Annons

Canon 80-200/2,8 L eller 70-200/4,0 L?

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej. Ska köpa ett objektiv som jag ska ha till bröllopsfoto.
Ja även till annat också.

Har funderingar på Canon 80-200/2,8L . Men det är ju så gammalt.
Eller en 70-200 4.0L.

Vilket ska man välja?

Måste man ha någon extender till Canon 80-200/2,8L om man
har en canon 40? Och måste man då fotografera manuellt?
det vill jag inte.
mvh camilla
 

b1uemchen

Aktiv medlem
80-200 fungerar utan problem på en 40d. Dock har jag 0 koll på vad som skulle funka bäst till ett bröllop.
 

Nouna

Aktiv medlem
Jag har ett Canon 80-200/2.8L som jag fotat bröllop med och älskar. Nej, du måste inte fota manuellt, kör på som vanligt. Har tänkt att sälja mitt objektiv eftersom jag nu har ett 70-200/2.8, men bara inte blivit av ännu...
 

elektra1

Aktiv medlem
Jag har ett Canon 80-200/2.8L som jag fotat bröllop med och älskar. Nej, du måste inte fota manuellt, kör på som vanligt. Har tänkt att sälja mitt objektiv eftersom jag nu har ett 70-200/2.8, men bara inte blivit av ännu...
Låter toppen.
Vad brukar man få ge för ett sådant objektiv? Det är en som ska sälja.
Han vet inte riktigt vad han ska ta.
mvh
 

elektra1

Aktiv medlem
ok.
Lika som ett begagnat 70-200 4/L då.
Har sett att sådana sålts för 4000 kr.
Då skulle jag hellre köpt ett sånt.
Istället för ett 17 årt gammalt objektiv :)
 

b1uemchen

Aktiv medlem
skillnaden i ljusstyrka kostar endel... ett 70-200 2.8l ligger på runt dubbla priset mot 4l. Frågan är ifall du behöver 2.8 eller inte.
 

matnyttige

Aktiv medlem
En nackdel med EF 80-200/2.8 L och andra äldre objektiv (som inte går att köpa nya) är att service samt reservdelar kan vara svårt att få till dem. Det är ett riktigt bra objektiv men man hör talas om flera som har objektivet där knappen för manuell fokusering har lossnat och kommit bort och den är stört omöjlig att få tag på.
 
ANNONS