Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota vita ljus, bakgrund och andra tips önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Minelle

Medlem
Ska fota vita blockljus med dekorationer på, så jag ska fota samma ljus med olika dekorationer på. Jag vill få enhetliga bilder, men de ska helst inte se för lika ut i alla fall.

Testar just nu med en svart bakgrund, då det kändes som att den vita bakgrunden smälte samman med de vita ljusen. Tycker dock inte den svarta bakgrunden ser professionell ut, funderar på om man kan försöka ta till någon annan färg, men som samtidigt ska passa de olika dekorationernas färger.

Funderar också på att plocka in någon slags blomma eller liknande som en snygg detalj i bakgrunden. Eller blir det för rörigt?

Börjar där så när jag valt bakgrundsfärg mm så är det dags att titta på ljussättning m.m. Jag är dock rätt begränsad med tanke på att min "fotostudio" just nu = min bardisk i köket. :)
 

Minelle

Medlem
Lägger själv in små tips som jag märker på vägen.

Rikta gärna kameran en aning uppifrån för att få bort den fula botten på ljusena.
 

Minelle

Medlem
Ne´just, det har du rätt i.

Bilderna ska användas till ett reportage och jag vill gärna ha en lite lyxigare känsla. Eventuellt försöka få till hur det skulle kunna se ut till olika bordsdukningar.
 

Minelle

Medlem
Tack Erik för din tanke, du fick mig att tänka utanför min "box".

Jag testade att lägga det svarta tyget som bakgrundsvägg och använda den mörka skivan som bardisken redan har.

Bättre?
 

Bilagor

gatsu

Aktiv medlem
Jag är långt ifrån nån expert, men jag tycker det ser betydligt bättre ut med en svag spegeling undertill, blir lite mer liv i bilden. Kanske tom öka spegelbilden en aning till med en glasskiva eller hur mana nu går tillväga. Hur som helst lycka till!
 

Minelle

Medlem
Tack, ja det blev mycket bättre, men känner mig inte riktigt framme. Ska nog testa med en glasskiva som du säger.

Tyvärr får det vänta ett par dagar då jag fick ofrivillig semester, datorn kraschade. Som tur är har man vänner och verkar som att allt finns kvar + att jag har back upp, ska bara återställa det.

Tar gärna emot fler synpunkter och tips, tycker fortfarande att det är lite mörkt.
 

lumor_

Aktiv medlem
Alltså när man fotograferar stearinljus måste väl första grejen vara att man tänder dem?!
Tycker din idé med olika bordsdukningar är mycket bra men det kräver ju en hel del tillbehör. Det skulle kunna bli mycket mer inbjudande än de här studioaktiga produktbilderna. För att inte ljusen ska försvinna i resten av dukningen och för att bilden inte ska bli för rörig, föreslår jag att du framhäver dem genom kort skärpedjup.
 

Minelle

Medlem
Efter ett par dagars paus tar jag upp detta projekt igen.
Har under hela dagen små fixat. Jag började där jag slutade sist, med svart bakgrund och svart botten, ljusen på en glasskiva.

Tyckte fortfarande att det blev alldeles för mörkt så jag bytte ut bakgrunden mot vitt.

Har nu ett vitt tygstycke och på"botten" en glasskiva. La till lite rosor för stämningen.

Nu tar jag tacksamt emot tankar, ris och ros och framför allt tips på ljussättningen. Har endast lite smålampor hemma och har tyvärr inte plats för några studiolampor m.m. ;)

När jag har använt blixten har jag tagit ett vitt A3 papper och hållit framför blixten.

För att underlätta gjorde jag ett bildspel med numrerade bilder samt lite inställningar.

http://elleandersson.se/foto/bilder/reportagefoto/vitaljus/

Tack för all hjälp hittills, det är verkligen toppen detta forum!
 

MooDHooDs

Aktiv medlem
Nu gjorde du visserligen precis det jag tänkte tipsa om (när jag tryckte på länken). Testa släng in lite andra saker så det blir lite ytterligare djup. Jag gillar inte bordskanten alls. Du kan köra med stryket (inte så där fult strynkligt som du använde innan) tyg eller bågat (alltså typ -> ( så) papper för att få en trevligare bakgrund. Och låt ljusen stå ännu längre från bakgrunden.
 
ANNONS