Annons

Vad föredrar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto nisse

Medlem
Tjena... Blev lite nyfiken på att fråga vilket ni föredrar.. Föredrar ni Digitalt eller Systemkamera (vanlig 35mm)???
Tänkte fråga efter som att jag gillar Systemkameror för att man kan göra så mycket själv. Och så gillar jag Digitalkameror för att det är så lätt att bara ladda in bilden i datan. Jag vet att det finns digitala sytemkameror men dom kostar lite väl mycket för mig. Har tänkt å skaffa en kamera men vet inte om jag ska skaffa, en digital eller system.
Vad är roligast att ta kort med och vad och vad gillar ni mest??

Mvh//Tobias Jonsson
 

lukin

Aktiv medlem
Jag föredrar traditionella systemkameror. Allra mest för att det ger mig möjlighet att få stå i mörkrummet, vilket jag älskar. Digitala systemkameror ger säkert bättre bildkvalitet, men en sådan skulle ge mig sämre livskvalitet.
 

Fegraeus

Aktiv medlem
val

Har du inte råd med en digital systemkamera tycker jag du ska köpa en vanlig 35 mm systemkamera. Det blir lite dyrt med film/framkallning i längden men de är billiga att köpa (om du köper begagnat) och det finns ingen gräns för hur bra foton du kan ta med dem.
 

Foto nisse

Medlem
okey... kom med mera svar.. ju mer ju bättre.. Är mer inne för system, men vill jätte järna veta era åsikter, så skriv på..
Är tacksam för alla svar

Mvh//Tobias Jnsson
 

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Enligt mig är analoga kameror fortf mycket bättre än digitala. Speciellt när det kommer till förstoringar och "känsla" i fotot. Plåtar du natur och vill byta optik ofta gäller det att passa sig med den digitala så man inte får smuts på sensorn...ajajaj

Pris är en faktor att väga in oxå. Jämför pris och kvalitet.
Det är ju dock lättare att plåta med en digital, byta iso när man vill på en sekund istället för en minut men en analog.

Jag kommer nog att investera(?) i en digital kamera så småningom men inte förrens om 5 år eller så. När tekniken och priserna är någotsånär ifatt.
 

majja

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Varför inte en ... digital systemkamera?

Det finns sådana, också.

För att personen som skrev inlägget nämde att det fanns sådana men att de var lite för dyra för personens plånbok kanske...
 

Abhraxxas

Aktiv medlem
Föredrar digitalt, då kontrollen blir större i.o.m. att man ser resultat direkt. Har aldrig fotat så mycket som när jag skaffade digitalt. Men... Visst saknar man det analoga en aning, mörkrummet är aningen mer spännande än det digitala.
 

prinsen

Aktiv medlem
Hej!

jag måste säga att det finns många fördelar med båda systemen.
Jag har ganska nyss köpt mig en digital systemkamera, och tycker att den är skitbra.


Men bara för att nämna ett exempel.
För några dagar sedan var jag och en fotokompis ute och fotograferade.
Vi stog och fotograferade en gammal timmerstuga när det prasslade i gräset framför oss.
Det va 4 st små harungar, som va max 3dagar gamla.

Jag måste säga att det skulle varit häftigt att ha dom bilderna på dia. Tyvärr hade jag inte med mitt analoga systemkamerahus, men fick NOG ett par bra bilder med min mellanformats kamera. *hoppas jag*

att kunna få se dom bilderna på dia hade varit en ganska kul grejj. Jag anser fortfarande att om man ska fotografera natur så gäller bara Dia.
Jag köpte digial-systemaren bara för att inte känna mig begränsad av framkallnings kostnad och film kostnad.

Hoppas jag inte flummar för mycket nu på natt surfningen.

Bilden jag pratar om finns HÄR


mvh:Adam
 

vee

Aktiv medlem
digitalt för smidigheten, analogt för känslan

tyvärr känns det som att film är för dyrt att slösa när man jämför med minneskort som kan skrivas gång på gång..

fast å andra sidan kostar digitalt mer i inköp.. menmen man får väl prioritera själv där..

kombinerat både och är ju inte så dumt =)
 

PIC-ke

Aktiv medlem
Föredrar symbiosen systemkamera/digital.
Om du inte kan vänta och spara till en digital systemkamera så tycker jag absolut ska gå på en analog systemare!!
Själva känslan att fotografera försvinner lätt i pocketkameran...jag vet har haft två stycken "semipro digitaler"

MVH Nicke

mitt bästa råd är spara till en 10D eller vad som kan finnas när pengarna räcker tänk också att om du väljer analog systemare kan du ha användning av gluggarna till en senare digitalare.
 

Foto nisse

Medlem
Okey... tack så mycket för alla svar.. Har fastnat för "Pentax MZ-7 systemkamera"
Så det blir att införskaffa en sådan i sommar.

Ha det bra alla..

Mvh//Tobias Jonsson
 
ANNONS