Annons

Hur skall digitalkamerans ICC profil hanteras?

Produkter
(logga in för att koppla)

Reine

Ny medlem
Jag har på sista tiden försökt sätta mig in i hur färghanteringssystemet fungerar i Photoshop och Windows. Jag har läst och följt instruktioner för hur man kaliberar och profilerar bildskärmen, hur man utnyttjar pappersspecifika profiler för skrivaren och hur man ställer in Photoshops färghantering.
Vad jag ännu inte förstår är hur man skall hantera ICC profilen för sin digital kamera. Exempelvis, finns det någon anledning att byta kamerans ICC profil (vanligen sRGB) när man öppnar bilden i Photoshop mot Photoshops Working Space eller skall man fortsätta att arbeta med kamerans färgområde (gamut)? Varför och när skall man göra på ett sätt och varför och när skall man göra på ett annat sätt?
 

Reine

Ny medlem
Jag tackar för länkarna. Vet dock inte om jag kan hitta svaret på min fråga där. Misstänker att man måste förstå det här med färghantering och ICC-profiler lite djupare helt enkelt.
Vad jag undrar är egentligen om man vinner något på att konvertera kamerans ICC-profil till någon annan när man arbetar med den i Photoshop. Min primära användning är att bilden skall skrivas ut på papper (bläckstråleskrivare eller fotolab).
Hur som helst, tack för tipsen.
 

mipert

Aktiv medlem
Om du vill att bilden du skriver ut skall se ut som bilden på skärmen skall du välja att konvertera från filens profil till skrivarens profil.
Då bevaras filens utseende så väl det går med tanke på att en skrivare inte alltid kan återge de färger som finns i en fil. Men, om kamerans profil är sRGB bör det inte vara några problem.

Detta förutsätter självklart att skärmen är korrekt kalibrerad och profilerad och att skrivarprofilen är korrekt.
Du bör egentligen ha en för just din skrivare, dina färger och ditt papper men tillverkarnas fungerar ofta rätt OK.

Om kamerans profil ger sRGB skulle jag dock prova att först tilldela Adobe RGB som profil. Då förändras visningen på skärmen och troligen får du en färgrikare bild med starkare gröna och röda färger.
Sedan skulle jag konvertera till skrivarens profil.


I en perfekt värld skulle det se ut så här:

Du har skapat en profil för just din kamera med det ljus du brukar använda.
Den profilen beskriver hur just din kamera återger motivets färger och du skall med en korrekt profil få en korrekt återgivning av verkligheten.
Sedan öppnar du filen utan att ändra den och konverterar till skrivarens profil.

Skrivaren återger en viss RGB-kombination annorlunda än kameran och, om du vill bevara utseendet, måste du ändra RGBvärdena i filen så att motivfärgen kommer ut på papperet med samma utseende den hade i kameran och på skärmen. Det är vad du gör när du konverterar.



Återigen, vill du bevara kamerans tolkning av motivet väljer du att konvertera till skrivarens profil innan utskrift. Tänk på att all färghantering måste vara avstängd i skrivaren.
 

Bilagor

Jeppe

Aktiv medlem
Mikael: Nu är du ju här.. :)

Om jag kör Adobe RGB från min kamera, in i Photoshop och sedan säger till skrivaren att använda Adobe RGB ICC-profil som standard vid utskrift. Då borde färgerna bli rätt väl?

Förutsatt att skärmen är korrekt inställd..
 
ANNONS