Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väck med kromatisk aberration

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Råkade av misstag fota med jpeg istället för RAW och det skulle inte göra så mycket om det inte vore för att jag nu inte kan kompensera för kromatisk aberration så som jag enkelt kan göra vid framkallning av RAW-filer. Dock har jag Panotools och Correct och om jag ställer in d=1.001 där på rött på radial shift så visserligen slipper jag röda och gröna kanter vid objektivets ytterkanter (detta fall Sigma 8mm fisheye) men tyvärr inträder då en viss oskärpa. Vad göra, finns bättre inställning eller bättre program?
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Jaha, tack. Installerade aldrig Bridge eftersom det var problem med det i början och jag aldrig haft nån användning av det, men då kanske man ska göra det då.


Men det finns ingen bättre inställning i Correct än bara justera det röda, försökt justera det blå men det blir aldrig bra. Det konstiga är att bilden är hyfsat skarp fast den har aberration och justerar jag bort aberrationen så försvinner detaljer i texturer och etc.
 

j777

Aktiv medlem
I nyare photoshop (CS3 tror jag) finns väl "Open as", där kan du välja att öppna jpeg som raw och därmed få tillgång till mycket att av raw-verktygen. Sitter inte vid en dator med photoshop så jag kan inte kolla.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Sitter tyvärr med CS I el II, har inte råd att uppdatera dyrt varje gång för nån ny effekt el kosmetisk ändring. Fast nu kanske det är dags då.


Inte med saken att göra men i alla fall köpte jag iofs en version nyare men det var så helsikes krångligt att installera med nycklar, hemsidor och lösenord och skit för jag ville installera på två macar så jag sket i det, det blev för invecklat. Det är förmodligen enklare att fulnedladda och installera nåt crackat men jag vill helst köra ärligt så då får man lida. Eventuellt väntar jag på att konkurrenterna utvecklas lite till så det går att använda dem så man slipper nyckellösenords-skiten.
 

j777

Aktiv medlem
Inte med saken att göra men i alla fall köpte jag iofs en version nyare men det var så helsikes krångligt att installera med nycklar, hemsidor och lösenord och skit för jag ville installera på två macar så jag sket i det, det blev för invecklat. Det är förmodligen enklare att fulnedladda och installera nåt crackat men jag vill helst köra ärligt så då får man lida. Eventuellt väntar jag på att konkurrenterna utvecklas lite till så det går att använda dem så man slipper nyckellösenords-skiten.
För mig fungerade det smidigt att installera CS4 på två PC, bara att knappa in samma siffror på båda. Men däremot när den ena datorns hårddisk gick sönder och allt behövde installeras om så blev jag tvungen att ringa Adobe och rabbla siffror en stund.

Men för att utvärdera om du vill uppgradera så tror jag det ska gå att köra en nyare som 30-dagars trial parallellt med din gamla version.

Kolla också ifall Open As finns redan i din, jag är osäker på när det kom.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Inte Open As i min tyvärr. Å det var jättekrångligt med nycklar och grejer och man skulle upp på deras hemsida (å sen är det så eller har jag fått det om bakfoten att när man startat eller kör photoshop så kopplar den upp i bakgrunden och kollar versionsnummer och slikt?).

På lite kul kollade jag vad som fanns, PhotoLine verkar inte så dumt, det hade t o m Color Aberration filter! Mycket mer avancerat än Pixelmator, nästan som PS i allt. Dock så fick jag precis samma resultat som jag beskrev tidigare att om jag tog bort aberrationen (vad heter det nu på svenska??) så blev det istället lite oskärpa på allt. Mystiskt. Men det har kanske med att göra att aberrationen hamnar mest på de mest kontrastrika delar av motivet men filtret däremot appliceras på både kontrastrikt som kontrastlöst. ..?
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Fasen att det ska va så svårt att efterlikna PS, PhotoLine har till synes nästan allt men använder man t ex kloning/repareringsverktyget så inte blir det snyggt ett dugg. Å vad jobbigt det är att leta efter allt som sitter där det ska i PS. Jobbigt att lära sig nåt nytt. Ändå är det ganska likt. Men inte lika bra. Synd.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Mja, nu har jag jobbat lite till i photoline och funkar det inte som PS så testar man nåt annat sätt att göra det på och precis som PS finns det olika sätt att göra olika saker på så det kanske inte är så dumt efter allt. Några grejer jag fortfarande har svårt med att fatta är t ex hur gå från 8bit till 16bit, jag kanske är i 16 hela tiden det är svårt att veta, och när man markerar ett område i ett lager så vissa filter/justeringar läggs på hela lagret istf inom markeringen, typ såna saker man sitter å kämpar med, finns förmodligen en självklar förklaring men svårt att komma på, sånt funkar ju utan att behöva tänka med PS. Men förmodligen så gör den samma sak och är på samma nivå som PS fast bara lite annorlunda. Men framförallt är den en västanbris att installera! Bara det är ju värt mycket. Förutom priset som är en bråkdel. Och sen går det snabbt som tusan det mesta för den är säkert intel-optimerat och skärmkorts-optimerad som inte mitt gamla PS 8 är. Så till de nybörjare som inte har PS i ryggraden kan man nog rekommendera photoline faktiskt, båda programmen är nog lika svåra att lära sig.

F ö testade jag photolines color aberration filter igen på en annan bild, då blev det skarpare faktiskt, tror det har med bildens motiv att göra hur aberration och dess motverkare funkar.
 
ANNONS