Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildskärmsinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

aswe

Aktiv medlem
Har precis köpt en ny bildskärm men undrar nu nu hur jag ställer in den. Efter att ha skickat efter testbilder från crimson kan jag snabbt se att bilderna inte liknar de jag har på skärmen, mörkare och lite mindre färg.
Hur gör jag nu?
Ställer jag in skärmen till den ser ut som bilden? Eller vad?

Vänligen

Andreas
 

larjo

Aktiv medlem
Du behöver kalibrera skärmen med hjälp av en bildskärmskalibrator, Det är nästan ett måste att kallibrera skärmen så att de bilder man beställer ser lika som på skärmen. Kolla om du känner någon du kan få låna en av. Om du vill köpa så är ColorVision Spyder 2 Express bland de billigare.
/Lars
 

larjo

Aktiv medlem
Nu vet ju jag inte riktigt vad Eizo menar med fabrikskalibrerad. Men är det inte bara gammavärdet som är fabrikskalibrerad så att det är jämt över hela skärmen?

Du behöver nog justera skärmen mot det grafikkort du har i datorn.

Och sedan ändrar sig skärmen lite när den åldras. Mitt program ger mig kalibrera om skärmen var 6 vecka.
/Lars
 

aswe

Aktiv medlem
å fan. Ja jag vet inte heller vad fabrikskalibrerad menas men du har säkert rätt.

Då är det kalibreingsprogram som gälller också. Det här blir så billigt å bra.

Tusen tack för dina svar.
 

larjo

Aktiv medlem
å fan. Ja jag vet inte heller vad fabrikskalibrerad menas men du har säkert rätt.

Då är det kalibreingsprogram som gälller också. Det här blir så billigt å bra.

Tusen tack för dina svar.
Ett kalibreingsprogram räcker inte. Du måste ha nån kalibrator som mäter ljuset från bildskärmen oxo ;)
/Lars
 
ANNONS