Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra neg/dia

Produkter
(logga in för att koppla)

bogottas

Ny medlem
Hej

Har någon ett tips på hur man kan rengöra negativ och dior från fingeravtryck och skräp som inte går bort med en mjuk putsduk eller liknande? Finns det någon vätska man kan använda?
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Rengöring?

Jag har haft samma problem som du, men jag kom fram till att det var svårt - för att inte säga nästintill omöjligt att rengöra positiven på egen hand. Jag fick istället tipset att skicka originalen till Älvsborgs Läns Museeum där de har en speciell fotoavdelning som enbart sysslar med restaurering och återskapande av gamla original.

Nu vet jag inte om just detta museeum är speciellt (borde finnas flera museeum i Sverige med såna här tjänster) men Lennart Andersson(?) som jag pratat med på avdelningen där är mycket trevlig och kunnig inom sitt gebit.

Nu är det ett tag sedan jag skickade originalen på rengöring men jar har för mig att de tog runt 150 kronor stycket. Om det är viktiga bilder hade jag inte chansat på att rengöra dem själv men 150 spänn är en god investering om man kan få dem omhändertagna av proffs..

Jag har för mig att det ska finnas en firma i Lund som gör sånt här också. Har du hört med Diabolaget?
 

walter-g

Aktiv medlem
Köpte för länge sedan på Scand photo en Hama sats med putsduk och vätskepenna med olika storlek av stiftet i resp ända.För normalrengöring av dia har det funkat bra.Repor får man nog aldrig helt bort.
 
ANNONS