Annons

Programmens bildrendering

Produkter
(logga in för att koppla)

lars2

Avslutat medlemskap
Jag har helt nyligen blivit med enkel DSLR instegs kamera som gjort det mer meningsfullt att titta närmre på den digitala bildkvalitén. Jag blir något konfunderad över skillnaderna i de olika programmens rendering av bilderna.

Provade t.ex. Ligthroom, såg att en bild hade en del färgbrus justerade med brus reducering och bruset försvann, men när jag växlade tillbaks till att passa på skärmen var bruset kvar, förstorade igen och där var inget brus.

Öppnade en bild med rörelseoskärpa tagen på ISO 400 i camera raw och där var färgbrus, fixade och trixade och tillslut försämrade bilden. Det var bara att börja om så jag öppnade i Canons DPP och tog bort all brusreducering etc. och bilden såg ganska OK ut vad det gällde brus, då öppnade jag den i Camera Raw och nollställde justeringarna men där var då mer färgbrus i bilden än i Canons DPP. Bäst blev det att ställa in ”Camera Neutral” i CR. (jämförda i 100%)

Jag tog en bild och öppnade i Irfan View och förminskade den till 800px med en del komprimering, sen öppnade jag den i PS och där var visningen sämre än i Irfan View, i PS var där mer uttalade jpeg artefakter. (öppnade i 100%)

Det blir lite svårt att bedöma hur ”bra” bilden är när val av program och hur de renderar bilden påverkar kvalitén. Man frågar sig vilken är den riktiga och sanna versionen av bildfilen?
 
ANNONS