Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130516

Avslutat medlemskap
Är det någon som skulle kunna ge mig tips om digital kameror? Jag är intresserad av en ganska billig men bra kamera. Vad ligger dom på för pris? Hur mycket dyrare blir det med optisk zoom o blixt till?

Om någon kunde hjälpa mig är jag tacksam.

MVH adam
 

julgus

Aktiv medlem
hej,

vad ska du ha den till?
hur stora bilder skall du maximalt skriva ut?
vad får den kosta?
särskilda krav?

återkom så kan jag ge min syn på saken är fn inne på min 4:e digitalkamera.

Mvh
Johan
 

avslutad130516

Avslutat medlemskap
Ja pluggar på medieprogrammet o har börjat fota den här hösten, det ja vill ha kameran til är inte att ta snabba "pocket bilder" utan till skolan för uppgifter och för eget bruk.

Jag letar inte efter någon vanlig digitalkamera, utan en digital-systemkamera? om det heter så.
Med optisk zoom och hyfsad upplösning. Och möjlighet till blixt. Men mina krav kanske kräver en 20000 kamera? taack vid hjälp
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Definitionen på systemkamera är utbytbar optik, och då börjar prislappen på 29500 för Fuji S1.

Annars har alla vanliga digitalkameror såväl zoom som inbyggd blixt. Jag tror du måste vara ännu mer specifik :)
 

BiNo

Aktiv medlem
Digitalkamera

Det där med utbytbara objektiv beror också hur man menar. Själv jobbar jag fortfarande med min "gamla" digitalkamera Kodak DC 215 sedan 2 år tillbaka (även om den går på sista valsen nu..:)
Till den köpte jag till 2 macrolinser +7 och +10 för 1,5 år sedan för 800 kr.
Kameran kostade runt 3000 när jag köpte den, och bilderna tycker jag blir bra. Du kan ju titta på mina macrobilder i mitt album.
Men givetvis finns det mycket bättre fast dyrare kameror nu, själv önskar jag att jag hade råd att klöpa en ny. Detta var bara ett litet tips att det går att få en bra kamera för en billig peng..:)
Hoppas att du hittar vad du letar efter.

MvH
Bibi
 

Maxell

Aktiv medlem
Ett till alternativ

Precis som Bibi säger, så kan man sätta gluggarna framför objektivet.
Jag bytte för ett halvår sedan ut min gamla systemkamera mot en Canon PowerShot Pro90. Till den så har jag skaffat dels en telekonverter Olympus B-300 och dels en makrolins från Canon. Med denna uppsättning så täcker jag med råge in det som jag hade med min gamla systemkamera.
Priset för denna uppsättning hamnar på runt 17-18.000 kr.
Är hittils mycket nöjd med kameran, och den har gjort att jag har börjat exprimentera en hel del.
Största nackdelen är att kameran är ganska långsam, och den passar definitivt inte för action-fotografering.
 

Jens C Hilner

Avslutat medlemskap
D1X underbar men liksom hallå

Kan bara säga en sak Nikon D1X Tyvärr är den svin dyr och inte för de vanliga fotografen
får nog punga ut med minst 70 000 utan optik och blixt. Tyvärr men vilken kamera oj oj oj se recenssionerna
 

Bilagor

Daniel Mott

Guest
Som sagt, om du ska ha utbytbara objektiv lär du inte hitta något för under 20 000.

Det finns dock kameror som har bra pris men ändå många möjligheter, exempelvis http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/olympus/3020.php . Den har 3,2 megapixlar vilket räcker bra till det mesta, möjlighet till extern blixt, snabb usb-anslutning mm.

Dessutom kan du om du bara vill ta en snabb p&s-bild bara trycka på knappen så får du det.

Vill du hellre ha lite kontroll över vad du gör kan du ställa in precis allt själv, fokus, slutartid, bländare osv.

Dessutom kan du köpa till vanliga filter och makro/vidvinkel-converters.

Om du har råd så finns ju också http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/olympus/C4040.php ,ungefär samma sak men med 4,1 megpixlar istället.

Och så eliten, http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/olympus/e10.php , en olympus E-10. En massa möjligheter.

Sedan börjar vi komma upp i 20.000-kronorsklassen så jag stannar där.

Nu kanske du undrar varför jag bara tipsar om Olympus? Jag ville bara göra dig uppm... nej, förlåt, jag menar att Olympus är kända för att göra bra digitalkameror till bra priser med bra kvalitet.

Dessutom har jag själv testat Olympuskameror och jämfört med andra och i alla fall är Olympus bäst även om andra kanske har snyggare design och kompaktare kameror (vilket jag inte bryr mig så mycket om).
 

julgus

Aktiv medlem
Daniel Mott skrev:
Som .... en olympus E-10. En massa möjligheter.

en bra kamera men med några allvarliga invändningar;

mkt långsam i review läge.. nästintill så man tror att det är fel på den

fokuseringen som ibland blir mkt osäker

batterihunger

brus i bilderna från 200 asa o uppåt.

E20 skall tydligen vara ännu långsammare än E10 pga stora bildfiler.

nej.. från att ha varit en ivrig digital förespråkare så har jag nu successivt ändrat uppfattning. Visst, kul med bilderna direkt men till vilken kostnad? Sen att det tillverkas kameror som är direkt dåligt till hög kostnad är ju beklagligt.

Köp en bra vanlig kamera. Skaffa en filmskanner. Detta ger väsentligen bättre resultat. Avvakta till de löst problemen med dagens digital kameror, köp sen.

Mvh
Johan
PS:Äger en G2, helt ok för albumbilderna men platsar inte alls då det gäller.
 

Malm

Aktiv medlem
adamstjarnljus:
Eftersom du skriver att du vill ha en systemkamera så måste jag tyvärr gå på julgus linje. Dom digitala systemkamerorna ligger i prisklassen runt 30 000:- för kamerahuset och sen kostar optiken ett par tusenlappar utöver det. Om du nu vill ha en systemkamera så gå på en analog och en filmscanner, du borde få en riktigt fin utrustning för 20 000:-.

Men om du vill ha någonting digitalt så är jag själv en fanatisk digitalare och har provat ett ganska stort antal kameror nu det senaste året så om du vill ha lite råd på den fronten så är du välkommen att maila mig.
 
ANNONS