Annons

"Färgtoning" blir inte mjukt tonande

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
efter bearbetning i PS. Särskilt markant efter justering av kontrast etc. Kola de grå partierna.
Det är väldigt vanligt med bandningar på övertoningar. Du kan till stor del trolla bort dem genom att lägga på en gnutta brus. Det brukar inte behövas mycket för att bli av med bandningarna, dessutom ser det ofta naturligare ut med en Liiiten aning brus i bilden.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ett annat tips är att jobba i 16-bitar så länge som möjligt i processen. Från RAW -> uppskärpning.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag kanske inte förstod dig rätt. Har du gjort en övertoning i PS? I så fall blir det lätt bandningar beroende på hur "brant" övertoningen är. I det fallet hjälper det inte om du plåtar råformat. 16-bitars-läge hjälper inte heller.

Det som de flesta gör för att sudda ut de fula bandningarna är att lägga på en gnutta brus.
 

Puttekula

Aktiv medlem
Har inte gjort övertoning i PS. Bandning uppkommer när jag justerar kontrast etc i PS.

Tack för alla svar.
 

Shaba

Avslutat medlemskap
Har inte gjort övertoning i PS. Bandning uppkommer när jag justerar kontrast etc i PS.

Tack för alla svar.
Jag hade samma problem med en bild, och lyckades lösa detta genom att flytta lagermasken med den justerade kontrasten till det översta lagret.

Testa att slänga om dina lager med justeringar i PS, bandningarna kan framhävas extra mycket om lagerjusteringar med kurvor, kontrast, upplättning/mörkning etc ligger i "fel" ordning.


Lycka till!

/Peter
 
ANNONS