Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallningsdosa

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Hej på er!

Ska en dosa fylla vissa tekniska specar eller duger vilken som helst? Har kikat runt lite på olika fotosajter och även hos Clas Ohlson. De säljer en för futtiga 119 kronor.
Se länken:


Vad tror ni? Är den ok eller ska man satsa på någon märkesburk?
 

fredric

Aktiv medlem
Kan tänka mig att Paterson har en del tekniska finesser som är bra. Vad exakt har man slangen till? Går det inte att skölja på annat sätt lika bra?
 

skalmac

Aktiv medlem
I och urhällningshasigheten kan vid vissa tillfällen vara av intresse, vilka tillverkare anger den i sekunder.
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Det blir en effektivare sköljning med Patersons sköljslang som kopplas direkt i hålet på deras dosa.

Med Clas Ohlsons framkallningsdosa får man låta strålen från vattenkranen rinna rakt ner i dosan.

Sköljslangen bidrar till att få bättre cirkulation och tryck på vattnet.

Det är nämligen viktigt att via sköljningen få bort allt efter fixeringen.
 

Miramax

Aktiv medlem
Paterson är bäst. Snabb att ladda om du gör det på rätt sätt och snabb att hälla i och ur vätska.
Lagom volym (för de flesta spädningarna) per film.
Plast som håller temperaturen.
Var alltid noga med att diska spiralerna i hett vatten med borste efter varje användning.
AO
 

jolo

Aktiv medlem
Jag hade en dosa där rullen gick i till hälften, sen fastnade den varje gång.
När man står i mörkrummet och filmen trasslar så blir man inte helt lycklig.
Jag skrotade tre filmen på raken, nu har jag en Paterson som funkar perfekt.
Med sköljslang får du inte lika mycket bubblor som fastnar på filmen och hindrar en bra sköljning.

Johan Lorin
 

rosberg1

Aktiv medlem
jämför man paterson dosan och clas ... så är det bättre kvalite i förstnämda framför allt i spiralerna, jag har båda men den ene är nerpackad för att den kärvade för mycket.

kvalite lönar sig!!
 

fredric

Aktiv medlem
Tack för svaren! Precis de svaren jag ville ha. Självklart vill man ha kända märken (eftersom jag är "prylis") men jag vill ju ha en riktig anledning att betala det dubbla priset. Nu har jag det... :D
 
ANNONS