Annons

Kulled eller 3-vägslås till stativhuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandersson

Aktiv medlem
Skall köpa ett stativ och ser givetvis fördelar med båda. Och visst vore det intressant att ha båda huvudena, MEN nu orkar man bara släpa ett och då vill man ha det som passar en bäst.

Jag behöver ett för mitt kommande Sigma 50-500mm och ev någon konverter till den samt på kvällen även för de andra 15-30mm, samt 70-200 också Sigma.

Ni som kör kulled, känner ni att ni kan ta "raka" bilder enkelt och att ni lärt er att snabbt få ordning på stativet?

Ni som kör 3-vägs, hinner ni med en fågel?
 

Omar

Aktiv medlem
Jag tycker kulled är smidigare, mindre och lättare och starkare. Rak horizont får jag mha en vattenpass som man sätter i blixtskon. Har själv Arca B1, en verklig super kulled i litet format. Jag har tyvärr gått den långa och dyra vägen, dvs ständigt byta upp mig bara för jag var för snål i början. Har haft Manfrottos 3-vägs MK29? klumpig och stor, för min del är kulled överlägsen.

http://sydnet.net/omar
 

jnse

Aktiv medlem
Vars hittar man ett vattenpass som man kan fästa i blixtskon? en sån skulle jag vara intresserad av!.....
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hama har ett par varianter, de finns i nästan alla fotoaffärer. Bredvid universalobjektivlocken och blixtskoadaptrarna, du vet.

Se till att få den med dubbla libeller bara. Den med en libell är felkonstruerad på ett knäppt sätt som gör att det inte går att mäta vid vertikalbilder med vanliga småbildshus.
 

Pongu

Aktiv medlem
Ska du ha den till precis allt är nog en kulled bäst. Jag tycker inte om tanken att ställa några kilo kamerautrustning på toppen av en stålpinne som fungerar som en stämgaffel vad gäller vibrationer, så jag fastnade för ett bastant videohuvud (Manfrotto 501 på 055 CLB) som är helt underbart stabilt och trevligt att sitta och följa djur med. Det är tillräckligt stabilt även när det inte är helt låst, och ska man använda över 600mm är det bara att spänna alla rattar. De kulleder jag har prövat har i princip bara haft två lägen, helt låst eller helt instabilt och flimsigt. När jag har obegränsat med pengar kanske jag skaffar en Arca-Swiss-kulled (lär vara bra), men till dess är det videohuvud som gäller för min del. Det är kanske inte det bästa alternativet för statiska motiv i vertikalformat dock... Och panning exakt horisontellt kräver lite trixande innan.

/Pontus
 

ELe

Aktiv medlem
Använder själv Gitzons off-set kula. Har kört kula alltid för smidighetens skull. En ratt för hela inställningen. Flera kul huvuden har ytterligare en central axel som tillåter exakt panorering vilket jag skulle rekommendera.
Kula funderar bra för mina behov.
 
ANNONS