Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Priser på royaltyfria bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Har blivit kontaktad av ett företag som vill ha en prisuppgift på mina bilder :)
"royaltyfria bilder i företagets marknadsföring"
Någon som kan hjälpa mig med vad man ska ta för det? Och vad det innebär exakt.

Tacksam för hjälp
Alexandra
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Royalityfri är svengelska för friköpt, fri användning. Man betalar en gång och får sedan använda bilderna obegränsat.
 

AlexandraX

Aktiv medlem
Snälla snälla någon jag behöver ett ca pris per bild, bara så att jag kan svara henne. Kan inte gå efter priserna på roaltyfria bilder jag hittar på nätet precis.. de säljer ju bara på det viset och då massor av bilder på en skiva för några tusen...
hittar inget i Rätt pris heller... knepigt
 

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Det finns bilder från "royaltyfria bildbyråer" som säljer massupplagor av bilder som då är royaltyfria. De bilderna kostar för säg A4-storlek högupplösta 300dpi cirka mellan 1500:- - 3500:- kr styck, en hel cd med 100 bilder ca 3500-5500:-. plus moms då naturligtvis.

Däremot när ett kommersiellt företag kontaktar en fotograf och vill friköpa bilder råder lite andra regler, och du bestämmer - de får välja.

För det första måste ni göra _väldigt_ tydligt (skriftligt!) om de ska ha ensamrätt eller om du kan använda bilden i framtiden och sälja vidare, eller om de "bara" menar att de får använda dem till vad som helst när som helst utan att betala för varje publicering till dig. Av princip - gå aldrig med på ensamrätt, du vet aldrig vad som dyker upp i framtiden. Och förmodligen är det inte det dom menar.

Skriv också in i fakturan att Namnrätten förbehålls fotografen vid all publicering, dvs de ska alltid sätta ut ditt namn, det har de inget att förlora på och du kan tjäna på det.

Men vad är det för företag? Hur många bilder är det? Hur viktiga blir bilderna i deras profil? Hur rika är de ärligt talat? Viktiga frågor som bestämmer priset. Spannet kan ligga mellan 1000:-/bild och 5000:-/bild kanske mer om det är coca-cola, vad vet jag? Berätta här eller maila.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Marknadsföringsbilder tycker jag gott att du kan ta skäligt betalt för, särskilt om de skall ha ensamrätt på bilden.
Du bör överväga att avtala bilden till dem på ett visst antal år.
Ju längre tid, desto billigare blir det per år.

Prisexempel (med ensamrätt) för enkelhetens skull börjar jag på 10kkr
1 år 10'000/år
2 år 9'000/år
3 år 8'000/år
4 år 7'500/år
5 år 7'000/år

Du bör se till hur stort företaget är, hur mycket och var de kommer att använda dina bilder etc...och hur gärna du vill få dina bilder sålda.
 

AlexandraX

Aktiv medlem
"10kkr"??? Står helt still just nu:) Vad menas?
För hur många bilder är de priserna? En? Om de vill ha flera då? Kan ju inte ta 100000 om de vill ha tio i ett år :)
 

Johan Okker

Aktiv medlem
AlexandraX skrev:
"10kkr"??? Står helt still just nu:) Vad menas?
För hur många bilder är de priserna? En? Om de vill ha flera då? Kan ju inte ta 100000 om de vill ha tio i ett år :)
10kkr (10 kilo kronor = 10'000)

Arvodet avser EN bild och per år.
Väljer de att köpa flera så gäller det att modifiera för även den variabeln.

Varför kan du inte ta 100'000 för tio bilder i ett år? Etablerade fotografer tar i vissa fall mångdubbelt mer för ganska alldagliga bilder.
Det handlar ju också om att anpassa notan efter beställare och realistisk omfattning. Ett storföretag har inga problem att betala 100'000 för tio bilder under ett år för MF-bilder de behöver. Småföretag däremot, aldrig!

Priserna är f ö exkl moms.
 

gunte

Aktiv medlem
Ett prisexempel från bildbyrå kan se ut så här.
Enstaka bild 1800-2200:- exkl.moms
Kollektion t.ex blommor 2500:- exkl.moms för hela serien.

Och då tillfaller 50 % fotografen.

Licensbilder ger således bättre betalt där upplaga och användningsområde styr .
mvh/gunte..
 

Niklasan

Aktiv medlem
Priser

Ett lite hum om vad BLF rekomendera för priser på bilder. JAg vet inte vad ddet är för förtag som kontaktat dig (stort internationellt eller litet lokalt), men det är lätt att skrämma bort företag om du försöker få 10 000 kr per bild och år för 10 bilder. Ibland kommer det fantasiförslag om vad man ska ta betalt för sina bilder här på fotosidan. Att alla bilder ska värderas som helt unika kända konstverk.Vad jag förstår så säljer du inte bilder så ofta och om du vill sälja flera av dina bilder så håll dig till en vettig nivå. Var noga med avtalet, gå med i Blf eller något annat så finns det avtalsförslag och bra tips.

Bra att veta är att en bra yrkesfotograf kan man anlita en hel dag för 8-10.000 kr (ex.moms)och då ingår rättigheter till alla bilder som tas.

Titta på följande prislista: http://sydsvenskan.se/bild/price.htm
 

AlexandraX

Aktiv medlem
Tack alla. Väldigt många vilt skiftande förslag. Har iallafall skickat iväg mitt svar nu.
Om de fortfarande är intresserade så skiver jag vad jag gav för pris :)
 
ANNONS