Annons

Tågvagnar under vattnet

Produkter
(logga in för att koppla)

Smalspåret.com

Ny medlem
Jag fick det beerättad av en äldre man att det skulle ha gott ett ånglok med 14 vagnar in till ån. Så plötsligt brast marken under spåret och allt rasade ner i ån.

Ångloket fiskade man upp berättades men resten skall tydliga kvar på botten.

Det skulle vara otroligt nice att få se lite bilder på det i dag om någon är intresserad av detta äventyret så säg till.

Jag hjälper gärna till med allt bara jag slipper dyka liksom.
Hör av er om det är någon intresserad av det ?.

Mer info maila mej.
info@smalsparet.com

// Henrik
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Låter tyvärr som en av alla dessa historier som gamla gubbar ofta berättar. Jag har tidigare tagit en del av dem på allvar och både dykt och arkivsökt efter en massa fantasier. Flygplan, båtar och f-n vet allt. Aldrig ett spår tyvärr. Fast det borde ju vara hyfsat lätt att kolla det här. Fanns det järnväg så fanns det tidningar. Kolla med lokalpressen. Har det hänt, så har det stått i tidningen.

Fast man kan ju fundera över en sak. Om de fick upp loket som väger hur mycket som helst, borde de väl tagit upp de klart lättare vagnarna också.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag har hört en liknande historia från Nynäshamn. Enligt vissa gamla gubbar ska det ligga ett ånglok i svandammen. Rent svammel gissar jag på. Ånglok var inga billiga saker och knappast nåt man medvetet hade lämnat i en liten damm!

Om ett ånglok med 14 vagnar rasade i ån, borde inte massor med människor ha skadats och dött då? Det borde vara en baggis att hitta den olyckan om den verkligen skedde.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Nja, hur många som skadades eller dog beror ju på om tåget hade passagerare eller inte vid tilfället.

Och att man inte bärgar järnvägsvagnar kan jag förstå....det är en enorm prisskillnad på ett ånglok och en järnvägsvagn. Kanske inte riktigt som att jämföra en cykel med en bil men inte så långt ifrån heller.
Sen är vagnarna inte byggda på sådant sätt att de skulle vara så mycket kvar av dem utom underredet som gick att använda efter det att man fiskat upp dem jämfört med ett ånglok som är en synnerligen robust konstruktion.
 

apersson850

Aktiv medlem
En sån här drullar ju inte i ån utan att det märks lite på vattenflödet. Nu hade de ju fiskat upp loket, men en flock vagnar blir en rätt bra propp, det också.
Var skulle detta ha varit? Det finns ju inte speciellt många ställen mellan Värnamo och Markaryd där Skåne-Smålands järnväg gick så nära ån att det alls skulle gå att få ett tåg att skutta ner i ån, ens om man försöker.

Loket nedan står på just Skåne-Smålands järnväg, i Strömsnäsbruk. Så visst är det lite aktivitet där ibland.
 

Bilagor

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag kunde inte låta bli att googla på händelsen och hittade en liknande olycka i en annan å i samma område: http://web.telia.com/~u31200075/hbj/ryaberg.htm
Kan det vara denna som det handlar om?
Låter rätt rimligt. Flytta platsen lite och dubbla eländet. Rätt typisk skröna av någon gubbe som egentligen inte har något grepp. Liknande har som sagt gjort att jag slösat ett antal dyk på tom dybotten.
 

KDN

Ny medlem
Nog för att Lagan är ganska stor, men att den skulle rymma 14 vagnar utan att det skulle stoppa upp betvivlar jag. En godsvagn av typ A har en yttre bredd på 3400mm och en passagerarvagn har en yttre bredd på ca 2800mm, För att båtar ska kunna passera ovanför vagnarna i fråga måste ån ha ett djup på minst 4m vid lågt vattenstånd. Vid högt vattenstånd har samma å säkerligen ett djup på 5-6m.

Jag finner det (tyvärr) osannolikt att det ligger 14 vagnar i Lagan. Men du kan alltid spänna på cyklopet och ta med en ficklampa och dyka i sommar.
 
ANNONS