Annons

Porträttbilder på en student

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Jag har blivit tillfrågad att ta några porträttbilder på en student. Det gäller både bilder i hennes balklänning och i studentkläderna.

Jag kommer att vara bådde inomhus och utomhus, till förfogande har jag soljus, reflektorer samt lös kamerablixt med en TTL-förlängningssladd.

Som film hadde jag tänkt att använda en negativ färgfilm, har lästa att både Portra och Reala är populärar. Vilken skall man välja - har ingen erfarenhet av någon av dem. Om man väljer Portra, skall man ha NC eller VC?

Vilket lab skall man använda? Funderar på Dox eller Prolabbet...

-- Nicke
 

gbjerne

Aktiv medlem
Har använt mig av Porta 160VS vid studentfoto.

Trevliga färger och lätt arbetad.

Passa dig för skuggor från student mössan! Skärm är bra om du har lite tid på dig annars är en upplättnings blixt lite nereifrån super.

Lycka till och ödsla med filmen
 

Micke H

Aktiv medlem
Gustaf, jag tror du menar Portra 160 VC....
Jag använde den länge för mina bröllopsuppdrag, men gick senare över till 160 NC, den känns "mjukare" och som jag tycker, passar bättre till hudtoner.

Annars håller jag med Gustaf, spara inte på filmen!!!
 

gbjerne

Aktiv medlem
Stort tack Mikael!
Fingrarna eller toppverksamheten har nog inte vaknat än :)

Håller också med om att NC filmen är riktigt trevlig men jag tycker att 160VC livar upp studentbilderna en aning
 

nikitin

Aktiv medlem
Någon som har ett förslag på ett bra labb? Funderar på Dox eller Prolabbet...

-- Nicke
 

Labbnisse

Aktiv medlem
Jag skulle välja VC utomhus och NC inne med blixt. NC kan bli lite matt ute. Men allt är en fråga hur man upplever kontrast och färger, det bästa är nog att testa sin film innan man tar "bilden" än att testa under själva fotograferingen.

Samt kanske det viktigaste av allt, hur kopierar labbet man anlitar bilderna.

Prolabbet och det labb jag arberar i har i samma labbtest fått väldigt fina omdömmen. Så jag håller på Prolabbet.
 

kejo

Aktiv medlem
s/v lab

Hej!

Nu är detta kanske inte aktuellt längre, men jag rekomenderar ProPrint eller RB Fotolab i Umeå som håller hög kvalité på sina svart/vita jobb. I synnerhet RB Fotolab, eftersom de bara ägnar sig åt sv/v.


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
ANNONS