Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man vattenstämpel?

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Testa Actions (funktionsmakron) då vetja...
Googla lite å du lär nog finna färdiga alternativt att du skapar en helt egen.

Mvh Daniel
 

T_A_G

Aktiv medlem
Testa Actions (funktionsmakron) då vetja...
Googla lite å du lär nog finna färdiga alternativt att du skapar en helt egen.

Mvh Daniel

okej, har fått tips om den där action grejjen förr.. men ingen värkar veta hur den funkar eller hur jag ska gå till väga för att skapa en "Mall"..
 

macgunde

Aktiv medlem
okej, har fått tips om den där action grejjen förr.. men ingen värkar veta hur den funkar eller hur jag ska gå till väga för att skapa en "Mall"..
Väldigt smidigt, du spelar in det gör för att spara de kommandona du gjort för att sedan kunna spela upp dem igen på andra foton om man ska sammanfatta detta kort. Lär finnas en hel del information på internet om du söker runt lite.

Google är din vän serru: http://www.google.se/search?q=actions+photoshop&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a
 

T_A_G

Aktiv medlem
Väldigt smidigt, du spelar in det gör för att spara de kommandona du gjort för att sedan kunna spela upp dem igen på andra foton om man ska sammanfatta detta kort. Lär finnas en hel del information på internet om du söker runt lite.

Google är din vän serru: http://www.google.se/search?q=actions+photoshop&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Tack som fan..
Får försöka gå på egna ben härifrån.. tack för hjälpen..:D
 

Svarda

Aktiv medlem
Intressant, kan du beskriva vad du menar med vattenstämpel? Är det alla sätt att få dit sitt namn på fotot?
Jag har hittills tänkt på något i stil med < http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_vattenstämpling >
"Synlig vattenstämpling är när informationen är synlig i en bild eller ett videoklipp. Vanligtvis består då informationen av text eller en logotyp vilket identifierar vem som äger mediet."

Precis som det står i länken du visar. Jag menar att den kan se ut på väldigt många olika sätt, den "synliga vattenstämpeln". Om den ligger mitt i bilden och har ett stort (C) och är mer eller mindre transparant, eller om det är en signatur i ena hörnet av bilden. Lika mycket vattenstämpel i båda fallen. All form av märkning av bilden skulle jag kalla vattenstämpel.
 

j777

Aktiv medlem
"Synlig vattenstämpling är när informationen är synlig i en bild eller ett videoklipp. Vanligtvis består då informationen av text eller en logotyp vilket identifierar vem som äger mediet."

Precis som det står i länken du visar. Jag menar att den kan se ut på väldigt många olika sätt, den "synliga vattenstämpeln". Om den ligger mitt i bilden och har ett stort (C) och är mer eller mindre transparant, eller om det är en signatur i ena hörnet av bilden. Lika mycket vattenstämpel i båda fallen. All form av märkning av bilden skulle jag kalla vattenstämpel.
I Daniels exempel ligger namnet utanför bilden, det var det jag reagerade mot. Men då har jag lärt mig något nytt idag, att det räcker med att namnet läggs in i bildfilen. Tack.
 

paco

Aktiv medlem
All form av märkning av bilden skulle jag kalla vattenstämpel.
Nej, jag håller inte med. Att ha den så kallade vattenstämpeln utanför bilden gör att hela idén faller. Namnet i sig säger att stämpeln är mer eller mindre genomskinlig också.

En vattenstämpel av värsta sorten (för bildtjuven) ligger rakt över bilden. Vissa täcker hela bildytan också som ett mönster.
 

Walle

Aktiv medlem
En klassisk "vattenstämpel" på en digital bild består ju av osynliga data som vävs in i bildfilen.

Uttrycket är ju direkt lånat från vattenstämplar inom tryckteknik. Som de flesta vet har t.ex. alla svenska sedlar vattenstämplar. Poängen med en vattenstämpel är ju att man inte har något bläck, utan att det är papprets förändrade ytstruktur som gör själva märket.

Så varför man skulle kalla det "vattenstämpel" när man klistrar in sitt namn i text kan jag inte förstå. "Stämpel" möjligtvis, men inte "vattenstämpel"!
 

Svarda

Aktiv medlem
Nej, jag håller inte med. Att ha den så kallade vattenstämpeln utanför bilden gör att hela idén faller. Namnet i sig säger att stämpeln är mer eller mindre genomskinlig också.

En vattenstämpel av värsta sorten (för bildtjuven) ligger rakt över bilden. Vissa täcker hela bildytan också som ett mönster.
Den värsta sorten för tjuven är ju den som inte syns.

Jo, jag förstår vad ni menar med att den ligger utanför bilden, men ramen tillhör ju bilden i detta fallet. Och man "förstör" ju bilden minimalt om man har "stämpeln" i kanten av den.

Och vill man ha en sådan stämpel, signatur, logga eller vad man nu vill kalla det, så tror jag inte att det är för att ingen ska stjäla bilden utan för att få en enhetlig märkning för att visa vems bilder det är.
 
ANNONS