Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backupprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

StinaQ

Medlem
Jag tänkte höra om någon har koll på ett bra och enkelt (begripligt) backupprogram. Jag vill inte behöva kopiera och klistra in på min externa hårddisk, utan kunna "klicka på en knapp" så uppdaterar den nya och ändrade filer till hårddisken.
Förslag någon?
 

jonasandersson

Aktiv medlem
SyncBack är det program jag använder mig av men det finns massor av olika bra program för den uppgiften. Windows har en inbyggd funktion som synkroniserar filer mellan två enheter, dock tycker jag inte att den är så bra som SyncBack men det är en smaksak. Filesync är ett annat bra och enkelt program som jag tidigare använde men som inte ville fungera bra tillsammans med Novellservrar, men det kanske är fixat nu.
 

Graylingman

Aktiv medlem
SyncBack är det program jag använder mig av men det finns massor av olika bra program för den uppgiften. Windows har en inbyggd funktion som synkroniserar filer mellan två enheter, dock tycker jag inte att den är så bra som SyncBack men det är en smaksak. Filesync är ett annat bra och enkelt program som jag tidigare använde men som inte ville fungera bra tillsammans med Novellservrar, men det kanske är fixat nu.
Vad menas med bra i detta sammanhang? Bra=användarvänligt? Eller Bra=snabbt? Eller nåt annat?
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Vad menas med bra i detta sammanhang? Bra=användarvänligt? Eller Bra=snabbt? Eller nåt annat?
Tja, enkelt och användarvänligt samtidigt som det har en massa bra funktioner, t.ex. möjligheten att endast ta backup på vissa filtyper, ta backup till flyttbar media (DVD/CD). Huruvida det är snabbt eller inte har jag inte direkt någon uppfattning om, mitt nätverk är inte så snabbt så det är nog det som är den stora begränsningen.
 

Faunan

Aktiv medlem
Jag använder HAS som jag varmt kan rekommendera. Den jämför hårddiskarna och raderar gamla filer, överför nya och har en massa inställningar. Har man bara kommit på hur man gör fungerar det perfekt.
Jag har tre olika tider per dygn som den jobbar med att jämföra olika mappar som Bilder, Textdokument och Hemsida. Det går snabbt men tar lite kraft ur datorn när den är igång så att andra program trögar just då.

http://www.heatsoft.com/has/HASindex.html

Mvh Rolf
 

Dez

Aktiv medlem
Jag använder goodsync numer. Hade synctoy förut, men det kraschade och jag fick aldrig igång det mer. Annars var jag ganska nöjd med det.
 

c_boo

Aktiv medlem
För mac kör jag det inbyggda i aperture samt TimeMachine, även det inbyggt. Gratis :) (eller ja, om man har programmen...)
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Kolla in Retrospect.

Finns att handla hos moreware.se som är grymma på support om det nu skulle behövas.

Sitter du på en appledator s är ju timemachine perfekt.
 

kidroyale

Aktiv medlem
Super Flexible File Synchronizer har jag rekommenderat så många gånger att jag borde få betalt av dem, men det tycker jag verkligen är perfekt för mina behov (läs: synkronisering).

Körde Retrospect tidigare (på XP) men fick det aldrig att fungera bra på Vista, så efter alldeles för mycket letande hittade jag till slut rätt program för mig.

Snabbt, smidigt och framför allt, visar exakt vad som kommer kopieras hit och dit så man slipper oroa sig. Sen går det att använda till så mycket mer än vad jag behöver (ftp, Amazon S3, bevakning etc).

Rekommenderas.
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Super Flexible File Synchronizer har jag rekommenderat så många gånger att jag borde få betalt av dem, men det tycker jag verkligen är perfekt för mina behov (läs: synkronisering).

Körde Retrospect tidigare (på XP) men fick det aldrig att fungera bra på Vista, så efter alldeles för mycket letande hittade jag till slut rätt program för mig.

Snabbt, smidigt och framför allt, visar exakt vad som kommer kopieras hit och dit så man slipper oroa sig. Sen går det att använda till så mycket mer än vad jag behöver (ftp, Amazon S3, bevakning etc).

Rekommenderas.

Kan bara hålla med Stefan, Kört med Flexible File Synchronizer i flera år o har bara positiva erfarenheter av programmet
 

AFJ

Aktiv medlem
En sak att tänka på om du väljer en synkroniseringslösning är att om du raderar en fil på originaldisken kommer den också att raderas på backupen. I många fall är ju detta bra och precis det du vill eftersom kopian blir en exakt kopia av ditt original. Ordning och reda.

En stor nackdel är dock om du av misstag skulle radera några bilder från originalet och därefter kör synkroniseringen, ja då är de ju borta även från kopian!

Synkronisering tycker jag är ett bra verktyg som skydd mot hårddiskkrascher, stöld och liknande.

En traditionell backup kan vara att föredra som skydd mot eget slarv.

Mvh
Anders
 

törnan

Aktiv medlem
Jag testade ett nytt backup program idag efter att ha läst ett test på www.idg.se "Cobian Backup 9.5" och jag måste säga att det är en trevlig upplevelse.
Det finns alla möjliga alternativ för backup och synkning och det är lätt att ställa in så det passar just mig.

Det tog mig ett fåtal minuter att skapa ett jobb som gör en backup av en mapp till 2 externadiskar en gång i veckan med de inställningar som passar mig.
 
ANNONS