Annons

Finna kreativiteten

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Hej! undrar en sak? kreativitet är det något man kan lära sig, eller är det bara något man har inom sig?
kan man träna upp den?

så fall hur, hur har ni gjort?
 

lumor_

Aktiv medlem
Skriver lite om hur jag själv tror mig fungera...
Man kanske inte precis kan lära sig kreativitet men man kan uppmuntra den man har. Jag tycker att det bästa för kreativiteten är att hålla igång olika projekt, umgås med andra idérika personer och se till att råka ut för intryck av olika slag. Sådant får igång tankarna och när olika tankar blandas föds nya idéer. Det är inte säkert att idén kommer när man är mitt uppe i allting, den kan komma smygande när man är ensam och lugn, kanske innan man ska somna eller när man sitter och kör bil eller gör sina behov. Mycket intryck men även pauser för eftertanke är m a o bästa uppmuntran till min egen kreativitet.
Vet inte om det funkar så för alla men så är det för mig.

Ibland är jag för stressad eller har alltför ont om intryck, då står det mer still i bollen. Kanske går det att "träna" på att få vanor som gör att man mer medvetet skaffar sig en lagom berikande tillvaro. Tack för ditt inlägg! Det fick mig att fundera mer på vad jag kan göra aktivt för att hålla igång idémaskineriet :)
 

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Jag håller med om det här att om man blir stressad då kan man bli lite låst. Men när det gäller kreativitet så är det väl att både använda dom resurserna man har och även kunna göra saker "utanför lådan".

Kreativitet är något jag har saknat på den här sidan, heldre en suddig bild med en kreativ lösning på ett problem än en A1 formulär bild fylld med nonsens teknik.

En rolig utmaning är att gå in i ett rum och gör något av det. Låter enkelt men tänk om rummet bara har en liten krukväxt i sig och det är mulet med ett litet fönster. Går att göra mycket även med det.
 
ANNONS