Annons

Månskugga den 16/5

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Låter spännande! Tack för tipset! Dags att stacka telekonvertrarna igen. När månen är på väg ner den 16:e alltså, borde försöka hitta en exakt tid så man slipper frysa dock.

/Pontus

Tillägg: Jag har nyss mailat en astrofotograf jag känner, så vi får se om det ger något!
 
Senast ändrad:

elohim

Aktiv medlem
här har ni att mumsa lite i =)

Total Månförmörkelse den 16 Maj
Inträffar kl 04:03 - 07:17
totaliteten varar från kl 05:14 - 06:06 med maximum kl 05:40
månen går dock ned innan totaliteten börjar, och i norra delen av landet syns fenomemet inte alls.

Ringformig partiell Solförmörkelse den 31 Maj
startar (Stockholms horisont) ca kl 04:38 och slutar ca kl 06:39 med maximum (83%) omkring kl 05:37

Meteorregn
Qadrantiderna 1 - 5 Jan med maximum den 4 Jan
Lyriderna 16 - 25 Apr med maximum den 22 Apr
Aquariderna 19 Apr - 28 Maj med maximum den 6 Maj
h Aquariderna 12 Jul - 19 Aug med maximum den 28 Jul
d Aquariderna 15 Jul - 25 Aug med maximum den 8 Aug
Perseiderna 17 Jul - 24 Aug med maximum den 13 Aug
Draconiderna har maximum 9 - 10 Okt ,men pga fullmåne mycket svårobserverade
Orioniderna 2 Okt - 7 Nov med maximum den 21 Okt
Tauriderna 3 - 5 nov
Leoniderna 14 - 21 Nov med maximum den 18 Nov
Geminiderna 7 - 17 Dec med maximum den 14 Dec
Ursiderna har maximum den 23 Dec
 

TBone

Aktiv medlem
Liza skrev:
Kul site, men kan nån ge mig koordinaterna för Malmö :)

Har totaliteten något samband med att fullmånen når sin högsta fas ungefär precis samtidigt eller är detta bara en tillfällighet?
Inte någon tillfällighet. Om man tänker efter vilka inbördes positioner de tre inblandade himlakropparna måste ha för att det skall bli en månförmörkelse samt när det är fullmåne så ger sig svaret.

/Magnus
 

elohim

Aktiv medlem
kollade i min digitala astroalmanacka och såg att månförmörkelsen skulle bli ett gränsfall för min del, som bor i Uppsala.

Begav mig ändå ut 03:45 för att undesöka saken. Fick några helnajsa kort av en jättestor fullmåne med lite klassiska moln över den på mitten, samt en dimmig atmosfär, ganska effektfullt! Använde 400mm objektiv.

På köpet visade sig även en älg och två harar, en ganska fin tröst när jordskuggan inte syntes!

Nu blir det sova iaf! =)
 
ANNONS