Annons

Undervattenshus till Canon G9

Produkter
(logga in för att koppla)

pixelröra

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av detta eller var jag ska söka information?
Vad kan man förvänta sig att kunna fota och ställa in? Kan man ställa in makroläge? Är den inbyggda blixten värt något eller måste man förlita sig på dagsljus? Hue stor är läckagerisken egentligen? Någon som har ett begagnat?

Janne
 

hornavan

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av detta eller var jag ska söka information?
Vad kan man förvänta sig att kunna fota och ställa in? Kan man ställa in makroläge? Är den inbyggda blixten värt något eller måste man förlita sig på dagsljus? Hue stor är läckagerisken egentligen? Någon som har ett begagnat?

Janne
Hej,jag har ett, men det ligger i israel.
Jag har aldrig använt det djupare än ca tio meter, dock utan några problem. Alla (?)funktioner fungerar med huset. Blixten räcker iinte så långt. Dagsljus fungerar bara någon meter ner, sedan försvinner färgerna.
 

hrspicar

Aktiv medlem
Canons original uv-hus fungerar ned till 40 meters djup med alla funktioner. Viktigt att sköta huset enligt anvisningarna!

Makro går utmärkt med intern blixt. I övrigt räcker blixten till för närbilder på absolut max 1 meters avstånd i tropiska klara vatten. Svenska vatten är nästan alltid för grumliga och då krävs extern blixt.

I tropiska vatten kommer du rätt långt med ett rödfilter kombinerat med manuell vitbalans alternativt RAW-format.

Mer info och länkar här:
http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/uv-foto/index.html
http://web.canon.jp/imaging/uwphoto/index-e.html
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Kolla på Ikelite också!
Dom har hus som kommer sej djupare än 40 meter. Dyker du med annat än luft så kan ju det vara av intresse. Men framför allt så har dom dome-portar (har jag för mej - finns åtminstone till huset för G10) som återställer den där förstorande effekten som planglas har. Dessutom kan du ta bilder där halva bilden är ovan ytan och halva är under då. Med planglasport kompletterad med vidvinkellins så ser såna bilder lite halvgalna ut.
Vidare finns möjlighet att ansluta en extern TTL-blixt med en utanpåliggande Nikonos-kompatibel kontakt med de husen. Dom har dessutom en förbaskat intressant blixt i sitt program. Den har inbyggd fokusbelysning som släcks när du exponerar. Fråga mej gärna hur många gånger jag saknat den grejen med min utrustning!

Ett par produktlänkar:
http://www.ikelite.com/web_pages/5can_g7.html
http://www.ikelite.com/web_pages/ss_dig160.html¨

Kostar mer pengar, ja, men jösses vilka grejer!

Lycka till.
 

pixelröra

Aktiv medlem
Kolla på Ikelite också!
Dom har hus som kommer sej djupare än 40 meter. Dyker du med annat än luft så kan ju det vara av intresse. Men framför allt så har dom dome-portar (har jag för mej - finns åtminstone till huset för G10) som återställer den där förstorande effekten som planglas har. Dessutom kan du ta bilder där halva bilden är ovan ytan och halva är under då. Med planglasport kompletterad med vidvinkellins så ser såna bilder lite halvgalna ut.
Säkert bra, men så mycket har jag inte tänkt satsa. Canons uv-hus är mycket nog för den begränsade användning som det nog blir frågan om. Snorklar mest på grunt vatten så 40 meter räcker mer än väl.

Det där du skriver om bilder tagna precis i vattenytan är intressant och en av de bildmöjligheter jag ser framför mig. Går det alltså inte att ta vettiga sådana med Canons uv-hus? Finns det information och bildexempel någonstans?
 

hrspicar

Aktiv medlem
.

Det där du skriver om bilder tagna precis i vattenytan är intressant och en av de bildmöjligheter jag ser framför mig. Går det alltså inte att ta vettiga sådana med Canons uv-hus? Finns det information och bildexempel någonstans?
Bilder tagna med halva optiken under ytan kräver en domeport. Canons UV-hus har en fast planport så det funkar inte.
 

hornavan

Aktiv medlem
Bilder tagna med halva optiken under ytan kräver en domeport. Canons UV-hus har en fast planport så det funkar inte.
Det är korrekt, men det går utmärkt att sammanfoga en eller två bilder i PS: Vattnet utgör en perfekt övergång.
Det är i mina ögon inte värt att kägga extra pengar på en dome enbart för att ta halvbilder.
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Det där du skriver om bilder tagna precis i vattenytan är intressant och en av de bildmöjligheter jag ser framför mig. Går det alltså inte att ta vettiga sådana med Canons uv-hus? Finns det information och bildexempel någonstans?
Du har redan fått svar och dom är helt rätt: Du behöver en dome-port. Men inte fasen ska du lägga dom pengar det krävs bara för den enda grejen! Det går inte att motivera.
Och har du bara tänkt ha UV-huset för att kunna ta med kameran när du snorklar så håll dej till leverantörens originalhus.

Det finns flera skäl till att domeport behövs. Ett av dom är storleksförvrängningen som orsakas av planglasets ljusbrytning i vattnet. Ett annat är att planglasporten är så otroligt liten att minsta lilla vågskvalp sköljer över den. Så det blir omöjligt att styra hur bilden blir.

Att se upp med: Håll O-ringen till luckan ren och var försiktig med spåret den vilar i. Se till att den alltid är lite lätt infettad med silikonfett. Öppna och stäng aldrig UV-huset på stranden. Skölj det noga i färskvatten innan du öppnar det efter att du "badat". Skölj i stilla vatten, inte med kraftig spolning. Innan du börjar simma runt med din kamera så doppa den först och kolla att huset håller tätt. Gör det inte det så avbryt omgående!
 

Pärsson

Ny medlem
Någon som har erfarenhet av detta eller var jag ska söka information?
Vad kan man förvänta sig att kunna fota och ställa in? Kan man ställa in makroläge? Är den inbyggda blixten värt något eller måste man förlita sig på dagsljus? Hue stor är läckagerisken egentligen? Någon som har ett begagnat?

Janne
Jag har kört med mitt hus i över ett år - inte haft några läckage eller problem. Har varit nere på ca 30 meter. Använder sällan den interna blixten, fungerar dock för lite mindre motiv som eremitkräftor osv ; ) Planerar att köpa extern blixt men fram tills dess kör jag med min Hartenberglampa som ger en väldigt jämn ljusbild - duger gott för lite större motiv som hummer, fiskar eller din dykkamrat. Fast nog är det lite jobbigt att hålla reda på 2 prylar under vattnet : /

Angående macro - har tagit bra foton av små 5 mm nakensnäckor. Klart att det bättre med en SLR kamera med Macro objektiv men det är ju en viss prisskillnad också! Tycker att det duger gott till en hobby UV fotograf!

Hur som helst kan jag rekommendera huset (och kameran för alla andra som vill foto billigt under ytan)

/Pär
 
ANNONS