er andra: tack för er hjälp, har fått gott om förslag!
 

PGHO

Aktiv medlem
PGHO: Vill jättegärna veta lite hur din efterbehandling ser ut, skulle vilja få det att se likadant ut.
Jag sparade inte filen innan jag drog ner storleken till 400 px bredd så någon större bild kan jag inte visa dig, däremot minns jag arbetsflödet i stora drag.
  1. Duplicera bakgrundslagret och använd Topaz Adjust för att ge lite "tilläggsexponering" på åkaren och få tillbaka lite tydligare teckning i himlen.
  2. Justera opaciteten för att balansera effekten med underliggande lager.
  3. Slå samman lagren eller använd "copy merged" om du föredrar att jobba på det sättet
  4. Duplicera det sammaslagna lagret, invertera det och förkasta färginformationen (desaturate) innan du sätter blandningsläget till "Hard mix" och drar ner opaciteten till någonstans runt 10% och fyllnaden i närheten av 90%. Bra sätt att hantera mättnaden när man ska dra på riktigt mycket utan att det klipper.
  5. Lägg på en icke-förstörande skärpning genom att köra Gaussisk oskärpa på det aktuella lagret (runt 1,0 sisådär). Underlättar att se detaljerna medan vi jobbar och kan användas mitt i flödet utan att försämra slutresultatet, i motsats till de flesta andra skärpningsmetoder.
  6. Snön ljusas upp genom att skapa ett nytt tomt lager, sätta blandningen till "soft light" och måla den med vit mjuk pensel.
  7. Maska åkaren noggrant på valfritt sätt och lyft upp honom till ett eget lager.
  8. Laga "hålet" åkaren lämnar efter sig på ursprungslagret och sätt lite rörelseoskärpa på detta.

Lite förenklad beskrivning och inte helt konsekvent mellan svenska och engelska beteckningar men jag hoppas att det blir till glädje för någon.
 
ANNONS