Annons

Digitalteknikens sista stora Akilleshäl

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag undrar, hur fejkar man snyggast högdagrar på digitala bilder..? Tex en bit av himlen eller ett ansikte som iofs kanske inte är utfrätt men onaturligt ljust..

Finns det nån snygg kurva man lägga så övergången mellan nästan utfrätt och helt utfrätt blir lite mjukare..

Finns det rawconverterare som klarar detta bättre än andra?

Alla tips och tricks mottages tacksamt och jag tror detta kan bli en bra tråd, eftersom utfrätta högdagrar är egentligen den digitala teknikens sista och stora akilleshäl..

Mvh: Danne
 

Tobber

Aktiv medlem
Det är väl alltid svårt att fotografera en bild med ett stort tonomfång eller hög kontrast
En möjlighet är väl att fotografera i raw ,exponera utifrån högdagrarna
Och sedan fixa till lågdagrarna i raw konverteraren
Finns väl mer information att tillgå i skuggorna inom digitalfoto
 

iBoat

Aktiv medlem
Från min synvinkel som grafiker är detta inte något nytt problem. Negativ film eller dia kan förstås klara ett större omfång än sensorn mäktar med, men i efteranvändningen i till exempel trycksammanhang tvingades det stora omfånget ned till ett minimun redan i scanningen av neget eller diat. Så ur min synvinkel blev det inte nödvändigtvis bättre med analog teknik när det gäller tryck.

Min lösning på problemet är att ta två eller fler exponeringar (om sitauationen tillåter det) och sedan smacka ihop dem i PS med hjälp av lagermasker. Det går snabbt och blir bättre än att använda HDR-program. I alla fall enligt mig :)
 
ANNONS