Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 30 vs. Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)

JoCfin

Aktiv medlem
Nikon F80
Spotmätning

Canon EOS 30
4 bps ist för 2,5

Någon som har ngt att tillägga?
 

wennerstrom

Aktiv medlem
Känn efter vilken som ligger bäst i handen.

Därefter, titta på objektivsortimentet. Vilket märke har gluggarna -du- vill ha?

För jag antar att det är ett köpbeslut du vill ha hjälp med?
 

JoCfin

Aktiv medlem
Nja...
Jag skall troligtvis ha en Canon. Tänkte höra lite vad jag missar bara... Vissa säger att Canon har bättre utbud av objektiv och att Nikon är dyrare. Har lite svårt att jämföra...
4 bps är bra när man ska fota saker som rör sig tycker jag...
 

pola

Aktiv medlem
Har en Eos 30 är ruskigt nöjd!
Begangnad marknaden är väldigt stor, vilket är en fördel.
4 fps kan ha mycket roligt med...
 

Lotus

Aktiv medlem
Jag tycker F80:an har bättre sökare, men det är vad jag tycker. Prova vilken du gillar bäst.

Spot-mätning är mycket användbart...skulle inte vilja vara utan. Iof kan 4 bps vara bra ibland, men jag har mindre nytta av det.

Vete tusan om Canon har så mycket bättre utbud av gluggar, kanske fler, men mängden kvalitativa gluggar är ganska lika hos båda tillverkarna.
Dessutom har Nikon varit duktiga att lansera relativt billiga och högpresterande gluggar senaste tiden, exempelvis 24-85 AFS, grym skärpa och ultraljudsmotor för 5500 kr, dessutom lär den nya 24-120 AFS VR med bildstabilisator vara mycket bra. Annars är 28-105:an en gammal goding som inte är allt för dyr. Sen finns det ju mycket begagnat att välja mellan...

Men men, köp på känsla, en kamera som ligger bra i handen är det viktigaste, annars kan man inte ta bra bilder anser jag.

Lycka till

/Danne
 

Orelle EFS

Aktiv medlem
MER FÖRVIRRING!!!

eos5 BEGAGNAD
BÅDE spot och 5 bilder / sekund

säger en klart nöjd ägare av en sådan!
 

Count

Medlem
Vertikal grepp

Fördel till EOS 30 är att det finns ett hyggligt vertikalgrepp, det har i alla fall avtryckare och exponeringslåsning. Har en kompis som lider svårt av att F80 bara har ett batteripack utan knappar och han tycker att ergonomin blir klart lidande med tyngre gluggar (ex 80-200 2.8).
 

Hassan

Aktiv medlem
För att göra det lite svårare..;)
Jag undrar om det inte vid såna här undringar kan vara värt att vända på steken.
Fundera på vilka objektiv man skulle vilja använda och sen titta på vilka hus som kan vara intressanta. Bägge kamerorna är nog bra (Har en F80 själv) Om man t.ex. vill kunna använda manuella Nikkor - stort utbud av begagnade mycket bra linser till bra pris - så är F80 ett dåligt val.
 

Lotus

Aktiv medlem
Re: Re: Canon EOS 30 vs. Nikon F80

FotoZ skrev:
Är inte EOS 30/33 byggt på ett aluminiumchassi, medan F80:n har mer plast? Eller är jag felinformerad?
Nikon F80 har också chassi metall, dock är skalet gjort av kompositmaterial.

Samma gäller för EOS 30/33, chassi i metall men skalet är gjort av plast.

Vill man ha metall i skalet också är det F100/F5/EOS3/EOS1 som gäller.

/Dan
 

Pott

Aktiv medlem
rättning ang eos30

EOS 30 har ett skal i metall, antagligen magnesium, bakstycket är av någon plastkomposit.
Kontrollgreppet BP-300 är gjort i plast
 

Jerklaren

Aktiv medlem
Har F80 har ingen spegeluppfällning. Slutartider runt sekunden hamnar i riskzonen, utan det.

Spotmätning behöver du egentligen bara när du ska fota små objekt, långt borta, som i förhållande till omgivningen reflekterar en onormal ljusmängd, och du dessutom inte har tid att gå nära objektet för att mäta ljuset.

EOS 30 är dessutom snyggare. :)


Jag vet inte, men kanske EOS 33 är ett smartare val än EOS 30?
 

Damocles

Aktiv medlem
Det är många som inte tycker ögonstyrningen är värd namnet. Så 33an brukar funka.
Har precis köpt en begagnat som jag ska hämta upp i morgon, äntligen en modern SLR med autofocus. Min förra är från 73', en canon FTb.

Måste bara försöka få tag på ett 28-135 IS USM begagnat nu..... men det kanske blir svårt.

Och jag har för mig att EOS 30/33's skal är i aluminium. Dock är canons 10D i magnesium legering.
 

Joker

Aktiv medlem
Jerklaren skrev:
Har F80 har ingen spegeluppfällning. Slutartider runt sekunden hamnar i riskzonen, utan det.

Spotmätning behöver du egentligen bara när du ska fota små objekt, långt borta, som i förhållande till omgivningen reflekterar en onormal ljusmängd, och du dessutom inte har tid att gå nära objektet för att mäta ljuset.

EOS 30 är dessutom snyggare. :)


Jag vet inte, men kanske EOS 33 är ett smartare val än EOS 30?
Exakt noll av dina bilder tarvar spegeluppfällning men det kanske är ett argument endå?
 
ANNONS