Annons

Kvällsfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arminello

Ny medlem
Tjenare!

Det är så att jag har en Canon eos 350D och när jag ska fota på kvällen utan stativ så blir bilder väldigt skakiga. Det jag skulle vilja ha tips på är hur jag kan ta bra bilder, utan att använda blixt och stativ? Vilka inställningar jag kan leka med osv!

Ha det underbart!
 

windmark

Aktiv medlem
För att få tillräckligt med ljus i bilderna när det är mörkt krävs det oftast lite längre slutartider. Andra saker är att man kan blända upp och höja ISO så att man kan få ner slutartiden tillräckligt mycket för att förhindra rörelseoskärpa.
 

defiant

Aktiv medlem
om man drar upp iso för högt så blir det brus som inte alltid är så trevligt. vet inte var gränsen går men iso äver 800 så börjar nog bruset. vet inte vad du har för objektiv, men om du har kitobjektivet så har du begränsade möjligheter att blända upp.

Jag hade fastän du inte ville ha stativ som "option" skaffat något. eftersom kameran är ganska liten och inte väger så mycket tror jag att ett billigare som kanske inte är 100% stabilt kan fungera huffsat bra...
 

Arminello

Ny medlem
tack för alla svar!

Jo jag har stativ men jag tänkte mest när man är tex. på race osv och ska fota då, det blir bökigare med stativ så därför undrade jag ifall det finns något man kan göra för att ändå få en bra bild på kvällen utan att använda sig utav stativ
 

atotowi

Aktiv medlem
enbenstativ-är en lösning, smidigare än treben
Kamera som har lite brus på höga ISO
Bra ljusstsrka objektiv
Att fota sport i dåligt ljus är nog nästan det dyraste man kan ge sig på.
Med en 350 och kit objektiv så får du mig offra en del bildkvalite och skriva upp Iso till 1600. Och använda ett enbensstativ.
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Vad har du för gluggar på kameran?
Största möjliga bländare och hög iso. Ställ in ratten på AV och vrid ner bländartalet (öppna upp bländaren) så mycket som möjligt, antagligen 2,8-3,5f eller ngt i den stilen. 350Dn är glad för att brusa redan på iso100, men jag vet inte riktigt hur kräsen du är.
Har du inte ett fast 50 f1,8 redan så kan jag rekomendera det, billigaste och mest prisvärda objektivet du kan köpa till en canon.

Obs! Jag förutsätter att du är ute efter att fota fartbilder på kvällen eftersom du är så emot stativ. Är det stillbilder du är ute efter så finns det ingen anledning att inte köra på stativ och långa slutartider.
 
ANNONS